Åkerinäringen är oerhört viktig för Norrland och Sverige. Även om vi behöver ökade satsningar på järnvägar för transporter kommer vi i vår del av landet ändå vara beroende av frakt på väg. När jag träffar lastbilsföretagare och åkare får jag ofta höra att det inom branschen förekommer mer och mer överträdelser av lagar och konkurrensen sneddrivs i och med oseriösa företag som överutnyttjar hålen i lagen och bristen på tillsyn.
Idag finns inte tillräckligt mycket kontroller av just transporter och det sker en hel del
överträdelser gällande t ex regler om lastvikt, sov- och körtider mm. Dessutom är det problem med så kallat cabotage. Det betyder att åkeriföretagen inom EU kan utföra tillfälliga inrikestransporter i andra länder än hemlandet. Detta är i sig positivt eftersom färre transporter går tomma, då minskar antalet transporter och därmed miljöpåverkan. Detta missbrukas tyvärr och ett ökat antal lastbilar kör inrikestransporter till låga priser och löner och undergräver den seriösa och laglydiga majoriteten av alla åkare.
Vad kan man göra då? Ja, ett sätt att börja är att kommuner och landsting i sina upphandlingar av transporttjänster kräver att det finns t ex en certifiering som åkerinäringen tagit fram och som gynnar seriösa företagare.
Ett annat sätt är att höja böter för överträdelser av dessa slag. Idag är de inte speciellt höga i Sverige – inte om man jämför med en del andra länder i Europa. Ökade bötesnivåer förutsätter ju även fler kontroller och här måste en tissynsstrategi för polisen och Transportstyrelsen till och även en upprioritering av denna typ av brottsärenden.
Igår var jag på en debatt om just denna fråga och politiskt finns det inte några större skiljelinjer, men en sak är vi INTE överens med S, MP och V om och det är kilometerskatten som oppositionen föreslagit ska införas. Det skulle innebära en straffskatt på avstånd och är det något vi har gott om här uppe så är det just detta. Det skulle snabbt göra att många företagare skulle gå i konkurs och idén är inget annat än riktigt dålig.
* Gårdagens debatt på Noliamässan i Piteå. Arrangörer av den angelägna debatten om åkerinäringen var Transportarbetareförbundet. På den något suddiga bilden ser ni från höger: Olov Abrahamsson (Moderator, politisk chefredaktör, NSD), Johan Johansson (M, Näringsutskottet), Leif Pettersson (S, Trafikutskottet), Heléna Lindahl (C, Näringsutskottet) och Martin Viredius (3.e vice ordförande och politiskt ansvarig på Svenska Transportarbetareförbundet).
Senaste kommentarerna