Jakob Mjöbring

VK börjar med native annonsering

Häromdagen träffade jag VK Medias team som berättade att mediehuset nu ska satsa på så kallad ”native advertising” – alltså annonser som ska smälta in bättre i omgivningen på VK.se och tillföra något till läsaren. Känslan och andan i en native annons ska vara densamma som i en vanlig artikel – du ska helt enkelt vilja läsa om det som skrivs även om du förstår att det är ett företag som ligger bakom texten. Men annonsen ska fortfarande vara tydligt annonsmärkt, så att du inte klickar av misstag. Ingen tjänar på att lura in dig som läsare. Se VK:s skiss nedan eller som det kommer att se ut på sajten.

 

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

 

Anledningen till att VK gör detta just nu är förstås att användandet av AdBlockers (olika plug in eller appar som blockerar alla annonser på en sajt) ökar kraftigt och att alltfler är trötta på annonseringen över huvudtaget. En annan fördel, för både VK och oss läsare, är att laddningstiden för sidan du besöker inte påverkas av denna typ av annonser. De vanliga banners/display annonserna tar alltid en viss tid att ladda, både eftersom de består av bilder men också för att de oftast är anslutna till diverse olika annonsnätverk och därför måste det skickas en hel del information fram och tillbaka innan själva annonsen kan visas för mig som besöker sajten. Med en native annons kommer VK och du som annonsör runt det här problemet eftersom din annons tekniskt behandlas på samma sätt som en vanlig artikel. Du som native-annonsör blir också sökbar via Google på samma sätt som en artikel på vk.se, vilket faktiskt är en stor fördel.

Viktig pusselbit
Som jag ser det kommer VKs native-erbjudande att bli en viktig pusselbit lokalt nu när alltfler börjar arbeta med innehållsmarknadsföring, eller content marketing, som det kallas. (VK kallar för övrigt sin satsning felaktigt för ”Content marketing”. Content marketing är ju egentligen själva sättet att skapa och arbeta med relevant innehåll riktat mot befintliga och presumtiva kunder, och ETT sätt att få ut sitt content är native annonsering, ett annat sätt kan vara via sina egna kanaler eller via Facebook-annonser eller AdWords på Google o s v. Läs gärna mer om begreppsförvirringen, t ex detta inlägg på Spoons sajt eller på Umeåbyrån Contentbyråns webbplats). VK kommer att sälja annonserna i tre veckors perioder och då ingår tre artiklar som skrivs av VK.s samarbetspartners eller så löser man det med sina vanliga byrå eller på egen hand. Jag skulle givetvis rekommendera att du hellre tar hjälp av din ordinarie byrå som känner till verksamheten, det gäller ju att det som skrivs på alla sätt speglar bolaget.

Egen landningssida eller ej?
I VK:s erbjudande ingår en landningssida – alltså den sida du landar på när du klickar på annonsen – men du kan också länka direkt till din egen sajt. Och just det valet är väldigt svårt att ge ett generellt råd om eftersom det är väldigt många parametrar som spelar in. En landningssida som ligger under VK kan (om det sköts rätt) också bli sökbar av Google och den kan också behålla känslan VK, vilket kan vara en fördel. Men landningssidan hos VK har förstås stora begränsningar i både form och innehåll, vilket förstås både kan vara bra för att verkligen driva besökaren i rätt riktning, men ibland en nackdel då du inte kan visa något annat. Om du väljer att länka till din egen sajt gäller det att hålla alla tungor i rätt mun för att bibehålla engagemanget från besökaren. Om du har skapat en relevant annons, så måste du vara minst lika relevant på landningssidan och på något vis med fingertoppskänsla börja konvertera besökaren dit du vill. Konverteringen kan handla om att göra ett köp, lägga något i varukorgen, ladda ner ett white paper, att du ska anteckna dig för ett nyhetsbrev eller kanske läsa fler nyheter/bloggposter på din sajt?

Mät, skruva och mät
Vad du än vill konvertera besökaren till ska du ha beslutat detta när du drar igång och sedan mäta, skruva och mäta. Se till att du kan sätta dina egna taggar på landningssidan för att mäta exakt hur besökaren beter sig. Har du inte kunskapen själv ta hjälp av VK eller gärna av en byrå som kan sådant här (ingen nämnd…). För din kunskap om besökaren bör vara en del av din ROI, tycker jag. Visst vill du sälja mer eller få folk till ditt nyhetsbrev eller vad ditt mål än är, men det du lär dig om din besökare är också extremt viktigt för att du ska kunna göra din nästa insats lite bättre, och sedan lite bättre o s v. Så, backa inte på att få till statistiken oavsett vilken typ av lösning du väljer för din landningssida. Det är guld.

Exakt vad priset kommer att bli vill VK inte skylta med offentligt, men ring VK Media och kolla. Jag tyckte att priset var fullt acceptabelt. Och med det sagt vill jag också understryka att jag inte på något vis är inblandad i VK:s lansering av detta, denna bloggpost är med andra ord helt fristående från VK. Dock är texten faktakollad av VK Media, men alla eventuella felaktigheter, slutsatser och tyckande är helt mina egna.

/ @jmjobring som kan bli glad över banala örhängen som Keep My Cool med Madcon.

 

 

 

 

 

2 kommentarer

  1. Pingback: Vad är native advertising? | Jakob Mjöbring

  2. Pingback: Vad är Native Advertising? | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>