S satsning på Norrbotniabanan – från Umeå till en soptipp!?

Idag kan man i Norra Västerbotten läsa en debattartikel som undertecknats av två socialdemokrater som sitter i Trafikutskottet. De aviserar att S kommer att avsätta pengar till Norrbotniabanan i den infrastrukturplan som de inom kort kommer att presentera i sin helhet.

När man nästan har läst hela debattartikeln och gått igenom argumentation om varför banan behövs och hur Norrbotniabanan under tio år varit en ”socialdemokratisk baby”( som de själva uttrycker det), så finns en förväntan och nyfikenhet över själva satsningen. Så i slutet kommer bomben – de kommer att avsätta medel för att bygga en sträcka mellan Umeå och Dåva Industriområde… Det är i praktiken en sträcka på tio kilometer. Så summa summarum är satsningen inte ett järnvägsspår mellan två orter, utan från Umeå till en soptipp!
 
Även om jag är kritisk till att regeringen i infrastrukturpropositionen inte satsar på Norrbotniabanan, så kan man säga att socialdemokraterna inte gör så mycket mer. Det ska bli intressant att se hur resten av satsningarna i deras förslag kommer att fördelas rent geografiskt. S-politikernas debattartikel antyder inte att det är norra Sverige i varje fall.
 
Så det vi hittills fått veta är att S vill satsa mer på järnvägar i södra Sverige och detta ska då bekostas av kilometerskatt på lastbil, en skatt som kan få oerhörda konsekvenser i Norrland där avstånden är långa. Dessutom har vi fått information om att den storsatsning på Norrbotniabanan som tidigare aviserats, bara blev en åktur för sopor mellan Umeå och Dåvamyran.

2 kommentarer

  1. Dage Åberg

    Nog är det en ganska tarvlig kommentar du levererar till debattartikeln i Norran. Det krävs mycket illvilja för att tolka debattinlägget som du gör.
    Själv är jag sedan drygt 25 år en naturaliserad nackabo efter ännu fler år i Umeå. Jag följer med stort intresse den debatt som förs om bl a Norrlands möjligheter till utveckling. Och läste tex häromveckan en inspirerande artikel i Affärsvärlden om gruvbrytningens framtid i Norr- och Västerbotten. Men måste erkänna att jag känner stor frustration över delar av den lokala politiska debatten. Som den kommer till uttryck i tex din blogg. Det är ju ren dagisnivå!
    En diskussion om att till en del finansiera järnvägssatsningar med skatt på lastbilstrafiken är ju högst rimlig. Eller är det inte det för det gamla folkrörelse- och miljöpartiet Centern. I de enskilda fallen finns det riktade åtgärder att ta till om det slår alldeles galet.
    Umeå tex skulle inte tillverka en enda lastbilshytt om det inte skottades in skattemiljoner i transportstöd mm.
    Bjud inte nollåttorna på fler fördomar om Norrland i allmänhet och lokal bypolitik i synnerhet! Med tarvlig argumentation.
    För att uppmuntra dig så har jag en gåta som du kan fundera över (apropå fördomar och okunskap om olika delar av vårt land.): En ganska känd författare slog för några år sedan igenom med en bok. Huvudpersonen i boken vaknade en morgon på tåget (i Ö-vik, märk att det här var före Botniabanans tid) och på väg till sin hemby Robertsfors (inte Gumboda). Han klev av på järnvägsstationen därstädes!
    Kanske blir författarens fluffiga tankar verklighet en dag. När man bygger spåren vidare från Dåvamyran.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.