Idag kör jag med lånta fjädrar på grund av tidsbrist. Och jag lovade faktiskt M att hon skulle få läsa en ny blogg nu på morgonen. Författare är Stefan Backlund, en kille med rötterna i Storuman men numera Hörneforsare. Jag presterade ju själv en liknande lista för ett antal bloggar sedan, men med amerikansk ingång.
Lista över bruksfordon…
Volvo Duett. Jag känner att Duettbegäret är under uppseglande. Hur ska man bli av med det? Lita på det sunda förnuftets återhållsamhet, eller bara inhandla ett exemplar av dylik vagn?
Renault 4 Laban. Den är ful. Den är kult. Den är nästan förvunnen. Och, den lastar en gruvlig massa. Kom bara ihåg att hålla tyngdpunkten låg om livet är dig kärt!
Bolinder Munktell 35. Ska det vara gjutjärn så ska det vara gjutjärn från Eskilstuna. Dragförmågan börjar vid 450 varv och motorljudet kan basa en logdans.
Toyota Camry. För så lite som 10 år sen så påstod jag fortfarande att japanska bilar var något som inte klarade mer än 15000 mil innan de seglade in i aftonsvalkan. Numer har jag fått ändra uppfattning. Lyssna på en Toyotamotor som gjort 35000 mil så gör du detsamma. Rost? Vaddå? Rostar gör väl alla bilar!
Hermes trampcykel. Tillverkades av Nymanverken. Fanstyget väger som en Kawasaki, men har trampor! Husqvarnacyklarna framstår som ett hafsverk i jämförelse och dagens så kallade ”mormorscyklar” kryper förskrämt och gömmer sig vid blotta tanken på den oefterhärmlige gamlingen. Största skaderisken är att drabbas av ryggskott när man ska ta ner den från stödet…
Subaru Legacy, Leone
och alltvafandenuheter… Den ultimata jaktbilen för norrlänningen. Kör en sväng längs en grusväg en lördagsmorgon i september och du har sett mer Subarurost än du ser på ett helt år i stan. Bilarna kännetecknas av att de går tills man slår ihjäl dem. Tur är väl det, då reservdelpriserna följer kursen på guld.
Ferguson 20. Grållen. Jag har kört åtskilliga hölass med en sådan. Det enda som möjligen är mer lättkört är ett par gympadojor. Visserligen är hydrauliken kass, motorn klen, dragförmågan tveksam och växelregistret ett skämt, men det här är traktorhistoria när den är som bäst. Ett måste på var gård av klass!
Audi Avant -85. Jamenvafan biljäveln vägrar ju att dö! Jag har kört den mot skrot i mer än två år, men den glider vant genom besiktningarna och startmotorn som jag dömde ut för tvåtusen mil sen funkar än.
Jag hade gett mig tusan på att jag skulle köra slut på den, men jag börjar frukta att jag kommer att få köra detta rostiga lik under överskådlig framtid.
Besiktningsman, besiktningsman, snälla gör så gott du kan
och finn en punkt att nedslå på, så att jag raka vägen får gå
med detta som förhandlingsgrund, till bilförsäljaren som kund
och inhandla en annan burk, med mindre rostangripen durk…
Senaste kommentarerna