Ett steg närmare Norrbotniabanan?

Förra veckan invigde infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den nya Haparandabanan som är en drygt 4 mil ny järnväg mellan Haparanda – Kalix. Den knyts nu ihop med en 9 mil totalt upprustad järnväg mellan Kalix och Boden och det innebär att vi även skapat en viktig järnvägsförbindelse med anslutning till Finland.  

Vid invigningen av Haparandabanan berättade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm att han de senaste åren fått vara med om fyra invigningar av viktiga järnvägsinvesteringar – Botniabanan, Ådalsbanan, ny järnväg förbi Kiruna och nu Haparandabanan. Det är i de norra delarna av Sverige som de här nya järnvägsinvesteringarna genomförts. Det är investeringar som är viktiga för hela Sverige och alla dessa fyra järnvägsprojekt har drivits fram, delvis tack vare Centerpartiet och inte minst av Åsa Torstensson som infrastrukturminister (Ja, jag vet att det är lite skryt, men det måste man få kosta på sig ibland :o)).
 
En annan sak som är väldigt positivt med satsningen på Haparandabanan är att ytterligare en del i den Botniska korridoren nu förverkligas. Nästa steg måste nu bli att bygga den länk som fattas mellan Umeå och Luleå – Norrbotniabanan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.