TV-landskap i förändring

Det är fascinerande att se hur snabbt tv-landskapet ritas om.
Minns när vi på Parkvägen i Dorotea i början av 70-talet fick vår första färg-tv. Sändningarna började vid 18 och slutade före 23 och SVT:s monopol var djupt inristat i svenskarnas medvetande.
Jag tror ingen längtar tillbaka till den tiden. Inte ens SVT. Tv-monopolet är som Mando Diao sjunger ”dött och begravet och glömt”.
40 år senare är det tittarna som har makten. Vi bestämmer själva vad och när vi vill titta. Bredden är enorm och kvalitén högre än förr.
Vi tittare är kräsna och obarmhärtiga. Gillar vi inte ett program så hoppar vi till ett annat.
Själv såg jag i torsdags på Niklas Ekstedts matprogram klockan 20. Tog sedan en paus och avslutade tv-kvällen med Filip och Fredriks Breaking news i kanal 5.
Mina två barn, 15 och 18 år gamla, syntes dock inte till. Minns knappt när de senast såg tablå-tv.
Det intressanta just nu är att de traditionella tv-kanalerna möter nya utmanare. Kvällstidningarna satar hårt och i en ny mätning såg fler på Aftonbladets tv än SVT play. Även Expressen satsar hårt på tv.
Vem kunde tro det för ett par år sedan?
Det är härligt med konkurrens. Kvällstidningarnas kreativitet och snabbhet tvingar SVT och andra att snäppa upp sin nyhetsbevakning.
Återigen – tittarna är de stora vinnarna när konkurrensen skärps.
I VK:s Inblick i dag berättar vår reporter Mattias Wennberg om de snabba förändringarna i dagstidningsbranschen.
Även här sker förändringar till nytta för prenumeranterna.
Det som sker i tv-branschen är dock både större och mer omtumlande. Hela kartan håller på att ritas om.

En kommentar

  1. Nelli

    Men förstår ni inte att nyheterna slätas ut och det blir bara mer och mer sensationsjournalistik på bekostnad av seriös rapportering. Aftonbladet mot SVT? Herregud. Allt blir mer och mer ytligt…

Lämna ett svar till Nelli Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.