Jakob Mjöbring

Vad är Facebooks algoritm?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Du har säkert hört talas om den, Facebooks algoritm, men vad innebär den för dig som driver ett företag? Kort sammanfattat styr den relationen du som privatperson har på Facebook med såväl andra privatpersoner som kommersiella sidor eller grupper du är aktiv i. Facebook är helt enkelt för stort, så skulle du se allt som postas från dina vänner och sidor du följer skulle du sannolikt inte tycka att Facebook var värt mödan att besöka igen. Det finns helt enkelt alldeles för mycket innehåll. För att sortera detta innehåll har Facebook skapat en algoritm som tar hänsyn till en mängd faktorer och ser till att det du ser i ditt nyhetsflöde på Facebook är så relevant som möjligt för just dig.

TechCrunch skrev nyligen ett utmärkt inlägg där algoritmen beskrivs på ett bra sätt, och det är också därifrån jag har tagit den sammanfattande bild som finns nedan. Jag ska försöka att kort sammanfatta inlägget och även addera mina egna erfarenheter, men är du mer intresserad är det förstås bäst att läsa hela inlägget själv här.

facebook-news-feed-equation

 

DE 4 VIKTIGASTE PUNKTERNA SOM STYR VAD DU FÅR SE PÅ FACEBOOK

1) Creator – Vem som postar inlägget Du har alltså ett förhållande med alla som postar något på Facebook, och ju mer du har interagerat med den som postar historiskt desto troligare är det att du får se dennes inlägg även framöver. Det handlar inte bara om att klicka gilla eller kommentera, det räcker att du saktar in ditt skrollande för att läsa inlägget, så känner Facebook av det och registrerar ditt intresse till nästa gång samma aktör postar igen. Som företagare innebär det här att om du lyckas få mig att klicka på ditt inlägg så har jag ökat sannolikheten att du får se det igen. Med andra ord är det värt väldigt mycket om du får någon att interagera med dina inlägg.

2) Post – Vilka andra som interagerar med inlägget Om ingen ganska snabbt efter postning klickar på det inlägg du postar kommer Facebook att anta att det är ett ganska tråkigt inlägg och då inte visa det för så många till. Din räckvidd blir låg och ännu färre får chans att gilla eller kommentera. Om du däremot direkt kan få lite gillanden och kommenterar eller visningar av din film kommer Facebook att visa det för fler.

3) Type – Vilken sorts inlägg det är Det spelar roll om du postar en länk utifrån Facebook till en extern webbplats eller om du postar en film eller en bild. Facebook rankar helt enkelt olika sorters innehåll på olika sätt. Det här brukar vi som bevakar den digitala utvecklingen ganska ofta skriva om eftersom Facebook ganska ofta är öppna med detta, det kan vara en god idé att följa med vad de själva skriver på sin nyhetsblogg. Men det spelar också här roll vem du som person är, om du aldrig tittar på video får du sannolikt se färre videos även om de postas av någon du brukar interagera med.

4) Recency – När inlägget postades Det finns också en tidsfaktor som algoritmen tar hänsyn till, ju äldre inlägg desto troligare får du inte se det. Men om du loggar ut en vecka och kommer tillbaka kommer Facebook ändå t ex att visa dig om din bästa kompis har fått barn, även om det då kan ha gått några dagar. Algoritmen förstår ändå att det här kommer att vara viktigt för dig.

 

ANDRA FAKTORER SOM STYR

– Om många postar samma sak Då rankas det upp av Facebook eftersom de då förstår att många vill se det.

– Nya funktioner och produkter på Facebook När Facebook släpper nya produkter skruvar de gärna upp räckvidden och visar dessa för fler för att locka fler att använda produkten. T ex nu senast har de varit tydliga med att de prioriterar upp om du sänder live eftersom de vill att fler ska börja använda den funktionen.

FÖR VEM?
Ska du lyckas att nå ut med ditt företags information måste du givetvis ha kunskap om ovanstående, men också följa med i utvecklingen på Facebook som sagt. Enklast gör du det genom att följa deras nyhetsrum, men också hålla ögonen på bloggare som mig och andra som skriver om Facebooks förändringar. Men vad är då det absolut bästa rådet för att verkligen lyckas? Ja, det är lika enkelt som svårt att genomföra: Du måste posta innehåll som engagerar dina följare. Varje gång du postar något som inte engagerar dina följare försämrar du lite för nästa postning, lika väl som varje gång du postar något bra krattar manegen för nästa inlägg du ska göra. Man kan lite frankt säga att du aldrig är bättre än ditt senaste inlägg. Med det sagt, det finns ju även en tidsfaktor, så du kan inte räkna med att du får en massa räckvidd och engagemang även du postar helt otroligt bra innehåll, men gör det alltför sällan.

Som så mycket annat här i världen kräver sociala medier att du kan din sak och har kunskapen som krävs, och du lär dig sällan något utan att träna. Så, det enda sättet är egentligen att börja aktivt jobba med de plattformar du vill synas på. Jag talar givetvis i egen sak här, så du får värdera det utifrån det, men ska du få lite snabbare utväxling kan det vara idé att regelbundet låta någon utomstående gå genom dina postningar och din statisk och ge dig feedback, så att du får en rimlig chans att kunna förbättra dig. Det är svårt att sitta hemma själv på kammaren och utvärdera sig själv och se vilka förbättringar och förändringar man kan göra, även om du givetvis har god hjälp av statistiken. Du kan givetvis också lägga ut allt på en konsult, men då gäller det verkligen att hitta en konsult som kan (eller är villig att investera tid att lära sig) din verksamhet och din bransch samt som är dokumenterat rutinerad innehållskapare på den aktuella plattformen.

Lycka till nu, kör hårt!

/ @jmjobringPunkt PR som är imponerad av Lalehs engelskspråkiga delar av nya albumet Kristaller, lyssna t ex på snygga Bark Less.

Läs även vad är Content Marketing och vad är Native Advertising?

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.