Ökad turism till Umeå

Vi kan genom ny statistik från Tillväxtverket och SCB konstatera att hotellövernattningarna i Umeå fått ett rejält uppsving i början av året. I januari slogs faktiskt rekord i antal hotellövernattningar, då ska vi komma ihåg att traditionellt är inte januari någon stark månad för hotellbranschen. Vi kan dock konstataera att antalet hotellövernattningar i januari 2016 ökade med hela 14,5% jämfört med samma månad året innan. För detta uppsving får vi nog till stor del tacka etableringen av Ikea och det nya Avion shopping för.

Det händer även mycket annat som gynnar turistnäringen i Umeå just nu. Redan i februari- och marsmånad har flera aktiviter genomfört

  • I februari genomförde Visit Umeå -som är Umeås destinationsbolag och turistcenter- en visningsresa för köpare från UK. Umeåregionen visades upp under två dagar och många nya värdefulla kontakter knöts.
  • Visit Umeå har även anordnat en pressresa för journalister från Österbotten för att visa upp allt som Umeå har att erbjuda. Det handlade om allt från shopping, hotell och restauranger till det nya badhuset och Brännbollsyran. Vi vet att Umeå redan är en populär destination för österbottningarna och med denna insats hoppas man kunna locka ännu fler.
  • Projekt Effekt anordnar nu en rad workshops om sociala kanaler för besöksnäringen i Umeåregionen. Den första workshopen inriktades på Facebook och gav tips om hur detta forum kan användas för att informera och marknadsföring.
  • Visit Umeå deltog tillsammans med Visit Skellefteå i Incentivesatsningen Meet Västerbotten i Bern. På plats i Bern kunde företrädarna visa upp Västerbotten och Umeå som en attraktiv plats för köpare från Europa.

Det är viktigt och bra att turismen till Umeå ökar. Vi är en progressiv stad som har mycket att erbjuda besökare från när och fjärran.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.