Här&nu

Funderingar kring sånt som händer - och inte

När massmedia griper in – kjol blir shorts!

Att massmedia ibland har makt är allmänt känt. Inte minst har Uppdrag Granskning i SVT många gånger fått in på bara kroppen avklädda byråkrater och makthavare att pudla som den värsta Jan O Karlsson och att ändra korkade – eller orättvisa – beslut. 

Men ibland behövs inte ens en hårdför granskning av den grovkalbriga sort som Janne Josefsson och hans kamrater på Uppdrag Granskning excellerar i – ibland räcker det med ett ordinärt nyhetsinslag och den löjeväckande (och för makthavaren pinsamma) uppmärksamhet som ett sådant inslag kan väcka.

Så var det med det shortsförbud som Arriva, den entreprenör som driver trafiken på Roslagsbanan, infört. Nyheten om hur manliga konduktörer och lokförare klätt sig i kjol för att stå ut med värmen spreds över världen, men så sent som igår stod en kommunikationsdirektör från Arriva ståndaktigt upp och hävdade att det är långbyxor eller kjol som gäller och att shortsförbudet – kanske – skulle tas upp vid uniformsrådet i september.

Men tydligen blev den internationella uppmärksamheten för stor och påfrestande för Arrivas ledning – t ex fick nyheten stort genomslag i både BBC och engelska tidningar – för redan idag meddelade samme kommunikationsdirektör att shortsförbudet är upphävt och att en upphandling av de korta uniformsbyxorna ska ske på momangen!

Massmedia HAR makt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>