Så lättlurade!

Det är märkligt vilken sprängkraft det är i reklamen och framför allt när den framförs med både ljud o bild så alla sinnen blir träffade.

Kommer så väl ihåg den kampanj vi arbetade med under min tid på 4:an. Det gällde kyckling. Kyckling var då nåt man åt under veckan men inte bedömde att man kunde ha som finare mat mot helgen. Det ville man förändra och körde filmen och ni kanske minns låten Kyckling på fredag…..

Barnen gick o trallade på låten på skolan och den hördes och syntes både i radio o tv. Och det skedde nåt märkligt. Kyckling började i större utsträckning ätas mot helgen och det var ingen liten ökning av konsumenter som till helgmat inhandlade kyckling som man inte gjort tidigare.

Många kommer väl också ihåg Iprenreklamen. När man skulle köra den sista gången så annonserade man klockslagen på helsidor i Expressen och Aftonbladet och det var över miljonen människor som såg den för sista gången. Kanske du också gjorde som jag slog på TV:n på utsatt tid. Eller du har förståss inte yrkesskadan att tycka det är intressant att se reklamfilmer.

Det har varit rätt många i mediabruset under åren men nu är Ica-filmerna uppe i dessa nivåer. Pratade med en kille om att Ica-Stig ska sluta. – Men det kan han ju inte göra….blev svaret. Killen är 14 år och snabbt insåg jag att ”Ica-Stig” har funnits i nästan hela hans liv.

Barn o unga är med i media på ett helt annat sätt än den tidigare generationen. Själv visste jag vem som var Ica-handlare i Vännäs på ”KE:s” och tyckte det var tillräckligt tills det öppnades en stor butik i Vännäs som Paringer med stor framgång hade och jag också fick möjligheten att under många år arbeta på.

Reklambyrån King har lyckats med filmerna att få fram det personliga med Ica-handlaren och hans personal. Även om det inte alls är på samma sätt som tidigare i den delen i Ica-rörelsen så vill man bibehålla den bilden hos oss konsumeter för att vi ska känna oss hemma med handlaren och naturligtvis köpa mer.

Allt går ut på att ”lura” oss konsumenter att handla mer och jag inser att jag också varit där under mina år både inom Ica-rörelsen och i reklambranschen. Men vi konsumeter är så lättlurade. Bara för att  man ser Zlatan åka runt i en fin Volvo o stava på nationalsången så får Volvo i Umeå offertförfrågeökning på några 100%. Och vi vet att ju fler offerter man har ute ju mer möjlighet har man till affärer.

Både Volvo och Ica kommer med sannolikhet av resultatet att fortsätta köra film länge än. Intressant att se vem som blir den nye Ica-handlaren. Mosesson har verkligen gjort det bra. Och är nog lika svår att ersätta som James Bond. Så har svårt att se att vi fortsatt har samma Ica-handlare under nästa 13 år. Utan får jag gissa så har nästa Ica-handlare bara butiken i några år för att sen sälja den vidare.

Etiketter: , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Erik

    Några företag har ju verkligen lyckats. Tänker på Caterpillar, Iphone och Rollerblade. I allmänhet säger vi Caterpillar när vi menar en schaktmaskin trots att Volvo också tillverkar sådan maskiner, Och vi säger iPhone när vi menar smartphone och till sist Rollerblade när vi menar inlines.

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Visst är det så. Många företag har verkligen lyckats i sin marknadsföring.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.