Jakob Mjöbring

Facebooks räckvidd är inte problemet

Av , , Bli först att kommentera 0

Så här i början av året summerar jag en mängd olika Facebook-sidor åt kunder, men försöker även blicka ut och se vad andra har åstadkommit under det föregående året. Och i mina ögon är trenden idag ganska tydlig – räckvidden verkar inte längre sjunka, som vi alla ropade högt om för något år sedan. I varje fall inte speciellt dramatiskt eller tydligt. Däremot kanske inspirationen och kunskapen om vilka verktyg som finns tynar mellan varven, det tror jag är ett större problem än att Facebook faktiskt skruvar i räckvidden. Vi har dessutom flera hyfsat stora andra plattformar idag som många säkert också skapar innehåll på och kanske tappar man då fokus något.

statistikexempel_orgrackvidd:gillar_fb
Exempel på hur en indexerad organisk räckvidd (kompenserad för stigande följarantal) kan se ut för 2015 (grön) och 2016 (blå), mer variation beroende på inspiration och säsong än tendens att det sjunker.

Om vi bara kan uppdatera kunskapen och faktiskt använda de verktyg som finns, på t ex Facebook, för att skapa bättre inlägg, då tror jag att vi ganska enkelt också kan motverka Facebooks eventuella skruvande i algoritmen. Vet vi att rörligt och live prioriteras, då måste vi också ta konsekvenserna av det och skapa rörligt och live. Till exempel kan fortfarande bildspel ge dig bra mycket mer räckvidd än ett inlägg med en bild än en länk. Och så mycket jobbigare att skapa är det inte idag.

Så, min uppmaning för 2017 är att börja arbeta lite mer dedikerat och lägga lite mer omsorg på inläggen, alltid tänka vilket mervärde jag skapar för min mottagare, ge dina mottagare något att prata om, sluta stirra på antalet följare utan betrakta alla som viktiga individer och ambassadörer och framförallt: var tydlig med resurser och uppföljning – det håller inte att år 2017 inte veta hur och vad du ska mäta och rapportera. Så, sluta gnäll på Facebook och fokusera energin på det du kan påverka och utvärdera det du gör, så att du ständigt har chans att förbättra dig.

/ @jmjobring som svindlar vid tanken på att mina ord just nu syns i en pockethylla nära dig.

 

Bli först att kommentera

Digitaliseringens fem utmaningar och fem lösningar

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag höll häromdagen frukostföredrag på Styrelseakademin Norr för ett stort gäng väldigt nyfikna näringslivskämpar. Infotech, med Mikael Hansson i spetsen, var också där och sammanfattade bra vad jag sa, så dyk gärna in och läsa vad vi pratade om, du hittar artikeln här.

Skärmavbild 2017-01-19 kl. 07.57.10

Bilden har jag lånat av frilanskonsulten Ingemar Larsson som också var på plats och utvecklade lite om den interna kommunikationen i sitt inlägg på LinkedIn efter föreläsningen.

/ @jmjobring som givetvis också har fastnat för SKAM och tackar för att jag då åter hittade tillbaka till Nate Dogg.

 

 

 

Bli först att kommentera

Filmerna du borde se

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har beställt och arbetat med film av olika slag genom åren, och ganska ofta har jag tjatat på filmmakaren i andra änden att kämpa upp tempot. Men det är givetvis inte bara tempot som spelar roll, det är en hel massa parametrar som gör en reklamfilm framgångsrik. Inte minst spelar innehållet oerhört stor roll idag när vi möter en extremt reklamkritisk publik som ändå gärna delar något de tycker om. Dessutom är rörligt absolut nödvändigt om du ska nå ut med ett budskap på t ex Facebook eller Linkedin idag. Nu har Google – eftersom de äger YouTube där mängder av varumärken ständigt visar reklamfilmer – själva genomfört ett test där de har gjort samma film i en massa olika varianter. Se gärna hela testet här och AdAges summering här, men detta är kort sammanfattat slutsatserna de har dragit:

pacing

– Den snabbare filmerna gick bättre på alla plattformar

– Om du använder kreativ textning (supplemental Supers) – alltså nyttjar textning till mer än att bara berätta det som syns i filmen – får du bättre resultat på alla plattformar

– Inzoomat eller stående/liggande gjorde inte stor skillnad i Googles test, men de fortsätter ändå att rekommendera att man zoomar in på motiven när man gör filmer för att de ska funka mobilt

– Om de tryckte på med färgerna (saturated) gjorde det stor skillnad för filmer som visades på datorer, men inte alls för mobilerna, detta förbryllade Google så mycket att de ska fortsätta utforska det området.

Så, kort sammanfattat ska du göra dina filmer: Snabba, motivet ska vara nära kameran, du ska använda texter kreativt och trycka på mycket i färgerna och gärna filma stående för mobilen. Men glöm inte att innehållet egentligen är hela skillnaden, du kan ju rannsaka dig själv med hur många skakiga och gryniga filmer du har stirrat på bara för att det är en kompis som har filmat något eller för att du vill se ännu en katt bli rädd för en gurka.

/ @jmjobring som just för dig har valt ut de 16 bästa låtarna från 2016.

 

 

 

Bli först att kommentera

Har politiken äntligen gått live?

Av , , Bli först att kommentera 2

Har det äntligen lossnat? Nu verkar politiken ha vågat ge sig ut på Facebook live. Och jag tror det är ett vinnande vägval. Varför ska politikerna gå genom journalistfiltret när de kan sätta sin egen agenda och ta direktkontakt med väljarna? Jag har i flera år propagerat för att de borde ta tag i taktpinnen och använda sina egna kanaler. För vilket media hakar inte på om t ex statsministern hade börjat hålla ett tal en gång i veckan på sin Facebook-sida? Eller om oppositionen med regelbundenhet började ta upp aktuella ämnen i en egen Allians-panel i sina egna kanaler och den vägen släppa sina nyheter. Möjligheterna är oändliga, ändå envisas de med att släpa sig till Agenda-studion och få dansa efter någon annans pipa. Rätt obegripligt. Men nu kanske det är ändring på det?

annie_livesosse_live

Kanske också läge för de lokala politikerna att våga släppa sargen och kliva in i nutiden? Då kanske vi slipper konstigheter som Nyheter i Västerbotten som svävade runt i en slags obehaglig gråzon mellan poltik och nyheter som ingen riktigt mådde bra av. Kliv ut ur skuggorna och in i live-flödet där vi kan se er, ställa frågor och diskutera – ni kommer garanterat att få massor av både kärlek och tuggmotstånd tillbaka. Men den stora vinsten är förstås den direktkontakt ni nu så enkelt kan etablera med de som ni vill ska rösta på er. Släpp sargen och kom in i matchen.

/ @jmjobring som förstås lyssnar på Algestens smäktande Never Leaving.

 

 

Bli först att kommentera

Lär dig branschens buzzwords

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag. Här kommer alla länkarna samlade. Min förhoppning är att du ska lära dig lite på köpet och kanske även bli en bättre köpare av marknadsföring och PR eller helt enkelt bli bättre på egen hand. Hoppas du gillar det du läser, hör gärna av dig om du har frågor eller kommentarer, du når mig absolut enklast på Twitter där jag heter @jmjobring eller på byrån Punkt PR där jag jobbar på dagarna.

Vad är räckvidd?

Vad är PR?

Vad är Snapchat?

Vad är Facebooks algoritm? – mest läst

Vad är native advertising?

Vad är content marketing?

IMG_5353
Solen står lågt över Umeå vid den här tiden på året, det är med andra ord en perfekt tid att sitta hemma och fördjupa sig i det roligaste som finns: PR och marknadsföring.

/ @jmjobringPunkt PR som baxnar över kombinationen i låten Starboy där The Weekend och Daft Punkt remixas av Kygo, kan inte bli annat än himmelskt.

 

 

Bli först att kommentera

Vad är räckvidd?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Jag har märkt att jag pratar mycket om räckvidd idag, eller egentligen är det ett anglosaxiska uttrycket ”reach” som jag lite slarvigt översätter som räckvidd. För räckvidd är ett brett begrepp och kanske väldigt diffust, dessutom mäter man räckvidd olika beroende på vad man sysslar med. I Wikipedia har någon beskrivit det som ”ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet”. Och så mäter man fortfarande i t ex TV-branschen, men det tänker jag faktiskt inte ge mig in. Vill du veta mer om den typen av räckviddsmätningen kan du t ex prata med en mediebyrå eller en mer traditionell reklambyrå.

Men jag (och många med mig tror jag) använder det idag som en översättning av ”reach” – ett mått på hur många som har sett det du postar eller annonserar ut på de sociala plattformarna. Alltså inte en viss andel av en tänkt målgrupp, som var Wikipedias beskrivning. Om du plockar ut statistiken ur t ex Facebook står det på Daily Total ReachDaily: The number of people who have seen any content associated with your Page. (Unique Users)” – alltså det antal unika människor som har sett något på din sida (själva sidan eller ett inlägg eller en annons, allt räknas in i Daily Total Reach). Sedan skiljer Facebook på organisk räckvidd och köpt räckvidd. Den organiska är den du själv kan uppnå utan att betala, helt enkelt så långt ditt inlägg når på Facebook, se dump nedan (från min författar-sida). Medan det det köpta är hur många du når med dina betalda annonser. Men på Facebook är räckvidd alltid det antal huvuden som har sett ditt inlägg eller din annons.

inlagg_rackvidd

 

I inlägget ovan ser du även att det står ”visningar”. Det är måttet på hur många som har tittat på själva filmen, eller tittat och tittat är att ta i, men som har kikat ett par sekunder på filmen i inlägget. Annonserar du ut en video kan du se att antalet ”visningar” kan vara långt större än ”räckvidden” när du kollar i Facebooks statstik, då ska du leta efter där det står ”frekvens” – din annons har då visats för samma unika individer flera gånger, vilket inte är ovanligt och heller inte helt fel om du verkligen vill nå ut med ett budskap kan ju repetition vara viktigt. Frekvensen är det antal gånger som din annons har visats för varje individ.

rackvidd_insta

Men åter till räckvidden. Du kan numera också se hur långt du når med dina Instagram-inlägg, se ovan där 268 har nåtts. Det är också räckvidd. Se till att starta upp annonsmätningen på Instagram, genom att klicka på det lilla kugghjulet uppe till höger på din profil, därefter letar du upp ”Växla till företagsprofil”, inringat nedan.

insta_vaxla

 

Viktigt att komma ihåg (även) när det gäller räckvidd är förstås att verkligen mäta och räkna. Mät, jämför över tid, utvärdera, skruva och bli bättre på att skapa innehåll som dina följare vill ha, och ökad räckvidd blir din belöning. En annan vinst med att ofta följa upp sin räckvidd är att ständigt påminna sig om att du måste vårda de följare du faktiskt har, det är egentligen långt viktigare än att ständigt längta efter nya och fler.

De följare du har är kanske exakt rätt och superbra kunder, men om du ständigt postar för att nå längre och fler kanske du glömmer dina ambassadörer – så se till att vårda de du har. Och kikar du in och njuter av dina räckviddssiffror dagligen blir du också påmind om att bakom varje siffra finns en potentiell kund – en som kikar in ditt skyltfönster eller är inne i din butik och klämmer och känner – då kanske du också börjar fundera lite mer över vad det är du erbjuder dina ambassadörer; vad är det för content du skapar, är det till glädje för dina ambassadörer, kan de engagera sig i det, ger du dem chansen att tycka om dig eller suktar du bara efter räckviddens sötma?

Det här är ett i en lång rad av inlägg där jag försöker förklara ett antal branschuttryck, här är de andra:
Vad är PR?
Vad är Snapchat?
Vad är Facebooks algoritm?
Vad är native advertising?
Vad är content marketing?

/ @jmjobringPunkt PR  som baxnar över Lykke Lis supergrupp Liv:s magiska låt Wings of Love och kan inte låta bli att tänka Fleetwood Mac, på ett bra sätt.

 

 

Bli först att kommentera

Vad är PR?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Idag tar jag hjälp av min chef Sofia Westerlund för att beskriva vad PR är. Häng med!

sofia_pr

”För nästan exakt 17 år sedan läste jag PR-fadern Edward Bernays bok Propaganda (från 1928). Strax därefter började jag arbeta som PR-konsult på en av Sveriges främsta PR-byråer i Stockholm. Sedan dess är PR-branschen en stor del av min värld och på dessa år har jag gjort allt från att stoppa tårtattacker på Carl XVI Gustaf till strategisk kommunikationsrådgivning till globala bolagsvd:ar som velat bli mer mänskliga.

Trots att yrket PR-konsult funnits i snart 100 år (ja, det finns såklart exempel tidigare än så) så finns det fortfarande en stor okunskap kring vad vi faktiskt gör och vad PR egentligen är. Varför det är så kan en ju spekulera länge kring men kanske kan det ha att göra med att vår bransch och våra begrepp fortfarande inte går att översätta till svenska i den mån vi kanske skulle vilja. Ja ”stakeholders” är ”intressenter” men ”publics” är inte detsamma som ”målgrupper”. Eller har det kanske att göra med att vår bransch, PR-branschen, har så enormt många olika typer av verksamhetsområden som ofta blir synonymt med själva PR-begreppet (till exempel medierelationer och publicitet).

Sen är det ju också så att vår bransch genomgått stora förändringar vad gäller vårt hantverk, inte minst pga….ja, internet. När jag började som PR-konsult fanns varken Facebook eller Twitter men hör och häpna: influencers fanns redan då! De fanns till och med 1928 då Edward Bernays skrev Propaganda. Det ni kids.

Hur som helst, vad är då PR och vad gör en PR-konsult?

PR handlar i stort om att skapa och vårda ett varumärkes relationer med omvärlden, och specifikt med sina intressenter. För att lyckas krävs strategisk kommunikation och påverkan som ofta syftar till att väcka intresse, skapa engagemang och bygga förtroende. Av den anledningen används därför ofta egna kanaler eller kommunikation via viktiga påverkare.”

FÖR VEM?
Tack Sofia, men vem kan då använda PR? Ja, det är väl ingen överdrift att säga att alla faktiskt har nytta av PR. Idag mer än någonsin i historien. I takt med att reklamtröttheten breder ut sig måste vi söka andra vägar att nå ut. PR är förmodligen det tydligaste exemplet på hur vi systematiskt kan bygga upp en varaktig relation med våra intressenter – kunder, ägare, påverkar o s v. Gör du detta rätt och jobbar konsekvent kan du ersätta många av dina andra marknadsföringsinsatser, och det är ju tur det eftersom en hel del av dem inte längre ger resultat.

Just resultat är väl också den största fördomen som omgärdar PR, att det inte är mätbart. Men idag gör vi ingenting på en PR-byrå utan att mäta det, och förmodligen är ofta just PR-byrån kanske till och med lite vassare än de andra byråerna att mäta eftersom resultaten generellt är mer långsiktiga och förstås därför ibland svårare att förklara för kunderna än t ex en banner eller en reklamfilm. Ska det finnas något att redovisa över tid är gäller det att mäta kommunikationens genomslag, som förstås säger mer än hur många som såg min banner eller reklamfilm. Kort sammanfattat – idag är PR till för alla företag oavsett storlek. Det gäller att hitta sin nivå och ambitionsnivå, men sedan är det ”bara” att börja jobba. Riktiga resultat utlovas. Men som vanligt tycker jag alltid att du ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner, så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

/ @jmjobringPunkt PR som lyssnar på Far Places med höstvackra Should’ve Known Better.

 

 

 

 

 

 

Bli först att kommentera

Vad är Snapchat?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Jag har i omgångar skrivit om Snapchat, och de allra flesta vet nog vad det är idag. Mer oklart är kanske vad du som företagare kan ha för nytta av plattformen och hur du använder Snapchat. Jag har skrivit en snabbguide till hur du kommer igång att följa någon på Snapchat här. Och sedan skrev jag en del om mina erfarenheter av att följa Umeågalan med hjälp av Snapchat och vilka för- och nackdelar det finns med plattformen.

tre_snaps

För en tid sedan släppte Instagram en egen variant på Snapchat Stories – Instagram Stories, läs mer om den på min branschblogg. I det inlägget resonerar jag alltså om huruvida Instagram delvis tog tillbaka initiativet från Snapchat, och så är det nog. Men jag fick också fint mothugg om att Snapchat minsann också har sitt existensberättigande, vilket jag givetvis skriver under på. Framförallt för den lite yngre målgruppen, men som alltid kryper det snabbt upp i åldrarna och snart nog är din målgrupp också där inne.

snapcode

FÖR VEM?
För alla som har barnasinnet kvar. Mer allvarligt så är det som sagt en arbetsam plattform att befinna sig på som företag, men vill du nå en yngre publik bör du absolut bekanta dig med plattformen och börja jobba. Den största utmaningen är nästan att få följarna att hitta dig, det måste du göra via alla dina andra plattformar. Att t ex låta bolagets profilbilder på Facebook och Twitter vara små Snapchat-spöken är idag ett vanligt sätt att berätta för sina följare att man finns där. Börja uppdatera dina stories och följ upp vilka som går bäst och vilka tider du får mest reaktioner o s v. Men som vanligt ska du förstås inte bara kliva in därför att alla andra är där, utan för att det passar in i din kommunikationsstrategi.

Men för att överhuvudtaget förstå om den passar in eller ej måste du ju ha en hum om hur den fungerar och hur publiken ser ut. Lite går att utläsa i Internet och svenskarna från förra hösten, men jag ser verkligen fram emot att få se hur utvecklingen har varit när den undersökningen snart släpps igen. Jag tror vi ser en otrolig ökning och får se stora rubriker om att ”alla är på Snapchat”, vilket säkert kommer att stressa en hel del marknadsförare. Men sitt lugnt i båten, in och testa och utvärdera samt överväg om er målgrupp verkligen finns på plattformen idag. Som vanligt tycker jag också att du ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner, så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

/ @jmjobringPunkt PR som har ramlat baklänges rakt ner i den klassiska hip hopen igen och inte kan släppa hur magisk 2Pac var.

Läs även vad är Content MarketingNative Advertising och Facebooks algoritm?

 

 

 

 

 

Bli först att kommentera

Vad är Facebooks algoritm?

Av , , Bli först att kommentera 1

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Du har säkert hört talas om den, Facebooks algoritm, men vad innebär den för dig som driver ett företag? Kort sammanfattat styr den relationen du som privatperson har på Facebook med såväl andra privatpersoner som kommersiella sidor eller grupper du är aktiv i. Facebook är helt enkelt för stort, så skulle du se allt som postas från dina vänner och sidor du följer skulle du sannolikt inte tycka att Facebook var värt mödan att besöka igen. Det finns helt enkelt alldeles för mycket innehåll. För att sortera detta innehåll har Facebook skapat en algoritm som tar hänsyn till en mängd faktorer och ser till att det du ser i ditt nyhetsflöde på Facebook är så relevant som möjligt för just dig.

TechCrunch skrev nyligen ett utmärkt inlägg där algoritmen beskrivs på ett bra sätt, och det är också därifrån jag har tagit den sammanfattande bild som finns nedan. Jag ska försöka att kort sammanfatta inlägget och även addera mina egna erfarenheter, men är du mer intresserad är det förstås bäst att läsa hela inlägget själv här.

facebook-news-feed-equation

 

DE 4 VIKTIGASTE PUNKTERNA SOM STYR VAD DU FÅR SE PÅ FACEBOOK

1) Creator – Vem som postar inlägget Du har alltså ett förhållande med alla som postar något på Facebook, och ju mer du har interagerat med den som postar historiskt desto troligare är det att du får se dennes inlägg även framöver. Det handlar inte bara om att klicka gilla eller kommentera, det räcker att du saktar in ditt skrollande för att läsa inlägget, så känner Facebook av det och registrerar ditt intresse till nästa gång samma aktör postar igen. Som företagare innebär det här att om du lyckas få mig att klicka på ditt inlägg så har jag ökat sannolikheten att du får se det igen. Med andra ord är det värt väldigt mycket om du får någon att interagera med dina inlägg.

2) Post – Vilka andra som interagerar med inlägget Om ingen ganska snabbt efter postning klickar på det inlägg du postar kommer Facebook att anta att det är ett ganska tråkigt inlägg och då inte visa det för så många till. Din räckvidd blir låg och ännu färre får chans att gilla eller kommentera. Om du däremot direkt kan få lite gillanden och kommenterar eller visningar av din film kommer Facebook att visa det för fler.

3) Type – Vilken sorts inlägg det är Det spelar roll om du postar en länk utifrån Facebook till en extern webbplats eller om du postar en film eller en bild. Facebook rankar helt enkelt olika sorters innehåll på olika sätt. Det här brukar vi som bevakar den digitala utvecklingen ganska ofta skriva om eftersom Facebook ganska ofta är öppna med detta, det kan vara en god idé att följa med vad de själva skriver på sin nyhetsblogg. Men det spelar också här roll vem du som person är, om du aldrig tittar på video får du sannolikt se färre videos även om de postas av någon du brukar interagera med.

4) Recency – När inlägget postades Det finns också en tidsfaktor som algoritmen tar hänsyn till, ju äldre inlägg desto troligare får du inte se det. Men om du loggar ut en vecka och kommer tillbaka kommer Facebook ändå t ex att visa dig om din bästa kompis har fått barn, även om det då kan ha gått några dagar. Algoritmen förstår ändå att det här kommer att vara viktigt för dig.

 

ANDRA FAKTORER SOM STYR

– Om många postar samma sak Då rankas det upp av Facebook eftersom de då förstår att många vill se det.

– Nya funktioner och produkter på Facebook När Facebook släpper nya produkter skruvar de gärna upp räckvidden och visar dessa för fler för att locka fler att använda produkten. T ex nu senast har de varit tydliga med att de prioriterar upp om du sänder live eftersom de vill att fler ska börja använda den funktionen.

FÖR VEM?
Ska du lyckas att nå ut med ditt företags information måste du givetvis ha kunskap om ovanstående, men också följa med i utvecklingen på Facebook som sagt. Enklast gör du det genom att följa deras nyhetsrum, men också hålla ögonen på bloggare som mig och andra som skriver om Facebooks förändringar. Men vad är då det absolut bästa rådet för att verkligen lyckas? Ja, det är lika enkelt som svårt att genomföra: Du måste posta innehåll som engagerar dina följare. Varje gång du postar något som inte engagerar dina följare försämrar du lite för nästa postning, lika väl som varje gång du postar något bra krattar manegen för nästa inlägg du ska göra. Man kan lite frankt säga att du aldrig är bättre än ditt senaste inlägg. Med det sagt, det finns ju även en tidsfaktor, så du kan inte räkna med att du får en massa räckvidd och engagemang även du postar helt otroligt bra innehåll, men gör det alltför sällan.

Som så mycket annat här i världen kräver sociala medier att du kan din sak och har kunskapen som krävs, och du lär dig sällan något utan att träna. Så, det enda sättet är egentligen att börja aktivt jobba med de plattformar du vill synas på. Jag talar givetvis i egen sak här, så du får värdera det utifrån det, men ska du få lite snabbare utväxling kan det vara idé att regelbundet låta någon utomstående gå genom dina postningar och din statisk och ge dig feedback, så att du får en rimlig chans att kunna förbättra dig. Det är svårt att sitta hemma själv på kammaren och utvärdera sig själv och se vilka förbättringar och förändringar man kan göra, även om du givetvis har god hjälp av statistiken. Du kan givetvis också lägga ut allt på en konsult, men då gäller det verkligen att hitta en konsult som kan (eller är villig att investera tid att lära sig) din verksamhet och din bransch samt som är dokumenterat rutinerad innehållskapare på den aktuella plattformen.

Lycka till nu, kör hårt!

/ @jmjobringPunkt PR som är imponerad av Lalehs engelskspråkiga delar av nya albumet Kristaller, lyssna t ex på snygga Bark Less.

Läs även vad är Content Marketing och vad är Native Advertising?

 

 

 

Bli först att kommentera

Vad är Native Advertising?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

[Detta inlägg är en omarbetad version av av ett tidigare inlägg med samma rubrik publicerat 160308]

NATIVE ADVERTISING – MER ÄN VANLIGA ANNONSER Kanske skulle vi kunna översätta Native Advertising till redaktionell annonsering, men det känns ju inte bra i journalistmagen direkt. Men det handlar om annonsering som är så bra att den tillför minst lika mycket värde som den redaktionella miljön den befinner sig i. Ofta skapas den av journalister, men utrymmet den får i den redaktionella miljön är alltså betald annonsplats. Strategen Pontus Staunstrup har listat fyra riktigt bra svenska exempel på just Native Advertising i sitt blogginlägg om Native Advertising.

Staunstrup har i inlägget också listat de tre kriterier han tycker ska uppfyllas för att det ska vara Native Advertising:

1) Värde för läsaren

2) Lika hög ambition som det redaktionella

3) Respekt för plattformen

Annonsammanslutningen IAB har också en bra definition, den lyder så här:
Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen. Native advertising är en del av det bredare begreppet content marketing, som avgränsas genom det faktum att native advertising alltid är betalt utrymme.

Västerbottens Kuriren har sedan en tid tillbaka kunnat erbjuda Native Advertising här lokalt, jag skrev om det här. Sedan dessa har VK Media uppdaterat mig och de har nu ett par case med nöjda kunder. VK Media erbjuder sina kunder att skapa materialet, men de kunder som har använt det hittills har samtliga skapat sitt eget innehåll, eller snarare deras befintliga byråer. Personligen tror jag mycket mer på den den här annonsformen lokalt än att fortsätta köpa banners.

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

FÖR VEM?
Ja, vem kan då använda Native Advertising? Egentligen skulle alla kunna använda det, men eftersom det kräver en del jobb för att både skapa själva inläggen, och även att bygga in det i ett större Content Marketing-tänk för att få bra utdelning, är nog Native Advertising ändå främst till för varumärken med en lite större marknadsföringsbudget. Vill du läsa mer om Content Marketing har jag förklarat det här.

SÅ HÄR FUNKAR DET
Native Advertising fungerar lite olika beroende på vilket mediehus som du ska annonsera på, men de allra flesta erbjuder sig idag att både både skapa innehållet och erbjuda annonsplatsen. Mediehusen tar därmed också en större del av kakan, alltså även själva skapandet av annonsen som annars oftast ligger på reklambyråns bord. Mediehusen gör inte endast detta för att tjäna mer pengar, de gör det också eftersom det kan vara svårt för en traditionell reklambyrå att få till den ton och det stuk på artiklarna som gör att de passar in i miljön och blir just Native Advertising och inte vanliga annonser. Aftonbladet har t ex skapat Aftonbladet Partnerstudio där journalister arbetar med att skapa annonser, andra kända studions är T Brand Studio på New York Times och förstås har BuzzFeed också en studio.

T_brand

Det finns massor att läsa om Native Advertising på webben. Förutom Staunstrups inlägg, som jag nämnde ovan, har IAB (global annonssammanslutning som finns representerad i Sverige) en bra samlingssida med matnyttig information. Som vanligt tycker jag att det alltid är en bra idé att prata med sin vanliga marknadsföringspartner för att höra deras åsikt om Native Advertising kan vara användbart just för ditt företag.

Läs även Vad är Content Marketing?

@jmjobring på Punkt PR som idag lyssnar på Frank Oceans Blonde.

 

 

Bli först att kommentera