Jakob Mjöbring

Vad är native advertising?

Det finns många konstiga uttryck i kommunikationsbranschen, men native advertising är nog en av de mer svåra att förstå. Kanske skulle man kunna översätta det till redaktionell annonsering, men det känns ju inte bra i journalistmagen direkt. Men det handlar om annonsering som är så bra att den tillför minst lika mycket värde som den redaktionella miljön den befinner sig i. Ofta skapas den av journalister, men utrymmet den får i den redaktionella miljön är alltså betald annonsplats.

Men just för att det råder sådan begreppsförvirring blev jag extra glad när jag hittade ett inlägg av strategen Pontus Staunstrup där han listar fyra riktigt bra svenska exempel på just native advertising. Då blev det så tydligt vad det är och vad man kan göra. Du hittar Pontus inlägg här, gå in och läs, så förstår du direkt vad det handlar om. Staunstrup har också listat de tre kriterier han tycker ska uppfyllas:

1) Värde för läsaren
2) Lika hög ambition som det redaktionella
3) Respekt för plattformen

Västerbottens Kuriren har sedan en tid tillbaka kunnat erbjuda native advertising här lokalt, jag skrev om det här, men vad jag har sett är de ännu inte igång, men det kan vara jag som har missat det.

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

/ @jmjobring som lyssnar på låten Winter av North Elements så här i sportlovstider.

 

 

3 kommentarer

  1. Pingback: Vad är Native Advertising? | Jakob Mjöbring

Lämna ett svar till jmjobring Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>