Jakob Mjöbring

Vad är Content Marketing?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

 

CONTENT MARKETING – MER ÄN BARA INNEHÅLLSSKAPANDE
Det absolut vanligaste är att man tror att Content Marketing handlar om att skapa bra innehåll för sin webbplats och sina sociala medier. Och bra innehåll är förstås en grundförutsättning, men för att det ska bli mer än ”bara” bra content/innehåll krävs någon form av systematisering för att det ska bli Content Marketing. Om vi översätter Content Marketing till Innehållsmarknadsföring blir det tydligare, tror jag. Då förstår vi att det räcker inte att skapa innehåll, vi måste också arbeta med det där innehållet på något systematiskt sätt för att det ska bli någon slags marknadsföring av det. Men, med det sagt, det är naturligtvis oerhört viktigt att skapa bra innehåll även om du inte systematiserar marknadsföringen av det, det är ju idag ofta det absolut första intrycket dina kunder får av ditt företag. Möts de då av bra innehåll som hjälper dem på något sätt på din webbplats eller på dina sociala kanaler blir besökaren förstås mycket enklare att konvertera till kunder än om de möts av ett trist ”kom och köp”-innehåll som fota tillför noll värde till mottagaren. Ha gärna det i minnet när du fortsätter läsa – alltså att bra innehåll är extremt viktigt för alla – men alla kanske inte mäktar med att sätta upp en apparat för att systematisera säljcykeln, som Content Marketing bygger på.

Content Marketing-byrån Kntnt definierar det ganska enkelt tycker jag, nämligen så här:
– Content marketing är marknadsföring med innehåll som en målgrupp vill ha

– Content marketing syftar till förändrat beteende

– Content marketing kräver löpande arbete som utförs systematiskt

– Content marketing sker på egen plattform

FÖR VEM?
Hur vet jag då om Content Marketing är något för mitt företag? Ja, i princip kan nästan alla arbeta med Content Marketing, men för vissa företag är det tydligare än för andra. Men eftersom vi alla brottas med en reklamtrötthet tycker jag vi har massor att lära av tankarna bakom Content Marketing. Men ska vi generalisera för vem det passar allra bäst bör du sälja något som dina kunder hittar via sök och ju enklare du har att skapa Call To Action (CTA) på din sajt – alltså få till ett avslut – desto bättre är det. Det tydligaste är kanske produkter som löser problem eller som kräver en del förklaringar och fördjupningar. T ex finns ett berömt exempel i USA om ett företag som säljer pooler som började besvara sina kunders alla funderingar i bloggform och på det viset fick massor av trafik och sålde massor av pooler, kika på riverpoolsandspas.com och se dumpen nedan.

riverpools

 

SÅ HÄR FUNGERAR DET
I skärmdumpen ovan från RiverPools ser du en klassisk uppfångare (det är därmed också en första CTA kan man säga) hos företag som arbetar med content marketing, nämligen ”Our Free Ebook”. Anledningen till att de lockar dig med en gratis e-bok är att de vill ha din e-postadress, ja, de vill förstås bjuda på bra innehåll också. Men din e-postadress, som du måste dela med dig av för att få denna ”Free Ebook”, blir sedan avgörande för din fortsatta relation med RiverPools. De kan börja bearbeta dig med e-post och de har förstås även lagt en cookie (en spåningspixel) i din webbläsare så att de kan se när du besöker sajten nästa gång, och nästa gång.

RiverPools kan förhoppningsvis koppla ihop e-posten mot din cookies och på så sätt kan de systematisera din relation med webbsidan. Man kan se det som ett poängsystem där du tjänar mer poäng för varje åtgärd du gör på sajten eller hur du reagerar på deras e-postutskick. När du har nått en viss poängnivå kanske du anses mogen att bli uppringd av RiverPools säljare, de vet att du har laddat ner deras e-bok, öppnat deras e-postutskick och tillbringat en del tid på sajten, till exempel. De vet helt enkelt att du snart ska köpa en pool och då sitter de inte och ringer ett ”kallt samtal” som bara irriterar kunden. RiverPools vet att du är riktigt intresserad och har så varit en tid, du är med andra ord säkert ganska nära ett avslut.

I branschen pratar man om att mellan 70-90% av säljresan ska vara gjord innan man tar en mer säljinriktad kontakt. Samtalet (det kan givetvis fortfarande vara även en digital kontakt i form av e-post) från säljaren blir då inte besvärande utan snarare en räddare i nöden som hjälper dig att lösa ditt problem, du vill ju få en pool i trädgården. Ungefär så kan man förklara hela Jag brukar försöka förenkla och illustrera det med de två slides du ser nedan.

content_slide1

content_slide2

 

Det finns givetvis massor av bra info på webben om content marketing eftersom många som arbetar med att sälja content marketing arbetar just med content marketing. En lokal och duktig aktör är Contentbyrån där det finns en massa fritt material att hämta och flera nationella att kika runt på är nämnda Kntnt eller Pontus Staunstrup samt jätten Spoon Agency, du kan även gå med i gruppen Content Marketing Sverige på Facebook.

Är du mer intresserad föreslår jag att du läser på och försöker förstå vad det innebär och funderar genom om ditt företag är berett att satsa på hela content maskineriet eller kanske börjar ni med att ”bara” skapa bra innehåll. Bra innehåll för din webb och dina sociala kanaler är en grundförutsättning för att överhuvudtaget börja hantera det digitala kundmötet, som idag för de allra flesta är minst lika viktigt som det fysiska kundmötet. Men det är en liten annan historia som jag får återkomma till. I vilket fall tycker jag att du alltid ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

Lycka till och hör som sagt gärna av dig för vidare diskussion eller om du har något buzzword du tycker att jag bör ta upp.

/ @jmjobringPunkt PR som idag lyssnar på Bastilles album Wild World.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En kommentar

  1. Pingback: Vad är Native Advertising? | Jakob Mjöbring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>