Jakob Mjöbring

Snapchat rivstartar med stora nyheter

Efter bara ett par månader stänger Snapchat sin Lens Store i morgon. I USA kunde man köpa olika Lenses, alltså de filter du kan använda när du tar/filmar en selfie. Orsaken är enligt Business Insider att Snapchat helt ska fokusera på annonsaffären. Samtidigt annonserar Wall Street Journal att de kliver in i Snapchat Discover, alltså avdelningen där mediehus kan skapa helt eget material. Det är som om Dagens Indsutri skulle kliva in där, ett intressant beslut som det ska bli spännande att följa. För oss svenskar syns WSJ ännu inte, om det endast ska visas för amerikanska användare eller om det ska dyka upp internationellt också framgår ingenstans, vad jag har hittat.

Snapchat rivstartar alltså det nya året med stora nyheter. Och jag tror det kommer att fortsätta. Med kreativa annonsplatser som de tar rundligt betalt för säger Snapchat att 90% av deras annonsörer återvänder. De sitter helt enkelt på en guldgruva av dedikerade användare, frågan är om de kan ta betalt för dem så att det räcker. Det blir i vilket fall garanterat ett spännande år för den relativt unga plattformen!

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 09.06.51

/ @jmjobring som lyssnar på Endlessly med Tess Zucchini denna friska vintermorgon när allt rullar igång igen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>