Svar till Hans Lindgren (s)

Läser Hans Lindgrens blogg och blir lite förundrad över de missuppfattningar och de påståenden som han gör. Visst, det är valfeber och tuffa argument hör till, men här handlar det även om felaktigheter som jag gärna vill bemöta.

Lindgren tycker att man ska höja momsen för restauranger och säger att denna ökning ska gå till att anställa fler inom vården. Jag vill också se fler människor inom vården, men inte genom att ställa branscher och människor mot varandra. Det är helt fel.

När det gäller restaurangmomsen så var den tidigare inget annat än orättvis. Köpte man mat på Konsum eller ICA fick företaget betala en slags moms till staten. Köpte man samma vara på en restaurang i t ex Robertsfors så fick företaget betala dubbelt så mycket moms som matvaruaffärerna. Det har vi ändrat på nu och i dagsläget betalar alla som säljer mat lika mycket moms till staten.

Vad har det här för betydelse då? Förutom rättviseaspekten? I praktiken är momssänkningen speciellt viktigt för små restaurangföretagare som i många fall kunnat vända röda siffror till gröna. Dessutom kanske de nu känner att de kan anställa extrapersonal som underlättar det hårda arbetet. Flera företag har dessutom nyanställt. Tyvärr vill S höja kostnaderna för restaurangföretagen och återgå till den orättvisa momsfördelningen. För mig är det obegripligt att man inte förstår att detta slår hårt mot de små företagen – inte minst på landsbygden.

Sedan ondgör sig Hans Lindgren över jobbskatteavdraget. Det intressanta i kråksången är att S gått med på 90 % av de skattesänkningar man nu kritiserar. Dessutom har deras ekonomiska talesperson, Magdalena Andersson, sagt att man inte tänker riva upp jobbskatteavdraget om man får regeringsmakten.

Sist men inte minst – Norrbotniabanan. Jag jobbar hårt för att banan ska förverkligas. Det gör även Centerpartiet som helhet. Vi har ett stämmobeslut på att banan ska byggas och i vårt valmanifest pekar vi ut Norrbotnibanan som ett proriterat projekt.

Dessutom har vi nu fått igenom ett regeringsbeslut om två förhandlingspersoner som ska titta på infrastruktursatsningar i norra Sverige. Här ingår Norrbotniabanan i förhandlingen, om vi vill.

Tyvärr ser jag däremot att S och Stefan Löfvéns satsning på Norrbotniabanan de närmaste tio åren inte innefattar mer än 9 km – från Umeå till Dåvamyrans industriområde. Dit Hans, kommer inte många resenärer att åka.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.