200 år innan vi får en Norrbotniabana?

Det är riktigt bra att EU nu tagit beslut om att Botniska korridoren, där Norrbotniabanan ingår, är ett så pass viktigt infrastrukturstråk att man från EU: s sida är beredd att medfinansiera bygget med upp till 30 procent. Det känns extra roligt att det var dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) och Maud Olofsson som skickade in ansökan om just detta till EU.

EU ser som sagt banans betydelse och i det ljuset känns det, ärligt sagt, konstigt att regeringen inte själv vill satsa på Norrbotniabanan. Ser man på förslaget som lagts när det gäller den nationella infrastrukturplanen för åren 2014-2025, finns Norrbotniabanan inte med och det kan jag bara beklaga. Centerpartiet har ett stämmobeslut på ”att banan ska byggas i sin helhet”, vilket gör att om Centerpartiet får bestämma så kommer banan att byggas. Men det räcker inte att Centerpartiet har den viljan – det måste hela regeringen ha.

Såg att Lennart Holmlund skrivit om detta på sin blogg och han tycks vara övertygad om att banan kommer att bli verklighet med en regering styrd av S och Stefan Löfvén. Jag är inte riktigt lika övertygad. Det S har föreslagit är att bygga en Norrbotniabanestandard på det industrispår som Region Västerbotten och Umeå kommun ändå tänkt bygga – ett industrispår på nio kilometer mellan Umeå och Dåva Industriområde. Med den takten skulle det ta över 200 år innan vi får någon bana. Det duger inte heller. Jag tror nämligen att de flesta riksdagsledamöter från norra Sverige ser hur viktig en Norrbotniabana skulle vara för regionen, Sverige och Europa – men det betyder inte at alla partier nationellt gör detsamma.

Dessutom har S ett stort ansvar för uteblivna investeringar i infrastruktur med tanke på att de lämnade över 100 miljarder i infrastrukturskulder till nuvarande regering – dvs satsningar som S lovat genomföra, men som man inte haft finansiering till. 

Men det viktiga i nuläget är att regeringen utser en förhandlingsperson på nationell nivå. Som det är nu har Norrbotniabanan AB ingen motpart att diskutera olika finansieringslösningar med, vilket är väldigt olyckligt. Viljan att hitta en lösning för banans genomförande är stark från både regionen, berörda kommuner och Norrbotniabanan AB och det finns även en stor öppenhet att diskutera olika möjliga finansieringslösningar. Det är värt att ta på allvar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.