Jakob Mjöbring

Malena visar vägen på Facebook

Se på skärmdumpen här nedan. Artisten Malena Ernman har alltså nått 4,1 miljoner människor med sin Facebooksida på en vecka. Nej, du är inte Malena. Du är säkert inte ens artist. Men du kan faktiskt likt Malena sakta men säkert också bygga och bättra på ditt eget eller företagets varumärke genom att ha en tydlig närvaro i de sociala flödena och berätta om sådant du brinner för.

Skärmavbild 2015-09-10 kl. 08.33.54

En annan sak vi kan se med den senaste tidens aktivitet på de sociala medierna, förutom att luften känns lättare att andas när rasisterna inte har fått härja lika fritt längre, är att Facebook lite har återtagit en självklar plats som källan för information. Många var nog dödligt less på de mörka krafter som verkade få härja fritt där och allt som delades var antingen lättviktig underhållning eller upprörda debattinlägg från höger och vänster.

Nu fylls flödet av humanitet och insamlingarna slår rekord och på något sätt har många återfått tron på att de sociala medierna, och kanske främst Facebook, ändå inte är enbart katter och rasism/antirasism. Och eftersom det häromdagen fanns en miljard användare samtidigt på Facebook är det förstås både en enorm social plattform men också en kommersiell kanal där du fortfarande kostnadseffektivt når dina blivande kunder. Oavsett om vi vill det eller ej är det idag svårt att bortse från att Facebook är en viktig del av både våra liv och Umeås näringsliv.

/ @jmjobring som förstås måste lyfta Terrible Machine med Deportees.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>