Jakob Mjöbring

Så funkar Facebook

På Facebooks utvecklarkonferens F8 för någon vecka sedan berättade Adam Mosseri, som är produktchefen över News Feeden på Facebook, kort om hur Facebooks News Feed, alltså nyhetsflödet, fungerar. Vill du inte lägga nio minuter på att se filmen kommer här det viktigaste, som faktiskt är sjukt viktigt att veta om du vill att dina inlägg ska nå någon på Facebook. För många är det nog inga stora nyheter, men jag vet av erfarenhet att det är bra att påminna sig om detta mellan varven, så, häng med nu:

vad_viktigt

Så fort du går in på Facebook börjar deras algoritm räkna på vad du ska få se. Det som avgör är då alltså:

Vem som har postat det
Om din bror postar något och du brukar interagera med hans postningar kommer det högst troligt att hamna mycket högre än om en sida vars inlägg du aldrig gillar eller delar.

När det postades
Ett äldre inlägg rankas lägre än ett nytt. Det innebär att det är bra att posta ofta, då har du alltså större chans att synas.

Hur många andra som har interagerat med inlägget
Ett inlägg som får många gilla, delningar och hjärtan eller andra reaktioner rankas upp eftersom Facebooks algoritm då tror att det är fler som är intresserade av det inlägget.

Vad det är för sorts innehåll
Slutligen avgör även vilken typ av innehåll det är som postas, rörligt rankas högre än en bild som rankas högre än en länk. Vi vet också att just nu rankar Facebook upp dig om du sänder live, eftersom de vill få folk att börja nyttja den nylanserade Live-funktionen, som nu finns på alla sidor via mobilen.

Det är i princip dessa fyra saker som avgör om dina inlägg kommer att synas eller ej. Varje inlägg får poäng i förhållande till den som besöker Facebook. Ju högre poäng just du får i förhållande till inlägget desto troligare är det alltså att du får se det, se nedan.

olika score

Och som i bilden nedan kan det alltså se ut när du postar ditt inlägg och någon kliver in på Facebook och ska kika i sitt nyhetsflöde. Då rankas förstås den med högst poäng/score upp och hamnar högst i nyhetsflödet.

vad_satter_score

score_i_ordning

Men hur ska du då göra för att alltid hamna högst upp? Ja, allting kokar förstås ner till att du ska posta bra innehåll ofta. Lättare sagt än gjort, det vet de flesta. Men Adam Mosseris slide nedan sammanfattar det ändå ganska enkelt och rakt, tycker jag.

tipsen

Ha bra rubriker och posta bra innehåll, undvik att vara reklamig, testa olika typer av innehåll och tilltal och använd de statistikverktyg som finns för att ständigt utvärdera vad du gör. Det sista är en punkt jag tror många inte riktigt mäktar med. Men utan att utvärdering eller mål att mäta mot kan du ju faktiskt aldrig heller bli bättre. Och din tid är ju bland de dyraste du har, så var hygglig mot dig själv och skapa en fungerande strategi med tydliga syften och mätbara och tydliga mål samt gärna några rader om hur och vem som ska skapa innehållet som ska publiceras, så att det inte blir liggande mellan några stolar.

Det är hög tid att ta din egen tid på allvar och det är verkligen hög tid att systematiskt börja bygga upp ditt arbete med din Facebooksida. Gårdagens kvartalsrapport talade sit tydliga språk, det går bra för plattformen och de kommer inte att stänga ner än på ett tag…

/ @jmjobring som lyssnar Mumford & Sons There Will be Time med gästartisten Baaba Maal. Vackert.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>