Jakob Mjöbring

Fem bästa tipsen?

Om du börjar leta goda råd om hur du som affärsidkare ska agera i det sociala och digitala kommer du att hitta tusentals artiklar med listor på bra och smarta saker. Jag tänkte bespara dig den mödan och koka ner till de fem absolut bästa tipsen du behöver för att komma igång. Så, håll i dig för här kommer de:

1) Visa att du älskar det du gör. Visa att ditt företag faktiskt ärligt tycker om det ni gör. Hur skulle du själv som kund reagera på det? Jag tror ärligt att visa ärlighet och stort hjärta är bland det viktigaste du kan göra om du ska försöka göra något avtryck i den digitala världen. Du kan till och med klara av rätt stora felaktigheter, felstavningar och fula bilder om du visar att du gör det du gör av någon annan anledning än att bara tjäna ihop till lönen.

hjärta

2) Koncentrera dina insatser. Om du inte har Coca Colas marknadsavdelning i ryggen måste du välja bort vissa plattformar. Testa gärna, men försök systematisera dina insatser och följ upp, följ upp, följ upp och utvärdera. Men krångla inte till det, se mer nedan. Sätt upp mål i förväg och stäm av kontinuerligt. Ofta räcker ett enkelt Excel och plattformarnas egna system väldigt långt. Lova gärna dessutom chefen eller en ordningsam kollega kort avrapportering en gång i veckan, så att du sätter stenhård press på att leverera.

3) Ha ingen övertro på hjälpsystemen. Det finns oändligt många olika system där ute som ska hjälpa dig att nå framgång. Du kan skapa publiceringscheman, värdera och följa upp, hantera konversationer, mäta och mäta ännu mer. Och ungefär tusen andra funktioner. Men de kommer tyvärr aldrig att hjälpa dig att skapa innehåll eller ge dig nya följare. Lägg tid, pengar och kraft på att skapa bra innehåll, om du verkligen tillför värde kommer du att få följare, framförallt följare som värderar just dig, och inte är inlurade för att något av dina hjälpsystem tipsade dig om att retweeta just det där inlägget. Ofta räcker gratisversionerna långt, om du inte har en väldigt bred produktportfölj.

4) Stirra dig inte blind på antalet, vårda de du har. Jag tycker att väldigt få där ute verkligen vårdar sina följare. Där tycker jag fortfarande att du som företagare har chans att sticka ut. Bjud på specialerbjudanden endast för de som följer dig. Släpp exklusiva nyheter först i dina flöden. Lyft gärna upp dina kunder, plåta dem i butiken och visa upp o s v. Kom ihåg att dina följare är det viktiga, inte du och ditt företag.

Skärmavbild 2015-08-21 kl. 09.12.57
Siffrorna i bilden kommer från Facebooks sida på Facebook.

5) Var en människa. Det är oändligt lätt att kliva in bakom en företagsfasad så fort du kliver in på ditt företagskonto. Men sociala medier är ju så fantastiskt eftersom det faktiskt har gett människor chansen att prata med just människor, oavsett avstånd och tid. Det är ju själva styrkan. Om vi börjar svara som en förprogrammerad telefonsvarare faller hela den poängen som ett korthus. Agera som den människa du är och den andra människan som läser och ser det du publicerar kommer att tycka om dig.

Ta hjälp på startsträckan
Svårare är det inte. Och just därför förstås så oändligt svårt. Vi ser det idag som självklart att alla inte är lämpade att t ex stå ute i butiken och hjälpa kunderna och vi låter inte vem som helst hantera ekonomin och sköta bokföringen. Detsamma gäller sociala medier – alla har inte den stilistiska kunskapen, kunskapen om marknadsföring och kunskapen om själva plattformarna som krävs för att skapa riktigt bra innehåll. De allra flesta kan givetvis lära sig det, precis som de allra flesta kan lära sig att hantera bokföringen, men se till att ta hjälp och hitta någon som kan hjälpa er igång och skola in de som ska sköta de sociala medierna. Jag talar naturligtvis i egen sak här som konsult – men tro mig när jag säger att startsträckan blir oändligt mycket kortare om ni tar in professionell hjälp för att lägga upp en strategi och hjälpa er igång. Och inte minst behöver man ofta hjälp för att förankra hos alla på företaget.

Kom igen, kör hårt nu!

/ @jmjobring som lyssnar på Holding on for life med Broken Bells.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>