Jakob Mjöbring

Facebook står starkare än någonsin

Jag har skrivit mycket om Snapchat på senare tid, och det är verkligen en utmanande och spännande plattform. Inte minst utmanar den alla oss som arbetar med marknadsföring, mycket av det vi är vana vid att göra funkar helt enkelt inte på Snapchat – läs mitt senaste inlägg om just det på min Resumé-blogg. Men, samtidigt kan vi ganska tryggt se att Facebook är en superstark plattform, nästan hur man än mäter. Det senaste är en undersökning från comScore (här är länk till deras white paper som innehåller mängder av fakta från undersökningen) som Recode sammanfattar vettigt här.

Och något av det viktigaste vi kan ta med oss är nedanstående diagram. Den visar var amerikanska 18-34 åringar lägger sin uppkopplade tid. Och det är knappt man ser Facebook, de spelar helt enkelt på en helt egen planhalva längst upp till höger. I princip alla är där och de tillbringar överlägset mest tid på plattformen.

facebook_starkt_bland_unga

 

Kan vi glömma allt annat?
Det är lockande att göra det enkelt för sig och gå all in på ett ställe och köra på. Och ska du göra det är säkert Facebook smartaste stället att vara på idag. Men det är sällan en helt igenom god idé, i vilket fall ska du alltid ha något att hålla dig i. Kalla det strategi eller plan. Den bör i alla fall hjälpa dig att veta vad du ska göra – syfte, mål, hur du skapar innehåll och hur du ska hantera spridningen av det du skapar. Du har säkert känt känslan av att ”du borde uppdatera”. Det är just den känslan du måste lyfta dig över och det enda sättet, som jag vet i varje fall, är att skapa en strategi och klösa loss tid och budget för att hantera det på ett långsiktigt hållbart vis.

Jag talar givetvis i egen sak, men det lönar sig alltid att ta hjälp i uppstarten. Välj partner med omsorg och se till att partnern kan komma in med regelbundna mellanrum och hjälpa dig utvärdera och lyfta allt till nya nivåer. Högst troligt ska du även ha en partner att hålla i handen då allt ska introduceras och förankras – det är mycket enklare att ställa tvivlande frågor till en utomstående konsult än till sina egna medarbetare och en konsult har dessutom oftast mer på fötterna och kan ”försvara” satsningen på ett vettigt sätt.

/ @jmjobring som lyssnar på Skylar Greys senaste singel Moving Mountains.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>