Politisk samverkan krävs för Norrbotniabanan

IIMG_3983går genomförde vi styrelsemöte/ ägarsamråd i Norrbottniabanan AB. Alla järnvägsutredningar är klara. Trafikverket arbetar nu med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå–Skellefteå och planerar för byggstart Umeå-Dåva 2018.

Min förhoppning är att alla partier i Norrbotten och Västerbotten jobbar stenhårt efter valet för etapp 2 vidare till Luleå ska genomföras. Vi behöver kämpa tillsammans -utan att använda oss av billiga politiska poänger- för att få tillstånd detta viktiga infrastrukturprojekt.

Norrbotniabanan ska i första hand förstärka godstrafiken men också möjliggöra persontrafik mellan vår norrlandskusts städer. De positiva effekterna är stora; Transportkostnaderna för godstrafiken kan minskas med ca 30% och restiderna för persontrafik kan halveras vilket möjliggör arbetspendling på ett bättre sätt än idag.

Vi får inte glömma att Norrbottniabanan är att bryta helt ny järnväg 2018. Där andra delar av landet ”bråkar” om att få komplettera ordinarie järnväg med dubbelspår behöver vi bryta helt ny mark då vi  inte har någon järnväg.

Anders Sundström (th i bild) som hjälper oss i förhandlingarna med regeringen betonade även han vikten av politisk samverkan och de stora företagens engagemang i projektet som oerhört viktigt.

Det var en bra stämning på mötet och så här nära har vi aldrig varit!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.