Jakob Mjöbring

Visit Umeå kliver in på Snapchat

Kul att se hur Visit Umeå tillsammans med den studentdrivna kommunikationsbyrån Enklast ska låta Umeåborna ta över ett Snapchat-konto och visa sin bild av Umeå för turisterna, här är pressmeddelandet. Kampanjen heter Agents of Umeå och du kan läsa mer om den här. Första agenten ut är Ingela Hjulfors Berg som är en kommunikationskonsult med förkärlek för sociala medier, och även Snapchat, läs mer på Ingelas blogg om vad hon ska hitta på som ”agent”.

agenst_umea

Med tanke på att Snapchat har gått om Twitter vad gäller dagliga användare, i varje fall i USA enligt t ex Bloomberg, är det naturligt att allt fler företag och organisationer försöker ge sig på plattformen. Och det är i sanning en utmanande plattform att kliva in på. Användargränssnittet är nästan gjort för att man inte riktigt ska fatta det på en gång, det känns ibland som att Snapchat avsiktligt har ansträngt sig för att stänga ute oss som är vana vid de andra plattformarna som Facebook och Instagram. Här är en lite guide till hur du kan ge dig på Snapchat som jag skrev inför Umeågalan där jag testkörde Snapchat en hel del.

Snabbt, kul och inte en megafon
Men den stora skillnaden är förstås att Snapchat inte är anpassat för oss professionella användare, det är helt utformat för snabb, enkel och lustfylld kommunikation mellan individer, inte som megafon för företag. Icke desto mindre måste förstås många av oss hålla ett öga på plattformen och säkerligen kommer alltfler företag att kliva in där och försöka hitta sin väg. Och samtidigt som Snapchat är gjort för kommunikation mellan individer är det ett verktyg som är bra för att berätta historier. Den där komplexiteten är en stor och kul utmaning och jag ser fram emot att få följa alltfler varumärken forma sin personlighet på plattformen.

tre_snaps

Disclaimer: Jag är inte på något vis inblandad i Agents of Umeå, men jag tycker det är ett kul försök att hitta en ny publik. Jag blev tipsad om detta initiativ av Ingela Hjulfors Berg på just Snapchat där vi båda umgås. Vill du också lära dig mer om hur ditt företag kan förstå och använda Snapchat som plattform är du mer än välkommen att höra av dig. 

/@jmjobring som lyssnar på Radiohead som nu har släppt hela skivan In Rainbows på Spotify, läs gärna mer om deras släpp som jag kallade för omvänd PR när jag skrev om det på min andra blogg.

 

 

Etiketter: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>