Hans-Inge Smetana (KD)

Sysselsättning: ombudsman
/förtroendevald
Politiskt uppdrag: gruppledare samt ordförande för Kristdemokraterna, fullmäktigeledamot, kommunstyrelseledamot, m.m. Samt ett antal uppdrag i Region Västerbotten som t ex ledamot i regionstyrelsen, v ordf i PKD, styrelseledamot i AC-net m.m.
Ålder: 50 år
Bor: i en röd villa i Vännäs
Familj: fru Marianne och fem barn samt barnbarnen: Fredrik o hans Monica, Stina o hennes Yngvar, Malin och hennes Thomas, Susanne samt Julia. Och barnbarnen danskan Dinah och norska grabbarna Micah och Vilmer-Eliah.
Utbildning: bilmekaniker, ekonom samt livets hårda skola.
Dröm: få vara frisk och fortsätta umgås med familjen samt läsa böcker o bygga med lego tillsammans med barnbarnen.
Bästa egenskapen: strategisk och får mycket gjort.
Sämsta egenskapen: forcerad och tjurig.
Husdjur: inga sedan den sista akvariefisken dött. Möjligen nån råtta nån stans (skräcken :-)
Bil: Saab 95, Saab 9000 samt några veteranbilar (8 st).
Intressen: veteranbilar och teknik.
Senast lästa bok: läser mest handlingar o fakta o biltidningar.
Bästa maträtten: pasta och Mariannes goda köttfärssås.
Förebild: Ingemar Stenmark och Ingvar Kamprad samt min fru Marianne.
Bästa minne: när jag träffade min fru samt vi fick våra barn.

Det bästa med Vännäs:
1. Människorna
2. Naturen
3. Närhet till det mesta
4. Initiativkraften o framtidstron
5. Möjligheterna

 

<div id="politometern_wrap_37268"><div id="politometern_div_37268"></div><div id="politometern_about_37268"><a href="http://www.politometern.se/widget/">widget</a> fr&aring;n <a href="http://www.politometern.se/">Politometern</a><div id="politometern_about_inner_37268"></div></div></div><script src="http://www.politometern.se/showwidget/?id=37268&link=blogg.vk.se%2Fhans-inge-smetana-vannas" charset="UTF-8" type="text/javascript"></script>
 

Absolut inte mörkat händelsen.

I dagens VF gör Viljo Thornberg gällande att Vännäs på nåt sätt undanhåller att göra anmälningar. Det han syftar på är den händelse som hände inom vår handikappomsorg.
 
Att man som journalist kan vinkla sin artikel som man själv vill är ett känt fenomen. Men i detta ärende är faktiskt Viljo ute i ogjort väder. Vännäs kommun har inte mörkat händelsen.
Snarare tvärtom. Vi i presidiet i vård och omsorgsnämnden fick reda på händelsen i tidigt skede och förvaltningen har agerat kraftfullt.
 
                                                                                            
Vill inte gå in på den enskilda händelsen där sekretess råder från min sida men vill påpeka att förvaltningen gjort precis vad man ska göra. Jag anser att man agerat kraftfullt. Att personen får sluta på sitt jobb och dessutom blir polisanmäld är inte att dölja nåt eller att välja att inte anmäla.
 
Visst man kunde gjort en Lex Sara anmälan. Men det är mer en statistikfråga. Det är ju en betydligt större ingripande att polisanmäla och avskeda medarbetaren. Det är att ta allvar på saker och ting. Förvaltningen: Ni har gjort rätt för dem vi arbetar för. Tack för kraftfullt agerande.

Gårdagens artikel och dagens artikel har inte kommit in på nätet än.


32 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts 4.
Hänvisa lex Sarah till att vara ett statistikbaserat redskap, eller vad du nu vill kalla det, och varför du menar att kommunens insats är så viktig att man kan överse med att en ev.anmälan inte görs, men motivera ditt ställningstagande på ett begripligt sätt.
Någon skrev tidigare bland dina kommentarer;
”lag är lag, och misstag är misstag”.

söndag 24 oktober 2010 klockan 14:47

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Ja och har jag motsatt mig det? Läs mitt första blogginlägg igen så ser du vad jag skriver och inte vad du tror jag skriver. Nu är ju anmälan gjord så då är det väl slutdiskuterat eller? Det finns mycket annat vi kan diskutera i kommunens verksamhet nu när vi uttömt detta ämne och som jag skrev så är vi på samma våglängd trots nyansskillnader.

söndag 24 oktober 2010 klockan 17:25

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts 3.
I din roll som politiker och uppdragsgivare inom kommunen är det oerhört viktigt att du är tydlig med vad som gäller. Lex Sarah är lagstadgad och det blir märkliga signaler som går ut när betydelsen av t.ex. lex Sarah tonas ner.
Det ingår bl.a. i vårdutbildningarna att känna till lagstiftning om rättigheter och skyldigheter för såväl arbetstagare och arbetsgivare. Det är också en skyldighet från arbetsgivaren att informera om bl.a. lex Sarah.

söndag 24 oktober 2010 klockan 14:46

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Se tidigare svar. Vet inte hur många gånger jag ska svara samma sak. Anmälan är viktig med ännu viktigare är det med handling.

söndag 24 oktober 2010 klockan 17:22

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts 2.
Du menar i resonemanget om Vännäs utveckling att statistiken, som är ett redskap för den vetenskapliga undersökningen, är OK och lyfter gärna fram det.
När det gäller lex Sarah, vars statistik i så fall ska utveckla vården för äldre och inom omsorgen, uttalar du dig som om det är underordnat kommunens agerande och den polisanmälan som gjorts. I det fallet har du spretat i det du säger.
I det fallet en lex Sarah anmälan inte gjorts hade alltså kommunens egen undersökning av sin verksamhet varit mer väsentlig? Nu blir den och lex Sarah jämförande utredningar, är det så du menar?

söndag 24 oktober 2010 klockan 14:46

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Se svar på förra frågan. Behöver man göra en utredning för att utveckla vården för att veta att man inte ska slå brukarna? Det blir ju nästan patetiskt. Det vet vi redan innan eller? Annars om det varit nån detalj som är otydligt vad det nu kan vara.

söndag 24 oktober 2010 klockan 17:20

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Hej Hans-Inge, flera fält igen.
Jag har förstått att du inte tänker svara på min fråga och det är mycket möjligt att vi i slutändand kommer in på samma spår. När det gäller statistik så måste man ha ett förhållningssätt mot den annars fungerar den inte att tillämpas. Man kan inte i en läget säga att statistiken är värdefull och i andra inte. I sådana fall är det avsikterna, metoderna och/eller underlaget som ifrågasättas.

söndag 24 oktober 2010 klockan 14:45

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Vet inte vilken fråga jag inte svarat på. Har sagt det tidigare och säger det igen att statistik ÄR VIKTIGT. Har aldrig varit emot en anmälan men ÅTGÄRDER ÄR VIKTIGARE.

söndag 24 oktober 2010 klockan 17:17

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts.
I en lex Sarah granskning kan det t.ex. uppkomma kritik mot organisation, ledning, utbildning, fortbildning etc. En polisanmälan kanske inte blir föremål för åtal och vidare granskning ,och blir den det kanske det inte blir fällande dom. I ett sådant läge har kommunen all anledning att faktiskt fundera över om man vidtagit rätt åtgärd och hur man ska agera fortsättningsvis.
Jag har inte framhärdat att lex Sarah är enbart statistik –jag frågar dig varför dina åsikter spretar i dina diskussioner om statistik?

lördag 23 oktober 2010 klockan 20:48

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Exakt som jag sagt hela tiden. Läs mitt blogginlägg igen så ser du att jag skriver att visst borde en Lex Sarah också gjorts men det är ännu viktigare att åtgärd vidtagits. Sen undrar jag vems åsikter spretar. Se svaret på förra inlägget. Vi menar nog samma sak men skriver förbi varandra.

Saturday 23 October 2010 klockan 23:38

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Hej Hans-Inge, återigen över ett par kommentarsfält.
Att det utförs åtgärder/tilldelas påföljder är OK så länge man analyserat varför händelsen uppkommit. Vaddå blanda äpplen & päron? Vad snackar du om egentligen? Du har ju nyss hållit med om att det är två olika företeelser att kommunen vidtagit åtgärd och en lex Sarah anmälan men nu vinglar dina argument betänkligt. Lex Sarah granskar inte enbart den uppkomna händelsen utan också ev. bakomliggande orsaker.

Saturday 23 October 2010 klockan 20:48

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Det jag menar är hopblandning är när du talar om en undersökning vi vill göra för att utveckla Vännäs och sedan i samma andetag pratar om Lex Sarah. Det är två vitt skilda saker så blanda inte ihop dem. Du skriver: Du har ju nyss hållit med om att det är två olika företeelser…

Exakt det jag menar och menat hela tiden. Och både förvaltningen och Lex Sarah granskar bakomliggande orsaker. Men viktigast är att åtgärder vidtas. Och det snabbt i såna här fall.

Saturday 23 October 2010 klockan 23:37

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts.
För några månader sedan förespråkade du Vetenskapliga utredningar för Vännäs kommun. Utredningar som också baserar sig på statistik. Varför är dom statistiska uppgifterna och underlagen mer värda att använda än de som kommer fram via lex Sarah anmälningar?

Glädjande visade det sig att lex Sarah anmälan var upprättad och att den har återfunnits på förvaltningen.
Läs:
http://www.folkbladet.nu/193887/2010/10/22/anmalan-som-inte-fanns-dok-overraskande-upp

Friday 22 October 2010 klockan 08:58

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Men nu blandar du verkligen inte bara äpplen och päron utan t o m bilar och cyklar. Helt plötsligt menar du själv att Lex Sarah är statistik. Men som jag skrivit flera gånger så kan en redan utdömd påföljd göra en anmälan som möjligen utdömer den redan utmätta påföljden tämligen onödig om det inte handlar om just statistikuppgifter. Vad den vetenskapliga undersökningen om Vännäs handlar om är enhelt annan sak. Men utifrån det senast hända borde ju alla vara nöjda o glada :-)

Saturday 23 October 2010 klockan 14:02

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Hej Hans-Inge, över ett par kommentarsfält igen.

Vi kan väl börja med att enas om att polisanmälan och lex Sarah är två skilda företeelser. Men återigen förpassar du lex Sarah att vara till större delen en statistikfråga. Hela Sverige är lagstadgad att följa lex Sarah och ge underlag till händelse-baserad statistik att dra slutledningar av för inblandade lokalt, regionalt och i hela landet. Varför skulle Vännäs ställa sig utanför det?

Friday 22 October 2010 klockan 08:57

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Vännäs ska inte ställa sig utanför på nåt sätt. Och jag vet mycket väl att vi pratar om två saker. Men det jag menar som du går runt är att påfäljden redan är utdömt och verkställd vad en ev utredning kan ge som påföljd av saken. Och här har man gjort det direkt. Annars hade jag reagerat starkt. Det är det jag menar att jag ser ett agerandet inte är anmärkningsvärt på nåt sätt.

Saturday 23 October 2010 klockan 12:23

JHVH säger:

Lag är lag, och misstag är misstag. Gör en pudel och gå vidare!

Thursday 21 October 2010 klockan 23:57

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Jag är redan vidare :-)

Friday 22 October 2010 klockan 00:21

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts. Uttdrag ur texten:
..."Skyldigheten gäller oavsett i vilken form du arbetar med omsorgen av äldre eller personer med funktionsnedsättning –som anställd, uppdragstagare, praktikant under utbildning eller deltagare i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Även frivilliga som deltar i ett organiserat samarbete med en kommun eller en enskild verksamhet enligt SoL omfattas av skyldigheten.
Du som handlägger ärenden om omsorg av äldre eller personer med funktionsnedsättning har samma ansvar enligt lex Sarah. Skyldigheten gäller också dig som handlägger ärenden om insatser enligt LSS."

Thursday 21 October 2010 klockan 23:29

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

OM man inte agerat med att plocka bort personen och polisanmält så hade det varit ytterst pinsamt om man inte gjort en Lex Sara. Då hade jag dundrat med förvaltningen. Men här gjorde man det en Lex Sara anmälan torde komma till efter en utredning då är det väl ändå bättre att agera med påföljden direkt. Och visst man kunde gjort en Lex Sara anmälan så man håller personer i arbete i onödan då påföljden redan är avklarad.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:37

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts.
Läs: http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah.
Uttdrag ur texten:
..."Du som arbetar med omsorg av äldre eller personer med funktionsnedsättning är skyldig att vaka över omsorgens kvalitet och att anmäla allvarliga missförhållanden. Denna regel kallas lex Sarah."...

Thursday 21 October 2010 klockan 23:25

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Känner väl till detta. Inget nytt.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:33

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Forts.
I Västerbottens Folkblads nätartikel av Agne Hörnstig;
”... Utredaren Helena Axestam, Socialstyrelsen:
…”– Jag vet inte var en veckas dispens kommer i från, den står inte i lagstiftningen.
Hon säger att det rent generellt kan finnas flera förklaringar till allvarliga missförhållanden: Personalrekrytering, ledarskap och organisation.”… (http://www.folkbladet.nu/193181/2010/10/20/kommunen-anmalde-inte)

Thursday 21 October 2010 klockan 23:23

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Självkart är det fel person som bär sig åt på detta sätt men det är ju också agerat mot. Vad mer akn amn göra. En Les Sara är som du skriver utvecklande för vården. Men detta behöver inte unvecklas. Detta ska med avsky handlas mot. Finns inget förmildrande här. Tycker du vi borde gjort en lex Sara och sedan vänta på vad den utredningen visat och sedan gjort oss av med personen. Då hade ju händelsen kunnat upprepas innan vi fått svar på utredningen.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:33

KatarinaHampusson

Katarina Hampusson säger:

Hej Hans-Inge, kommentar över flera fält.
Naturligtvis är åtgärderna som vidtagits korrekta, det stödjer jag men förvaltningen har missat sitt uppdrag med lex Sarah-annmälan. Misstag är en sak, men att du som politiker menar att det är ett korrekt agerande finner jag än mer anmärkningsvärt.
Att hänvisa vikten av lex Sarah till en ”statistikfråga” tycker jag är ett nedslående betraktelsesätt på ett instrument som betytt mycket för utvecklingen av omvårdnadsfrågor och säkerheten för brukarna & personalen. Lex Sarah är lagligt regelerad. Dessutom behöver inte den ena åtgärden utesluta den andra

Thursday 21 October 2010 klockan 23:22

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Håller med att den ena utesluter inte den andra. Det skriver jag också. Varför jag skriver att det är statistikfråga är att det i många fall används så av tillsynsmyndigheten. Men jag håller fast vid att det kraftfullt agerats i saken. Sen skriver jag att visst kunde det gjorts en Lex sara anmälan men jag ser det som sekundärt i detta fall.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:29

stefan säger:

Det hemska är ju att det faktiskt har inträffat....

Thursday 21 October 2010 klockan 19:41

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Håller med. Sånt här ska inte på nåt sätt accepteras utan handlas kraftfullt mot. Personalen bort och en polisanmälan men sen måste man också jobba med värdegrundsarbete.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:03

Liza säger:

Det har varit en hel del brister så det är inte bara "vinklat" det finns en hel del sanning vad Viljo skriver...Sen är det faktiskt många som väljer Viljo för att det inte finns gehör för vissa brister i verksamheten.

Thursday 21 October 2010 klockan 19:28

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Just i denna händelsen vet jag inte vad du syftar på. Men däremot kan det finnas funderingar tidigare. Men jag ser gärna att du hör av dej till mej och mer konkret talar om vad du menar så ska jag föra saken vidare. Och du kan vara anonym. Skriv på hansinge_smetana@hotmail.com eller 070-628 01 02.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:06

kagum

Karl-Gustav Sjöström säger:

Man kan verkligen undra varför denne Viljo alltid vill göra det värsta tänkbara av allt som händer i Vännäs. Vem har fått honom så agressiv mot kommunen?

Thursday 21 October 2010 klockan 17:53

hasna

Hans-Inge Smetana svarar:

Ja man kan fundera om inte Viljo snart kan börja arbeta tillsammans med Janne Josefsson.

Thursday 21 October 2010 klockan 23:01

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS