Jakob Mjöbring

Hyra i gallerian eller bygga eget?

Jag skrev för en tid sedan ett ganska uppmärksammat inlägg om hur Facebook blir Internet för företag. Facebook bygger in fler och fler smarta funktioner och hjälper företagen att både inspirera och konvertera sina kunder utan de behöver lämna Facebooks plattform. Företagen når givetvis nya och befintliga kunder främst med hjälp av annonser, men även organiskt. Jag tror faktiskt att 2016 blir ett avgörande år för många företag som vill något på den digitala arenan, och jag hör detta från ett flertal håll just nu, inte minst i podcasten The Marketing Companions senaste episod med Mark Schafer och Tom Webster där de tog upp liknelsen nedan.

Den stora frågan tror jag blir om du ska hyra dig en plats i den stora shoppingallerian/köpcentrat där du kan nyttja de flöden av människor som redan finns eller om du ska bygga en egen butik på en egen tomt och locka dit dina kunder för att exklusivt besöka dig. Ja, de stora drakarna som H&M med flera har förstås båda delar, men för väldigt många är det ett viktigt val. Precis så ser det ut snart ut även på den digitala arenan.

gallerian_fb

Shoppinggallerian är förstås Facebook, men det kan också vara YouTube eller kanske LinkedIn för några. Att driva en helt egen butik på egen mark är att hålla fast vid övertygelsen om att jag kommer att fortsätta locka besökare till min sajt även om den ligger utanför de stora plattformarna. Och detta är förstås inte svart eller vitt. Det är klart att du alltid (eller i varje fall under flera år…) kommer att ha en viss trafik kvar till din egen sajt, men den dag du kan sätta en köpknapp på ditt Facebookinlägg eller posta produktinformation och låta kunderna söka bland dina produkter utan att de behöver klicka sig iväg, tror jag den egna sajten sakta kommer att tyna bort. Allt fler kommer att samlas i gallerian och njuta av fördelen av att människorna redan är där på plats. Är du en stor aktör är du högst troligt i flera gallerior/plattformar.

Ska vi fortsätta liknelsen måste du på egen hand bygga vägar, fixa kundvagnar, kassasystem och så vidare till din egen butik. Och framförallt måste du på egen hand orka annonsera för att nå dina kunder. I gallerian kan du haka på de samannonser som görs, du får också ett flöde utanför fönstret med folk som bara strosar runt eller egentligen är på väg till en annan butik, men ändå rätt öppna för dina köpimpulser.

Kostnad mot nytta
Vi har historiskt haft svårt att överge ägandet. Kanske är det så även när det gäller det digitala? Vi tycker om att kunna kontrollera alla led, från uppdateringar till flödet ner i varukorgen. Vi kan spåra, skruva, locka, locka igen, locka lite till, göra avslut och plocka ut relevant statistik. Men tänk om du kan göra exakt allt det där men minska ner på sökoptimeringen och lockandet. Du behöver troligen skapa lite mindre content. Du behöver ingen egen butikslösning. Inga externa annonsleverantörer utan en enda annonsplats som du hanterar själv. Ingen IT-nisse som du  måste ringa när allt går ner eller inte fungerar. Ingen domänavgift och serverkostnad. Vad är då den egna sajten värd? Vilket mervärde tillför ägandet av affären?

/ @jmjobring som förstås lyssnar dygnet runt på #mh15.

 

 

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Niklas Myhr

    Hej Jakob! Kul att sent omsider ånyo ta del av din blogg med till synes många tänkvärda inlägg under hösten, tack! Vad gäller detta inlägg om att hyra in sig på Facebook, etc, eller att bygga en butik på en egen plattform så tror jag att det till syvende och sist kommer att hänga på till vilken grad den egna butiken får utrymme att bygga sitt eget varumärke i symbios med shoppinggallerian så att folk söker upp dig och inte bara råkar ramla in i butiken under ett galleriabesök. För så fort du reduceras till ett mer eller mindre anonymt ”ingredient brand” som bara konkurrerar med pris i den stora helheten så riskerar du att marginaliseras och det tror jag kommer att vara fallet likaväl i den digitala världen som i de traditionella shoppinggalleriorna. I det senare fallet rör detta butiker som i slutändan får lov att inse att andra starkare varumärken har råd att ta över deras lease om shoppingcentret går bra och höjer hyrorna. Liknelsen i fallet Facebook skulle då vara att svagare varumärken ej kommer att ha råd att konkurrera med ökande priser för Facebookannonser som kanske motsvarar butikshyran i framtiden?

    • jmjobring (inläggsförfattare)

      Hej Niklas! Sent omsider såg jag även din kommentar 😉 Ja, den risken finns absolut och jag tycker din liknelse är klockren. Och det är förstås risken med att helt och håller ”hyra in sig”. Men det måste ställas mot kostnaderna för att helt hålla sig utanför. Ekvationen är inte helt enkel, men ju mer infrastruktur du får på köpet desto större är ju chansen att jag kliver in i gallerian förstås. Hmmm, mycket att överväga är det idag.

Lämna ett svar till Niklas Myhr Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.