Jakob Mjöbring

Vad gör företag på Snapchat?

Jag har skrivit en del om Snapchat på sista tiden. Inte så konstigt. Plattformen växer så det knakar (snart ikapp Tumblr globalt) och är en utmaning för alla marknadsförare. Därför är det extra intressant att se vad andra gör. Det är ju långt ifrån självklart vad vi som marknadsförare och företag ska syssla med där inne. Men sajten Simply Measured har samlat 10 exempel på företag som verkligen anstränger sig för att vara relevanta för publiken på Snapchat.

Skärmavbild 2015-09-25 kl. 08.05.03

Fotbollsligan i USA MLS har visat hur spelarna laddar upp inför matcherna för att behålla intresset hos publiken även utanför de 90 minuter de befinner sig i det självklara rampljuset.

Skärmavbild 2015-09-25 kl. 08.09.11

Sminkföretaget Birchbox visar förvandlingen från ett helt osminkat ansikte till en galasminkning, vilket säkert kan intressera många i deras målgrupp.

Mina första enkla råd är

1) Dra igång ett privat konto med någon arbetskamrat, så att ni kan testa er fram.

2) Regga ett konto i företagets namn. Just in case.

Och som Simply Measured skriver är det inte svårare än att börja fundera på ”vad kan vi visa upp och kan vi lära våra tittare någonting?” Svaret på den frågan kan räcka för att ha en Snapchat-strategi ;) Kör hårt nu! Och glöm inte att lägga till mig, jag heter jmjobring även där och försöker hålla igång min ”Story” – man lägger till bilder och filmer som bara adderas till de man redan har där och allt ligger kvar i 24 h och är synligt för alla ens vänner. Vi ses på Snapchat.

/ @jmjobring som har Syster Sols nya minialbum Baglday med mig vart jag än går just nu. Sväng.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>