Jakob Mjöbring

Välkommen till förändringen!

Jo, jag vet. Vi är rätt många som idag predikar om att allt är förändrat, att allt går så fort och att ingenting är som förr. Du måste förstå och hänga med annars är du omkörd och bortfintad. Har du hört det förut? Samtidigt rullar näringslivet på nästan som vanligt. Vi hittar vår målare för att han bor på samma gata, vi köper avancerade konsulttjänster av hon som har barn på samma dagis för hon verkar vettig, vi går till samma mataffär och lägger varorna i en gnisslande kundvagn vi låser upp med ett guldfärgat mynt. Och så vidare.

IMG_1979

Men ändå. Någonting har uppenbarligen förändrats när SD kan smälla upp en otroligt simpel reklamkampanj i en (1) tunnelbanestation i centrala Stockholm och få hela den svenska tyckareliten att debattera det under flera veckor med medieutrymme värt mångmiljonbelopp som följd. Adam Tensta kan resa sig ur en tv-soffa och bli samtalsämne på nätet under flera regniga sommarveckor och förmodligen få fler fans som lyssnar på hans nya album, även om det säkert inte var huvudsyftet. Du kan se mängder av filmer från en gigantisk explosion i en hamnstad på andra sidan jordklotet en kvart efter att det har hänt. Och så vidare.

Skärmavbild 2015-08-13 kl. 11.22.00

Det är klart att något är förändrat. Kanske till och med rätt mycket som är förändrat? Och poängen hos oss som gärna och ofta pratar om det här är – den som vet och förstår hur våra medievanor förändras kan också utnyttja det. Då kanske jag inte nästa gång väljer målaren som bor på samma gata, eftersom han har fått dåliga recensioner på nätet som jag ser när jag googlar upp hans telefonnummer. Jag köper kanske inte heller konsulttjänster av den där dagisföräldern utan från hon som bloggade på Linkedin eftersom hon bidrog med kunskap som hjälpte mig göra en bra affär. Jag beställer kanske hem matvarorna från nätet nästa gång eftersom jag ser att min barndomskamrat på Facebook rekommenderar en bra hemleverantör.

Kunskap är värdefullt
Det är därför jag och många med mig fortsätter försöka förklara och berätta hur vi tror att du ska agera – för att det fortfarande krävs ganska små insatser för att få det lilla övertaget. Den stora fördelen med det digitala och sociala är ju att vi faktiskt kan nå riktigt långt om vi vet vad vi gör. Och alla som är bra på att göra affärer och marknadsföring vet att det som avgör ett köp ofta beror på väldigt liten och subtil påverkan. Småsaker som tippar över oss åt det ena eller andra köpbeslutet. Just det kommer troligen aldrig att förändras. Och i det ögonblicket är kunskap helt plötsligt väldigt värdefullt.

Diskutera och argumentera gärna
Så… jag hoppas att du vill fortsätta läsa, lyssna och diskutera i kommentarsfältet och på sociala medier, så att vi tillsammans kan göra Umeå och Västerbotten ännu starkare och konkurrenskraftigare ute i världen. Du hittar mig på Twitter som @jmjobring och på Linkedin och Facebook eller e-post samt på i princip alla sociala plattformar under namnet ”jmjobring”. Och här på bloggen förstås! Vi hörs.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Deportees nya singel Love Me Like I´m Gone, ett kärt återhörande av stans bästa poporkester.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>