En applåderande tidning mår ingen stad gott av

Hur tänker ni på VK? Vad är viktigt för er?
Frågan dyker upp emellanåt.
Att vi är nyhetsledande, granskande, förklarar och ger analyser, är nyfikna, har ett genusperspektiv, ett bra språk
och ett gott humör är saker vi är måna om.
Eller att vi har levande opinions- och kultursidor.
Listan kan göras lång.
Men en sak glöms ofta bort – det som är viktigare än allt annat: vår trovärdighet.
Det är trovärdigheten, att vi har en fri och oberoende redaktion som agerar utifrån läsarnas bästa, som utgör grunden för vårt arbete på VK. Det är den viktigaste förutsättningen
till att den snart 110 år gamla damen, dvs Västerbottens-Kuriren, mår bättre än på länge.
Få branscher är nämligen så beroende av sina kunders förtroende som mediebranschen.
Skälet är enkelt: du vill hitta information som du litar på. Inte minst i dagens extrema informationssamhälle.

Dagligen uppvaktas vi av lobbister, politiker och andra med makt, som
via VK vill ge sin syn på saken.
På den här punkten finns det därför inget utrymme för att vara otydlig:
VK står fri och obunden. Läsarna är våra uppdragsgivare
och trovärdigheten får aldrig riskera att ifrågasättas.

VK har självklart en viktig roll att spela när det handlar om hur Umeå och regionen ska utvecklas. En självständig nyhetsredaktion, en drivande opinions- och kultursida, öppen debatt, bloggar och interaktivitet
måste finnas i en modern stad. Det är en katalysator som driver oss alla framåt och VK tar det ansvaret. En applåderande tidning mår ingen stad gott av.

I en helt färsk undersökning av företaget Xstream tillfrågades  2500 personer i Umeåregionen. Frågan lydde: "Vem har du mest förtroende för när det gäller
lokal nyhetsförmedling"?
I den fick VK högst förtroende.
På frågan vad som är viktigt i nyhetsförmedlingen ansåg över 90 % trovärdigheten vara
det viktigaste.
Huvudskälet till vårt höga förtroende var att vi var "opartiska, seriösa, snabba och uppdaterade."

För att ytterligare stärka förtroendet från läsarna fortsätter VK-redaktionen att utveckla nyhetsarbetet
med fler grävande reportage, mer lokal närvaro och intensivare debatt- och läsarmedverkan.
Inget annat känns viktigare.


Bäst just nu

– Times gigantiska världsatlas. En av världens bästa böcker.
– 140 944 besök på vk.se i måndags. Nytt rekord.
– Robertos suveräna Tiramisu på 5 knop.

Sämst just nu

– Vägen mellan Umeå och Skellefteå. Känns allt längre.

 

Etiketter:

En kommentar

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    När kommer det grävande reportaget med lokal närvaro som ger än intensivare debatt- och läsarmedverkan?

    T ex stadsbadplaneringen på Nannakvarteret. Med bad som inte når upp till badprospektets intentioner och inte håller tidplanen. Med butiksplanering som handelsföreträdare i Umeå inte tror på och parkeringsfrågor utan svar. Med en placering som i undersökningar hamnade sist och där en badutredning sa nej till denna plats.

    Samt efter beslut som togs på en halvtimme för över tre år sedan utan förvarning, varken politisk eller till allmänheten. Nog är väl värt en ”djupdykning” medialt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.