Vård o Omsorgsnämnd.

H-I SmetanaVår tf.socialchef Margareta Bergek ivrigt stunderande handlingar.

Så har vi haft vård o omsorgsnämnd igen. Vi inledde med en del informationer. Väldigt intressant sådan. Först hade vi vår räddningschef Börje som informerade om risk o sårbarhetsanalys. Intressant och inte minst viktigt att dessa frågor är levande. Och de finns numera alltid med på dagordningen.

Sen informerade Karin och Anita om det uppdrag som de arbetat med att kartlägga vilken utbildningsnivå alla vår tills vidare anställd personal har. Mycket intressanta tal. Detta kommer att ligga som grund för nästa etapp. Där vi i nämnden kommer att fatta ett inriktningsbeslut på vilken lägsta utbildningsnivå vi ska ha på våra fast anställda. Vi har sagt att vid nyanställning inom äldreomsorgen ska man ha lägst undersköterskeutbildning. Men inom handikappomsorgen har vi inte tidigare fattat något beslut. Så det kommer säkert framöver.

Sen hade vi som alltid brukligt några formaliaärenden. Vi hade också IFO ärende. Sedan informerade vår tv socialchef om läget i förvaltningen. Organisationsförändringen rullar på. Områdeschefs rekryteringen blir klar den 15 februari. Sedan går man in i rekryteringsprocessen för gruppledarna.

Margareta informerade om några fler detaljer och sen kom vi in på ekonomin.
Som ni förstår så stannade vi här och resonerade en bra stund. Som vi alla vet så kommer vi med största sannolikhet få lägre skatteintäkter till vår kommun. Det innebär att vi får vara beredda att våra ramar under 2009 kommer att förändras. Vi vet inte hur mycket men det får vi nog reda på framöver om inte förr så vid kommunstyrelsen sammanträde i mars.
Vi ser också ¨ökade kostnader inom IFO med försörjningsstöd etc. Försörjningsstödet har ökat ca 7 % det senaste året. Vi ser också behov av skuldsanering i större omfattning än tidigare.

Margareta informerade om några fler detaljer och sen kom vi in på ekonomin.
Som ni förstår så stannade vi här och resonerade en bra stund. Som vi alla vet så kommer vi med största sannolikhet få lägre skatteintäkter till vår kommun. Det innebär att vi får vara beredda att våra ramar under 2009 kommer att förändras. Vi vet inte hur mycket men det får vi nog reda på framöver om inte förr så vid kommunstyrelsen sammanträde i mars.
Vi ser också ¨ökade kostnader inom IFO med försörjningsstöd etc. Försörjningsstödet har ökat ca 7 % det senaste året. Vi ser också behov av skuldsanering i större omfattning än tidigare.

Så vi gav förvaltningen ett uppdrag: Se över möjligheten att spara och återkom till arbetsutskottet i april. Spännande att se om vi har sparmöjligheter i samma utsträckning som de besparingar vi kommer att få i ramarna. Känner jag vår kamrer Margareta Bergek rätt så har hon nog redan funderat på ett antal sparåtgärder under 2009. Så här har vi anledning att återkomma i den saken.

När det gäller förra årets bokslut så har ni sett i media att från ett plus på ca 400.000 kommer resultatet att hamna ca 2,2 miljoner i budgetunderskott. Hur kan detta ske? Det får ni läsa på nästa blogginlägg.

En kommentar

  1. stefan

    Varför inte låta verksamhetsutvecklaren bli avdchef och för Äo och Ho? Hon har ju kompetensen och troligtvis mandatet till att driva verksamheten framåt. Sen låt Bergek vara kvar som tf soc.chef så har ni sparat in två tjänster…. kan ju vara något att tänka på i bistra tider.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>