Lennart behöver inte oroa sig för C i Kvarkenfrågan

Kvarkentrafiken är viktig för inte bara Umeå och Vasa, utan även en viktig transportkorridor för EU och det för att stärka konkurrenskraften. Precis som mina kollegor, Mattias Larsson (gruppledare i Umeå) och Anders Åkesson (Trafikpolitisk talesperson för C), tidigare har sagt är det för oss i Centerpartiet helt tydligt att staten har ett ansvar i att finna en långsiktigt hållbar lösning för kvarkentrafiken. Finska staten har sagt att man vill jobba för en gemensam finansieringslösning med Sverige och detta välkomnas av Centerpartiet.

Mattias Larsson och Anders Åkesson har lagt ned mycket energi på att kommunicera ut detta och samtidigt betvivlar Lennart Holmlund att detta är förankrat i Centerpartiets ledning. Jag kan försäkra Lennart att han inte behöver inte vara orolig för detta – Anders Åkesson ingår  i partiledningen och har därmed både inflytande och plattform när det gäller förankring av frågan.

 

5 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    Jag betvivlar inte ditt engagemang i frågan och ej heller dina kollegor i Centerpartiet. Jag tror även att detta delas av samtliga partier. Problemet är nu att infrastrukturministern tydligen har sagt att inga pengar från staten är att vänta.

  2. Lars Gidlöf

    Hej

    Ni politiker, från höger till vänster här uppe verkar tro att Kvarken trafiken är viktig för EU och jag undrar på vilket sätt då?

    Vad är det som, om den nu är så viktig ,gör att trafiken inte bär sig, flertal har försökt, inte bara RG Line utan även andra aktörer men ingen lyckas få ekonomi i denna trafik, den levde på taxfree bara, för Ni kan väl inte mena att den miljon som reste under taxfree åren till de 50000 som reser nu har slutat resa, endast pga priserna?

    Och när det gäller godset, vad är det för gods som är av sån betydelse att Kvarkentrafiken måste finnas, vart går och kommer detta gods ifrån, och vad är det för industrier här uppe som måste ha denna linje?

    Vore skoj och få veta, om du nu svarar.

  3. Greta

    Varför skulle detta vara en viktig transportkorridor för EU? Godstransporterna kan ju lika gärna fara med tåg genom Finland för att sedan via färja Helsingfors-Stockholm transporteras genom Sverige till Europa, och skogs- o gruvprodukter ska givetvis transporteras på lastfartyg och inte på kilometerlånga tåg genom Sverige ut till kunderna i Europa o världen! Ifall Umeå-Vasa vore så viktigt för EU så borde väl EU finansiera en bro mellan Umeå o Vasa!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.