Jakob Mjöbring

Glöm sociala medier

Det är kanske dags att glömma termen sociala medier? Facebook, Twitter, Instagram och Snapchat har lika mycket gemensamt med varandra som TV har med radio och en pappersannons med ett kundevent. Ändå envisas vi med att kalla dem för sociala medier. Idag är risken att vi som företagare antingen förtränger alla plattformarna eller tror att vi kan göra samma sak på alla. Om vi slutar klumpa ihop dem utan betraktar dem alla som unika sätt att engagera våra kunder kanske vi blir bättre på att nyttja dem?

Lika lite som vi funderar på att kommunicera vår kampanj ”i media” ska vi sluta fundera på hur vi ”tar ut det i sociala medier”. Världen funkar inte så. Dina kunder funkar inte så. Din kommunikation borde inte funka så. Ja, helt självklart, men ändå, vi verkar ändå alla fortfarande hamna i fällan, tycker jag. Inte minst ser vi det nu när Instagram har släppt på annonseringen. Inte är de annonser som dyker upp där direkt anpassade för Instagram, eller?

IMG_0688

– Utgå från själva plattformen när du utformar kampanjen, precis som vi i alla tider har gjort med tv, radio och print.

– Lär dig kanalen (eller ta hjälp av någon som kan kanalen…) innan du formar om kampanjen för en viss kanal, precis som du gör med din TV-reklam eller din printannons.

– Våga välj bort kanaler om du har inte har tid eller budget för att anpassa din kampanj, egentligen lika självklart som att du inte läser upp din printannons på radio bara för att kanalen råkar finnas där.

/ @jmjobring som backar hela vägen tillbaka till fantastiska Kick out the Jams med MC5 idag.

 

 

En kommentar

  1. Pingback: Nu summerar vi 2015 | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>