Jakob Mjöbring

Annonser på Instagram – för vem?

Nu avslöjar sajten Breakit.se att Instagram ska släppa annonser i Sverige den 1 oktober. Det kan tyckas vara en liten nyhet, men jag tror det har möjlighet att bli både bra och dåliga följder av det här. Om vi får se samma möjligheter att styra annonserna som vi idag har med Facebookannonser tror jag att vi kan se en hel del annonspengar hitta in på Instagram. Plattformen har idag runt 2,5 miljoner svenska användare, och det är klart att det är intressant för en massa varumärken att nå dessa. Fördelen med Instagram är också att de har en yngre användarbas än Facebook.

Nackdelen är att vi redan idag ser att det finns varumärken som inte riktigt mäktar med att arbeta med det visuella i fokus. Om dessa ”sämre varumärken” börjar köpa sig annonsplats och inte lägger ner tid på att jobba med sin visuella framtoning kan säkert Instagrams användare surna till och lämna plattformen eller (om det kommer att gå) välja bort annonser från dessa varumärken.

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 20.15.47

Bild från annonsexempel på Instagrams blogg.

Vilka annonspengar hamnar på Insta?
Var dessa annonspengar kommer att tas ifrån är lite svårare att sia om. Det har spekulerats i att de som idag betalar Instagramprofiler för att synas i deras flöden skulle sluta med det, men det är jag tveksam till. När du som företag betalar för att synas hos en känd Instagramprofil handlar det oftast om att köpa sig tillhörighet och association med en viss person – som ju i sig självt idag är ett varumärke – snarare än att bara köpa räckvidd. Jag tror snarare att en del annonspengar kommer att vandra från Facebook, man minskar helt enkelt budgeten på Facebook och styr om en del mot Instagram. Många företag kommer säkert också att addera ”nya” pengar på att få in följare på sina Instagramkonton, följare som de sedan kan förvalta under en längre tid. Sedan kommer det förstås alltid att finnas de som skapar rena produktannonser med köpnapp, och då handlar det nog snarast att styra om budget från displayannonseringen.

Jag lovar att återkomma med mer information så fort det släpps mer från Instagram.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Hurts singel Lights.

 

 

 

En kommentar

  1. Pingback: Instagram slutar vara fyrkantigt | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>