Jakob Mjöbring

Nu summerar vi 2015

Inför 2015 spådde jag på min dåvarande blogg att:

”Facebook tar pengar från Google” Ja. I varje fall tog Facebook mängder av videovisningar från YouTube när det gäller företagens videos. I reda annonspengar är det ju svårt att avgöra om Facebook tar annonspengar från Google eller från andra medier. Däremot spådde jag tidigare i höstas att Facebook kommer att bli en ännu mer relevant plattform för företag, läs gärna mitt lite omdebatterade inlägg Facebook blir Internet för företag.

”Instagram blir allt viktigare” Föga visste jag att Instagram skulle släppa loss oss annonsörer på plattformen under året. Om inte Instagram var en viktigt plattform tidigare blev den definitivt det när annonsmöjligheterna släpptes på. Så, ja, här tycker jag nog att jag fick rätt.

Skärmavbild 2015-12-22 kl. 22.09.26
Taylor Swift har nästan 60 miljoner följare på Instagram och hade många av årets mest gillade inlägg.

”Twitter blir tydligare marknadsplats” Nej. Twitter har inte lyckats med mycket mer än att skapa rubriker om ledningens bråk under året. Skrev bland annat om storinvesterare Saccas goda råd till Twitters ledning. Här på slutet har de fått in en betrodd VD i Jack Dorsey, men skutan har mycket kvar att bevisa för aktieägarna. Men Twitters inflytande i den svenska medie- och politikdammen är otvivelaktigt fortfarande starkt.

”Podcasten blir kommersiellt intressant” Ja. I varje fall går svenska Acasts finansieringsrundor fortfarande bra. Ni vet de där som försöker få oss annonsköpare att lägga in ljudannonser i poddarna. Tyvärr tycker jag att deras annonser ofta avbryter abrupt och ligger så högt ljudmässigt att jag bara blir sur och får ont i öronen av de varumärken som försöker ta sig in i den intima miljön. Nja säger jag. Då tycker jag sponsorskap och andra lösningar är klart mycket relevantare.

”Bloggen blir hemmabas” Nja. Inte har det poppat upp så där supermånga, men jag tippar att vi idag har fler seriösa företagsbloggar än vi hade för ett år sedan. Och ordet Content Marketing har verkligen hettat till i år. Men att arbeta med content på riktigt tar tid och en hel del resurser, som få verkar riktigt ha ro att tillsätta. Än så länge. Snart nog har vi inget val.

”Algoritmens år” Ja. Alla har pratat om algoritmer. Framförallt Facebooks. Förra året fick jag ofta berätta om Facebooks algoritm som en nyhet, i år har alla vetat att den finns och ungefär vad den gör. Med lanseringen av Instant Articles, som nu också en rad svenska mediehus hakar på, får man nog på sätt vis säga att algoritmen ägde 2015.

”Mest kunskap vinner…” Ja. Det här är en trend som blir tydligare och tydligare. För att ta de där snabba besluten som förmår putta din kommunikation i rätt riktning krävs kunskap. Kunskap om kanalen, om din målgrupp, om kommunikation, om relevans och om den digitala medielogiken. Jag skrev häromdagen om att vi borde glömma sociala medier och börja adressera varje kanal som en unik möjlighet. Det var många i branschen som gillade det, läs här om du missade. Där tror jag vi har lite av kärnan i 2016.

/ @jmjobring som avslutar arbetsåret med konceptplattan Revenge of the Dreamers II som J Cole ligger bakom och ett recept på grönkål, även känt som Halländsk långkål. Höjdpunkten på julbordet.

Mjöbrings grönkål:
Krama ur grönkålen om den har varit fryst
Stek i rikligt med smör en bra stund
Häll på grädde i omgångar och låt det koka in i typ minst en halv timme och gärna mer än en timme
Ringla över lite lagom med sirap efter ungefär hava tiden
Smaksätt med kanel
Smaka av med salt och svartpeppar, ta mer sirap om du vill ha mer sötma
Njut med en hemmagjord besk och en skiva vildsvinsskinka

God jul.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>