Regerigen straffbeskattar landsbygden – igen…

Flyg2

Igår fick vi veta att ännu en ny skatt kan vara på gång. Regeringen tillsätter nu en utredning som ska titta på hur en flygskatt kan utformas.

Personligen anser jag att regeringen verkar göra sitt bästa för att lägga krokben för landsbygden. Inte nog med att man höjer skatten på drivmedel och ungas jobb – nu gör man det dessutom på flygresorna. En flygskatt skulle även drabba norra Sverige väldigt hårt eftersom vi, med våra långa avstånd, i många fall inte har några andra alternativ.

Betänk att Sverige är en av Europas största länder sett till ytan och avståndet mellan den norra och södra landsändan är den största i jämförelse med andra europeiska länder. Det innebär att flyget spelar en ganska stor roll för att hela Sverige ska kunna utvecklas. Dessutom gör det att man kan etablera företag och andra verksamheter på andra ställen än i de stora städerna.

Enligt Riksdagens utredningstjänst kommer en flygskatt att minska antalet inrikesresenärer med mellan 800 000 och 1,2 miljoner årligen. Det leder i sin tur till färre flygavgångar och man behöver inte vara direkt klurig för att lista ut att x antal regionala flygplatser då kommer att tvingas att lägga ned.

Miljöaspekten spelar självklart en viktig roll i sammanhanget, men jag tror snarare på morötter än på piskor för att driva på omställningen till biobränsle. Dessutom är det ur ett globalt perspektiv, mer effektivt med utsläppsrätter än med flygskatter. Utsläppsrätter innebär alltså att den som släpper ut mest också får betala mest. Det gäller inte för flygskatt – där betalar man mindre ju längre man flyger.

På grund av hur negativt den nationella flygnäringen och samhällsekonomin påverkas, är det många länder i Europa som drar tillbaka tidigare införda flygskatter. Därför är det märkligt att den svenska regeringen vill göra tvärt om.

 

 

3 kommentarer

  1. Bergis

    Hallå!!! Jorden anropar Helena. Er migrationspolitik har lett till kaos och enorma kostnader för Sverige. Vi är i kris och du undrar varför regeringen straffbeskattar landsbygden för att få in pengar till asylkaoset.

  2. johansson

    Självklart skall flyget beskattas som alla andra, ni riksdagsmän kan gärna ta tåget som alla andra som tänker på miljön för mig är det cykel och tåg som gäller

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Hej Tommy! Jag vill snarare uppmuntra alternativa bränslen än att höja skatten där de långa avstånden finns.

Lämna ett svar till johansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.