Hellre ny räls än gamla banker!

Jag har hela mitt liv varit van vid dasslocksvägar, kört fast vår som vinter och svurit över alla hål och gupp, dålig plogning och all lera. Den bilden är det nog många västerbottningar som känner igen. Men det är inte bara mindre grusvägar som skulle behöva ett ansiktslyft – behovet av en upprustning av delar av E4:an, inlandsbanan, E 12: an och ett färdigställande av den Botniska korridoren – Norrbotniabanan – är viktiga inte bara för oss som bor här utan för att företag och industri ska vara konkurrenskraftiga och effektiva.

Infrastrukturen är eftersatt i Sverige och behoven är stora i hela landet. Trots att regeringen satsat stora pengar behövs det mycket mer. Var ska då dessa pengar komma ifrån? Frågar man socialdemokraterna är lösningen att låna mera. Men är det verkligen hållbart att finansiera infrastruktur i hela landet genom att staten ska låna? Var sätter man då gränsen? Eller vill socialdemokraterna göra som tidigare år – lova utan att det finns täckning?
 
I Centerpartiet tror vi att vi måste titta på andra lösningar för en hållbar finansiering och ett förslag, som presenterades av Annie Lööf här om veckan, är att intäkterna från försäljningar av statliga företag skulle kunna satsas på infrastruktur. I stället för att skriva ned statsskulden kan man ge tillbaka pengarna till skattebetalarna genom att just bygga t ex mer järnvägar.
 
Oppositionen stoppade nyligen tillsammans med Sverigedemokraterna försäljningarna av vissa statliga företag av ideologiska skäl. Jag hoppas att de tänker om och stödjer Centerpartiets förslag. Med en försäljning av de bolag som listats av regeringen skulle vi kunna få mellan 100 och 200 mil ny järnväg.
 
Centerpartiet tycker att det är betydligt bättre att staten satsar pengar på att bygga nya vägar och mer räls än att staten äger telefonbolag och banker.
 
Nu är det upp till de övriga Allianspartierna att ta ställning till om Centerpartiets förslag också kan bli regeringens förslag. Sedan hoppas jag att oppositionen i länet – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet– kommer att driva på sina partikamrater är det gäller den här frågan. På så sätt har vi en möjlighet att hitta en trovärdig finansiering av en Norrbotniabana.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.