Miljöprioriteringar

I dagens kommunfullmäktige fick jag tyvärr avbryta halvtid då förskolan ringde och aviserade en febersjuk dotter.

Sånt händer. Men det jag hann med om idag rörde framförallt olika miljöprioriteringar och debatt. Vilket är mycket intressant och lärorikt då Umeå också är en av världens mest klimatsmarta städer, redan idag.

I frågan rörande parkeringshusets vara eller icke vara på kvarteret Ymer, där det idag står en utlåningsbod för cyklar, kan min åsikt vara värd att presentera såsom jag gjorde inför fullmäktige.

För oss i kommundelscentrumen så är frågan om att inte bygga parkeringshus mycket sekundär, och på sina ställen rakt av provocerande. Om vi ska lägga undan bilen (vi har i regel 2 st per hushåll) så är det framförallt satsningar på infrastruktur, cykelvägar, pendeltågstrafik och andra investeringar som är prioriterad politik.

Innan detta är på plats, så är någon diskussion om att inte bygga parkeringshus helt enkelt inte aktuell. Vi kommer inte lägga undan bilen, och således behöva parkeringshus, tills vi har en fullgod kollektivtrafik. Så enkelt är det. Av den enkla anledningen att bilen idag är det transportsätt som möjliggör i hastighet, flexibilitet och frihet våra behov av arbete, lämna barn på dagis, handla med mera.

Ställer vi investeringar i infrastruktur och kollektivtrafik mot ett s.k. grönt ”hipsterhörn” (som en vän kallade det) där kommunen ska investera i olika cykellösningar mitt i centrum – en grön oas – är min åsikt tydlig i att prioriteten ligger i att öka våra möjligheter att resa in till Umeå snabbt och smidigt, inte att ha lådbilar i centrum (Det sagt så är det säkert jättebra för dem som bor där).. Det sagt är jag övertygad om att det kommande parkeringshuset, också, kommer ha utrymmen för lådcyklar, elbilar och så vidare för centrumflanörerna.

Särskilt viktigt att satsa just på infrastruktur till kommundelarna är ju dessutom i att en stor del av Umeås befolkningstillväxt kommer att ske där. Det blir många hushåll med två bilar var..

Men att helt enkelt inte bygga ett parkeringshus kommer bara sluta i att vi, ännu mer, prioriterar de externa köpcentrum som finns. Eller att vi ställer bilen efter vägen helt enkelt när vi har olika ärenden.

Vidare noterade jag också i debatten ett riktigt brandtal från Ari Leinonen om Storsjöskolan, som med sin allokering av både skola, bibliotek, simhall, gym, aula m.m. är en ypperlig modell (som är miljösmart). Jag delar hans synsätt att det är en bra modell att följa för kommande skolfastigheter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.