25/5 blir Holmsunds dag i år

Av , , Bli först att kommentera 0

Just hemkommen efter ett konstruktivt möte med kulturföreningens ordförande Jonas.

Jag tänker att Lions och Kulturföreningen själva kommer få presentera sina planer inför 25/5 framöver och mer i detalj men jag kan säga så mycket som att det kommer hända mycket i Holmsunds föreningsliv den dagen och att förhoppningsvis kommer torget fyllas med olika aktiviteter och trevligheter. Så ni får väl tolka detta inlägg som ett tidigt mobiliseringsinlägg inför denna dag från mitt håll till alla ni som är aktiva på olika sätt i Holmsund.

Så ”save the date” som man säger. Det är fortfarande ett flertal föreningar, företag och personer som måste snacka ihop sig och samordna innan informationen börjar spridas I samhället. Själv är jag väl behjälplig i viss mån från kammaren hemma, särskilt att snacka med kommunen om olika saker.

Det jag däremot redan nu kan skicka ut som medskick till mina läsare är att om ni vill hjälpa till att göra dagen ännu trevligare så kan man:
- Ha en loppis utanför sitt hus, själv eller tillsammans med hela kvarteret. Det sistnämnda är ett ypperligt sätt för att locka folk till holmsund och att umgås med varandra (Och eventuellt att hitta en hel del roliga och nyttIga prylar)
- Hjälpa till att sprida informationen om att den 25/5 så ska man bege sig ut i samhället och i synnerhet centrum. Bjud gärna in umebor!
- Är du aktiv i en förening och vill göra något så ta konakt med Jonas, ordförande i kultuföreningen. Han är spindeln i nätet så att säga. Det blir nog en ypperlig dag att presentera sin verksamhet på och locka nya medlemmar.

Tills Lions och Kultuföreningen går ut med mer så får jag dock hålla mig mer hemlighetsfull. Men upp på benen nu Holmsund!

Bli först att kommentera

Holmsundarna måste organisera sig!

Av , , Bli först att kommentera 4

FB7EFC27-00E2-4407-9331-67A94C906C2E
Igår höll vi i Holmsunds Socialdemokratiska Förening årets första stormöte. Det var en succé med över 100 deltagare som inte bara ledde till många konstruktiva frågor och idéer, utan även kritik. Med hjälp mark och exploatering (MEX) så blev det också ett mycket folkbildande möte om vad som planeras idagsläget och vad som kan komma i framtiden, om hur många barn som föds och vilka utmaningar Holmsund har som samhälle.
Som arrangörer är vi såklart därför jättenöjda. En av målsättningar med sådana här möten är att engagera medborgare och ge dem chansen att öga mot öga diskutera med kommunen och politiker, att lära sig mer om sitt samhälle och på sikt bli en garanti för ett starkt samhälle. I synnerhet engagerade de olika byggprojekten i centrum och det blev stundvis en både allvarlig och humoristisk diskussion om överklaganden. Engagemanget lyste igenom och som arrangörer fick vi ta tag i en mötesordning när frågor och uttalanden bröt ut i lokalen.

Det var exakt det också som mötet till sist kom att handla om. Engagemang. För vissa saker här är inte perfekt. Det finns utmaningar. Två av dessa är behovet av en föreningslokal samt behovet av ett äldreboende.

Därför var det mycket uppskattat att mötet kom att avslutas den sista kvarten med tonvikten av att om något ska bli gjort, så måste man organisera sig. Eller som en man sa i publiken ”man kan inte bara använda kommunen som en bankomat, man måste engagera sig också” Eller som annan man, ”Snoddas” sa, ”vill vi se en förändring måste vi engagera oss för en förändring! Bygga opinion!”.

Både jag och Hans Lindberg svarade direkt med att applådera detta på mötet och ytterligare lägga tonvikten på behovet av organisation och samordning. För exakt så måste det gå till. I en tid när man måste slåss om prioriteringarna i kommunpolitiken så väger mycket av Holmsunds behov inte bara på politiska aktiva holmsundsbor, vi som kutar på nämnds och kommunfullmäktigemöten, utan i lika stor grad på att Holmsunds medborgare organiserar sig. Går ihop. Pratar med varandra. Skriver insändare. Gör namnlistor. Tar plats.

Det är där som kampen om Holmsunds framtid kommer att avgöras på riktigt, i förmågan att engagera holmsundsbor om sitt samhälles framtid. Det är i slutändan bara holmsudnsborna som äger frågan om Holmsund ska prioriteras i politiken. För när politiker kommer med en opinion bakom sig i ryggen, då är det den opinionen som bär fram politiken, och då går det undan i beslutsleden.

Därför blev jag också extra glad när jag mötte många glada tillrop på appellen om vikten av organisation som spontant bröt fram. Genast såg jag samverkansgruppen börja surra ordentligt, om Folkets hus, om teatern. På vägen ut mötte jag SPF och Lions som pratade om samma saker.  Folk var glada. Folk pratar ihop sig och tar varandra i handen. Det är ett mycket, mycket, gott tecken och friskhetstecken för ett samhälle.

Holmsund har börjat prata ihop sig. Och därför uppmanar jag återigen, precis som vi på vårt årsmöte ställt oss bakom, att understödja alla krafter som vill bygga ett starkt, vitalt, föreningsliv i Holmsund som kan börja trycka fram positionerna i de frågor där det går långsamt och inget tycks hända.

Ingenting skulle göra oss gladare än välorganiserade holmsundsbor. Det är också i slutändan vår ideologis kärna, och demokratins.

Bli först att kommentera

Bokstavsvänster och skrikhöger

Av , , Bli först att kommentera 3

Jag sitter på Umeå Kommunfullmäktige och går igenom dagordningen. Den domineras helt och hålet av tyckarfrågor och ytligheter, stoff för media, men knappt några beslutsärenden som på riktigt förändrar vardagen för umeå och holmsunds medborgare. Det närmaste man kommer något matnyttigt är beslutet att anta ett hotell uppe på IKSU.

Det här har ju såklart med att partier har egenintressen att kunna nå ut med sina ställningstaganden, om än, inte vågar eller vill eller faktiskt förstår, att de vill något beslut kring det hela. Bröd och skådespel för er som orkar se på eländet. Men framförallt ett spel för medierna om man så vill, en kamp om sociala medier. Och när väl några har börjat, så hänger fler med. Börjar ett parti prata om extremister åt ena hållet, ja då måste hela dagisklassen prata om sina egna extremister.

Således sitter jag här och stirrar på en dagordning som lika gärna kunnat vara en mindre modererad facebookgrupp. Det är brott och straff, islamistiska extremister, högerextremister, kvinnomuseum kostnader, hedersrelaterat våld, islamofobi. Och så fortsätter det. Bokstavsvänstern och skrikhögern har inget politisk budskap längre, de har lättsålda åsikter. Inga lösningar.

Det här är ytliga frågor. Bland vissa kända personligheter förklarat som ”överbyggnaden”. Det är ingenting som egentligen hanterar politiska, ekonomiska, frågor som kan vara lösningarna till varför vi faktiskt har en verklighet där dessa ting på sina håll faktiskt är riktiga problem – som vi måste hantera – men som ni ser blivit mer ganska trötta och väldigt lättuträknade manus på att partier ska säga självklarheter och göra media av det. Basen – hur vi bygger vårt samhälle – hanteras aldrig, vilket är tacksamt för debattörerna. Det blir en teater. Men grundreglerna över hur vi fördelar vår ekonomi idag – dessa eviga larmrapporter om klassamhället från IMF, OECD och FN, är eviga sanningar som inte vågar ifrågasättas. Det har blivit en naturlag. Ytterst få tar in konsekvenserna av ett samhälle som allt mer slits isär. Utan man kanske fångar upp just det som bubblar upp till ytan, sånt här.

Det blir en ganska trist sak.

För vem vill inte ha ett demokratiskt samhälle? Vem vill inte få bort hedersrelaterat förtryck? Vem vill inte se att extremistiska rörelser ger vika för en välfungerande och förtroendeingivande demokrati?

De flesta av oss innehar faktiskt sunt förnuft.

Vad som sker när det blir såhär i politiken är att frågan ”Varför?” Försvinner. Och ställer man aldrig frågan varför det ser ut som det gör, kommer man aldrig heller kunna behandla grundproblemen. Alla diskussioner om budgetprioriteringar för att hantera problemet är som bortflugna. All koppling mot forskning, vetenskap och erfarenheter ignoreras för sitt eget partis bästa TV tid. Man springer förbi politikens kärna – ekonomin. Prioriteringarna. Det är tillbakarullning över grunden för svensk demokrati.

Frågorna som måste ställas i något skede, om vi inte ska stå här och tycka saker i all oändlighet, är tämligen enkla:

Vad är det för samhälle som tillåter och göder dessa ting?

Och hur har det förändrats de senaste 30 åren? Hur har – basen – i samhället förändrats?

Och vad kan man göra för att förändra denna bas, detta grundläggande system, för att vrida samhället rätt igen? Skatter? Omställningar? Investeringar? Vad är kommunens roll, vad är statens? Arbetslösheten?

Hur ser fördelningspolitiken ut? Vilka tidigare historiska exempel av liknande situationer har vi? Hur bygger vi ett folkhem för 2010-talet?

Migration, brott och straff, politiska ytterligheter är ju trots allt knappast nymodigheter. Frågan bör kanske ställas: Hur kan det komma sig att tidiga 1900-talet inte gjorde så att politiken redan då blev en uppvisning i gap och skrik, revolutioner och terrorism, utan en uppvisning i ett socialdemokratiskt folkhem som alla idag säger sig sakna, men få vågar närma sig i ekonomisk, reel, mening. Här är en tankenöt för bokstavskombinationerna: Hur ska ni få ett folkhem när ni gör precis allt förutom att bygga det? När vi ser till och med Liberalerna gå i ytlig och meningslös kamp mot deras egna ideologiska kärna? Hur många ska börja bete sig såhär istället för att faktiskt ha en ideologi?

Ja hur man än vrider och vänder på situationen när man beskådar teatern desto starkare får man känslan att det behövs en rörelse som stadigt står i en ideologi i att om man ska förändra samhället, så måste man också behandla det. Det kallas ibland materialism, och ännu djupare, historiematerialism. Traditionellt så är socialdemokratin, eller moderaterna, bäst på detta. Men de sistnämnda verkar också hoppat på affekttåget.

Men det finns inga vägar runt faktumet att man måste grotta ned sig i budgetar och systematiska frågor, om man inte vill bara stå och försöka tvinga fram billiga politiska poänger samtidigt som ekonomiska basen består, och således problemen.

Men det är just kanske det som är poängen för vissa politiska krafter, låt klassamhället svälla fram, så att vi kan vinna politiskt på det med låtsasförslag? Skitsamma om partners blir misshandlade, att den sociala misären sprider sig, att religiösa rörelser återigen blir en maktfaktor över folks privatliv? Det är bara ett verktyg för makt? På något annat sätt kan man inte tolka det när man fastnar i tyckande istället för att faktiskt ta fram underlag för beslut.

Nåväl

Att behandla frågorna ekonomiskt, är också den yttersta garanten till att hålla kvaliteten uppe på politiken och att inkludera alla medborgare i ett enda samlade projekt: samhället. Få saker är så inherent antirasistiskt som progressiv fördelningspolitik.

Det finns inga vägar runt det. Antingen har vi ett samhälle, eller så har vi inte det, frågan är bara. Är alla partier eniga i detta? Låt oss då tala de grundläggande frågorna, och inte slösa på medborgarnas platta och därför tämligen orättvisa, kommunalskatt.

(Skriver här som privatperson)

 

 

 

Bli först att kommentera

Stormöte om Holmsunds Centrum

Av , , Bli först att kommentera 0

54203935_642546826185849_7753236376753012736_n
Tisdagen den 26/3 klockan 18.30 arrangerar Holmsunds Socialdemokratiska Förening ett öppet möte med Hans Lindberg och Mark och Exploatering om Holmsunds framtida centrumutveckling på Storsjöskolans matsal

Väl mött – Öppet för alla!

Bli först att kommentera

Planerna för 2019 nu satta och lite annat

Av , , 1 kommentar 0

I Tisdags hade Holmsunds Socialdemokratiska Förening sitt årsmöte. Följande beslut togs som kan vara intressant för våra följare och holmsundsbor. Verksamhetsplanen 2019 i korthet:

- Temat för året kommer vara utvecklingen i Holmsunds centrum. Minst ett öppet, större, möte kommer hållas i detta ämne med kommunalrådet.

- Ett möte om kollektivtrafiken kommer arrangeras

- Ett möte om ungdomsaktiviteter i Holmsund kommer arrangeras

- Ett möte om en skolklass för barn med särskilda behov kommer arrangeras

- Föreningen kommer försöka bjuda in kandidater i EU valet för ett möte om EU frågor, som rör Holmsund. EU frågorna ska vara relevanta för vår vardag.

- Första maj kommer traditionell firas på Himmelska Fridens Torg

- Föreningen ställer sig bakom föreningslivets ansträngningar att ordna ett föreningarnas hus/folkets hus och kommer komma med en skrivelse i linje med PROs och arbeta för att Umeå Kommun ska arrangera möten med föreningslivet på temat

- Föreningen ställer sig bakom ökad offentlig kultur i Holmsund centrum – och då framförallt en informationstavla om Himmelska Fridens Torg och Fredrik Burman.

Alla öppna möten kommer bjuda in ansvariga tjänstemän och politiker.
Styrelsen skall samlas inom två veckor och sätta detaljerna kring allt detta.

Vidare kan noteras:
- Nu börjar Sjöstaden komma in i planläge. Det betyder att projektet går framåt och att boende snart kommer få tycka till I processen. Det är glädjande att buller just tas upp som särskild fråga, delvis för att kommunen tagit en ny bulleplan, delvis för att jag vet att ”Holmsundsgruppen” (Med S, C och L representanter) uttryckligen haft buller på sin agenda i området.  Vi får hoppas att Hans Lindberg får rätt i att planen kan antas till sommaren.

- Många barn på Holmen åker idag taxi till sina skolor. Vi har påbörjat en dialog med bland annat Maggan på Länstrafiken om hur vi ska få dit en busshållplats, det är ju dock Trafikverket som äger vägen. Samtidigt har vi också påbörjat en dialog om att eventuellt flytta Obbolas busshållplats.

- Fortsatt dialog om Sandviksförskolans framtid pågår där jag diskuterat frågan med fastighet och skolnämndens ordföranden. Beroende på hur Holmsund utvecklas kommer det hända olika saker med lokalen.

1 kommentar

Sandviksteatern och lite annat

Av , , 1 kommentar 0

Sandviksteatern står för försäljning på marknaden igen. Inom S Holmsund har frågan väckts efter uppvaktning av PRO att diskutera ett eventuellt återtagande av Sandviksteatern i allmän regi. Vi kommer behandla frågan på vårt årsmöte hurvida föreningen skall ställa sig så jag uppmanar våra medlemmar att komma dit. I övrigt kommer vi bland annat behandla nomineringar till AK styrelsen.

Vidare så är det värt att notera att det är en liten diskussion om oron kring buller vid expansionen av SCA i Obbola. Det är dock värt att påpeka här att Umeå Kommun nyligen antog en bullerstrategi, som också skall gälla i Holmsund. För de intresserade kan det vara värt att kolla in bullerkartan (från 2016).

Jag har också fått en hel del frågor kring Sandviks förskola – vad som egentligen händer med bygget. Vår undran har tagits upp med både Moa och Lena från skol/tn/fastighet så vi får se vad de kommer fram till. Utan tvekan så står fastigheten inför någon form av framtid som än så länge inte riktigt är helt avgjord. Blir det en ökad population så behöver den t.ex. renoveras för en ganska dyr slant, eller skall den helt enkelt rivas för att bygga fler bostäder? Det sistnämnda har nämnts bland sossar i Holmsund – men vi avvakar svar tillsvidare.

Slutligen har jag fått frågor om ”När man ska flytta på Obbolahållplatsen” – och det rör ju direkt busshållplatserna vid Himmelska Fridens torg som när båda busslinjerna står där blockerar hela gatan. I den frågan ska jag ta och fråga vidare, eftersom jag är ganska övertygad om att en översyn görs från kommunens sida med nya hållplatser i och med väntade expansionen.

1 kommentar

Miljöprioriteringar

Av , , Bli först att kommentera 12

I dagens kommunfullmäktige fick jag tyvärr avbryta halvtid då förskolan ringde och aviserade en febersjuk dotter.

Sånt händer. Men det jag hann med om idag rörde framförallt olika miljöprioriteringar och debatt. Vilket är mycket intressant och lärorikt då Umeå också är en av världens mest klimatsmarta städer, redan idag.

I frågan rörande parkeringshusets vara eller icke vara på kvarteret Ymer, där det idag står en utlåningsbod för cyklar, kan min åsikt vara värd att presentera såsom jag gjorde inför fullmäktige.

För oss i kommundelscentrumen så är frågan om att inte bygga parkeringshus mycket sekundär, och på sina ställen rakt av provocerande. Om vi ska lägga undan bilen (vi har i regel 2 st per hushåll) så är det framförallt satsningar på infrastruktur, cykelvägar, pendeltågstrafik och andra investeringar som är prioriterad politik.

Innan detta är på plats, så är någon diskussion om att inte bygga parkeringshus helt enkelt inte aktuell. Vi kommer inte lägga undan bilen, och således behöva parkeringshus, tills vi har en fullgod kollektivtrafik. Så enkelt är det. Av den enkla anledningen att bilen idag är det transportsätt som möjliggör i hastighet, flexibilitet och frihet våra behov av arbete, lämna barn på dagis, handla med mera.

Ställer vi investeringar i infrastruktur och kollektivtrafik mot ett s.k. grönt ”hipsterhörn” (som en vän kallade det) där kommunen ska investera i olika cykellösningar mitt i centrum – en grön oas – är min åsikt tydlig i att prioriteten ligger i att öka våra möjligheter att resa in till Umeå snabbt och smidigt, inte att ha lådbilar i centrum (Det sagt så är det säkert jättebra för dem som bor där).. Det sagt är jag övertygad om att det kommande parkeringshuset, också, kommer ha utrymmen för lådcyklar, elbilar och så vidare för centrumflanörerna.

Särskilt viktigt att satsa just på infrastruktur till kommundelarna är ju dessutom i att en stor del av Umeås befolkningstillväxt kommer att ske där. Det blir många hushåll med två bilar var..

Men att helt enkelt inte bygga ett parkeringshus kommer bara sluta i att vi, ännu mer, prioriterar de externa köpcentrum som finns. Eller att vi ställer bilen efter vägen helt enkelt när vi har olika ärenden.

Vidare noterade jag också i debatten ett riktigt brandtal från Ari Leinonen om Storsjöskolan, som med sin allokering av både skola, bibliotek, simhall, gym, aula m.m. är en ypperlig modell (som är miljösmart). Jag delar hans synsätt att det är en bra modell att följa för kommande skolfastigheter.

Bli först att kommentera

Hamnens investeringar spikade

Av , , 2 kommentarer 2

IMG_3271Just nu klubbades investeringarna i Hamnen igenom. Det innebär att:
- Bangården kan flyttas från centrum ut till hamnen
- Vilket i sin tur innebär att vi kan bygga en ny järnvägsövergång och utveckla Holmsunds centrum
- Att Umeå Kommun som helhet fått bättre förutsättningar för nya jobb, nya industrier och kan hantera ökad import/export
- att nuvarande anställningar inom industri, hamn och service skyddas och att nya jobb kan skapas
- Att Holmsund, Umeå och Västerbotten (Norra Norrland) kommer få tillgång till en modern ny hamn
- Att vi har en hamn som kan möta upp kraven från SCA, Volvo, Komatsu etc

Noterbart från debatten:
- Jag (S) lyfte fram behovet av vaksamhet på Holmsunds inre infrastruktur, ökade belastningen på våra vägar, buller och avgaser och att detta måste göras i samordning med de boende i Holmsund
- V yrkade på att en cykelväg skulle dras ut till Hamnen. Detta föll till fördel på att en sådan bäst tas fram och diskuteras när centrala Holmsund förändras.
- MP yrkade på starkare skrivning kring hållbarheten ur ekologisk synvinkel. Det gick igenom.
- AP var sjukt missnöjda med insynen i hur allt gått till, tyvärr handlade mycket om detta. Men då har ju AP inte heller representanter i olika styrelser osv vilket föranleder deras missnöje.
- Alla partier förutom AP röstade bifall

Bilden är från underlaget och visar de investeringar som skall göras.

En stor sidodiskussion handlade också om färjan, som dock redan är ett taget beslut.

Mitt anförande i korthet, anteckningsversionen:

Detta är mycket  positivt för holmsund/obbola, umeå och regionen

Det skyddar anställningar (2000st ) men också kommer skapa nya jobb och nya förutsättningar att etablera nya industrier och nya anställningsmöjligheter. Att vi måste utveckla vår hamn är ett s.k. Positivt problem.

Pratar man om umeå att gå med underskott finns det få saker som är så smart att göra som att uppdatera hamnen

Det finns såklart utmaningar och frågor, inte minst gällande infrastrukturen och hur buller och avgaser kan påverka lokalsamhället – dubbelt så mycket produktion på SCA blir dubbelt så mycket lastbilar – men detta gäller ju också frågan om ny färja, ny bostadsområden med mera

- detta uppdrag ligger på oss som är aktiva i Holmsund och alla som sitter här inne också. I den frågan behöver vi vara vaksamma och ha fortsatt dialog mellan Holmsund och politiken.

Som sista anteckning rör det sig inte om att ”rusta upp en kaj” med dessa investeringar utan omfattande förändringar som bland annat möjliggör att vi i Holmsund får bort bangården från centrala Holmsund ut till hamnen – en fråga som pågått i över 40 år. Vilket i sin tur ger Holmsund helt andra möjligheter att utveckla sitt centrum och samhälle.

Intäkterna för denna hamn blir således inte i det bolaget, utan för holmsund, kommunen, regionen som helhet.

 

2 kommentarer

Kommunal Umeå om LOV vs LOU debaclet

Av , , Bli först att kommentera 2

Mycket kan sägas om politiken i Umeå just nu kring denna fråga.

Jag ska avhålla mig från att kommentera den ytterligare, det finns de som är mer insatta, pålästa och har frågan närmare sin vardag och uppdrag än vad jag har som relativt frisk 40-snart snubbe. Ska man ha trovärdighet så ska man hålla sig till de frågor där man hör hemma så att säga.

Däremot kan det vara värt att påpeka att Fackförbundet Kommunal, som får anses betydligt kunnigare än gemene tyckare i frågan, nu skrivit en debattartikel i ämnet som jag får säga är balanserad och nykter i sammanhanget.

Deras perspektiv är av naturen, arbetstagarens. Och då de organiserar de som faktiskt gör det faktiska jobbet inom både kommunal och privat sektor så är deras åsikter värda att lyssna på.

Så utan någon mer fördröjning så ber jag er klicka er vidare till deras inlägg i den debatt som nu kokar i Umeå.

Vidare så kommer Kommunfullmäktige nästa gång behandla den mycket viktiga hamnutbyggnaden, jag ser fram emot detta beslut som garderar jobben för åtminstone 2 000 anställda, och hoppas detta går igenom utan några liknande parlamentariska utsvävningar som exemplet ovan.

Bli först att kommentera

När byggs Holmsund ihop med Umeå? Glöm inte mötet om skolorna på onsdag!

Av , , Bli först att kommentera 0

 


47299237_2204081096586391_5043205973976547328_n

Klicka för större bild

Här ovan ser ni Översiktsplanen 1998 (ÖPL 98), alltså den översiktsplan som gällde fram till den nya togs fram som syftar till större förtätning i Umeå centrum (bland annat) – denna översiktsplan har större inslag av decentralisering.

Det finns några noterbara saker här som är intressant att diskutera omkring:

- ÖPL98 pekar ut (minst) två områden som kan byggas på väg in till Umeå och då inte påverkar inflygningen till Umeå Airport. Den pekar också ut fördjupningsområden där dessa justeringar hade behövts mer djupgående, ett av dessa områden, nr 4, har nyligen pekats ut som industrimark vilket är mycket positivt. Det finns gott om utrymme alltså, som redan tagits med i beräkningarna 1998, för kommande expansioner för Umeå kommun som då inte byggs med förtätning i åtanke. I nuvarande översiktsplan, nu får folk rätta mig om jag har fel, har jag ej sett denna ambition. Detta vilar ju såklart på att själva politiken mellan nuvarande ÖPL och ÖPL98 är helt olika – Umeå har sedan denna plan tagits fram istället för att vara en stad ”med flera centrum” eller som vissa sa ”inget centrum” till en oerhört starkt fokus på just centrumbildning och centralisering, likväl som byggnationen av större och fler stormarknader m.m.
- Dessa områden skulle dock idag se helt annorlunda ut, då den observante noterar att i denna ÖPL så ändras Holmsdundsvägens dragning till att följa järnvägen, gamla vägen och Botniabanan och på så sätt frigöra mark. Det alternativ som finns idag vid eventuell sammanslagning mellan Umeå och Holmsund så skulle nuvarande väg gå rakt igenom dessa pendlingsamhällen dock – vilket kommer avsevärt förlänga eventuella satsningar på grund av buller och annat. I denna plan hade man dock flyttat på vägen för att frigöra marken. Någon ambition att flytta på Holmsundsvägen idag för ett sådant syfte tror jag inte heller finns.
- I synnerhet på höger sida vägen, från Holmsund sett, in till Umeå finns gott med utrymme för fina nya bostadsområden i synnerhet då kring Grössjön och söder om Mjösjön. Den observante ser tydligt att vi varje sådant bostadsområde, också skulle legat en liten sjö. Alltså ytterst attraktiva områden. Detta skulle också vara goda argument för stärkt kollektivtrafik samt en inlaga i debatten om pendeltågstrafik. I realiteten pratar vi om områden likt Tomtebo i sin attraktionskraft, nära till skog, nära till vatten, tillräckligt stort avstånd för ”lugn och ro”
- Man ska ju inte spekulera i efterhand för mycket, men då ny översiktsplan togs fram och man istället bebyggde Öbacka strand m.m. så kan man argumentera för att dessa områden skulle vara billigare att bo i än att bo i centrum, direkt vid älven, vilket hade kunnat förebygga bostadsbristen i Umeå på ett helt annorlunda sätt då nybyggen i stadskärnor i princip bara kan inriktas till de bättre bemedlade. Här fanns (och finns) bättre möjligheter att inrymma fler boende än byggprojekt inne i stadskärnan.

 

Detta är i alla fall en intressant karta, något att diskutera omrkring, och saker att ta med sig in i framtiden när nya översiktsplaner ska tas fram.

Slutligen vill jag påminna om att på Onsdag klockan 18.00 så ses vi på Kyrkan (Holmsundskyrkan) för att diskutera skolpolitik med Peter Vigren.

Vi hörs!

Bli först att kommentera