Landsbygdsministerns trixande

I lördagens VK kunde man läsa en längre intervju med den nye landsbygdsministern Sven-Erik Bucht. Så, medan jag drack det goda morgonkaffet läste jag texten med stort intresse.

Han säger bland annat att Sverige behöver öka inhemsk produktion av livsmedel och jag kan inte annat än att hålla med. Vi är idag ett av de länder i Europa som importerar mest mat – faktiskt mer än varannan tugga som vi äter. Det gör oss sårbara, det är inte bra för miljön eller för djuren då djurhållningen i många andra länder är under all kritik. Därför välkomnar jag att Sverige nu ska ta fram en livsmedelsstrategi, en strategi som den förre landsbygdsministern Eskil Erlandsson tog beslut om att införa.

Men det jag reagerar på är framför allt två saker. Det ena är att Bucht och regeringen vill få det att framstå som om att man ökar anslagen till bland annat service och bredband på landsbygden med 400 miljoner. Det är inte sant. Det han och S har tvingats göra, för att inte framstå som att de försummar landsbygden, är att från och med nästa år satsa lika mycket pengar som Alliansen gjort. När de säger att satsningen på service och bredband på landsbygden ökar utgår de från sin egen och tidigare budget. Därför känns det ohederligt att man vill få människor att tro att de nu storsatsar på landsbygden när det bara handlar om ett nollsummespel.

Sedan, det här med kilometerskatt på lastbil. Bucht trixar och säger inte hela sanningen när han förklarar att den införs på grund av att den svenska åkerinäringen inte ska konkurreras ut av ”utländska åkare som kommer in och kör här utan att betala avgifter och skatter”. Det Sven-Erik Bucht inte talar om är att utländska åkare idag redan betalar en avgift genom ett annat EU-system som kallas Eurovinjett. EU kommer inte att tillåta två olika skattesystem och införs km-skatt tas den andra skatten ur bruk – en skatt som idag inte drabbar svensk åkerinäring. Med km-skatt kommer många inhemska åkeriföretag att drabbas hårt och dessutom kommer även skogsnäringen och t ex Volvo Lastvagnar i Umeå att påverkas negativt. I norra Sverige finns de stora avstånden och att inte Bucht och regeringen tar med detta i beräkningen är helt obegripligt

3 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Bara en fundering, ja jag är mkt skeptiskt till Er politiker pga era bloggar där Ni skriver en massa osanning.

    Du skriver om att EU inte godkänner en extra skatt på lastbilar. Min fråga är då, är Tyskland inte med EU?

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Hej! Undrar bara hur du kan dra alla politiker över en kam och säga att vi skriver en massa osanningar på våra bloggar…? Jag har noga satt mig in i frågan om km-skatt och ägnat mycket tid med att prata med berörda näringar. Sedan verkar du ha missuppfattat mig när det gäller EU:s syn på beskattning och konkurrens. Vad jag menar är att EU inte kommer att acceptera att Sverige har två parallella skattesystem. Inför man km-skatt så kommer det att innebära att inte bara utländska åkare får betala för att köra i Sverige (som det är idag med eurovinjettskatten) utan alla – även inhemska. Det innebär en merkostnad på 14 kronor per mil och det skulle vara ödesdigert för norra Sverige där de långa avstånden finns. Det skulle bli svårt med konkurrenskraftiga priser för skogsnäringen, åkerinäringen – ja egentligen alla företag som är beroende av transporter. Sedan när det gäller Tyskland, så har de en slags km-skatt som gäller för lastbilar över 12 ton. Det har inneburit att antalet mindre lastbilar (dvs under 12 ton) har ökat på vägarna och därmed även utsläppen.

Lämna ett svar till Helena Lindahl Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.