Jakob Mjöbring

Vad är Snapchat?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Jag har i omgångar skrivit om Snapchat, och de allra flesta vet nog vad det är idag. Mer oklart är kanske vad du som företagare kan ha för nytta av plattformen och hur du använder Snapchat. Jag har skrivit en snabbguide till hur du kommer igång att följa någon på Snapchat här. Och sedan skrev jag en del om mina erfarenheter av att följa Umeågalan med hjälp av Snapchat och vilka för- och nackdelar det finns med plattformen.

tre_snaps

För en tid sedan släppte Instagram en egen variant på Snapchat Stories – Instagram Stories, läs mer om den på min branschblogg. I det inlägget resonerar jag alltså om huruvida Instagram delvis tog tillbaka initiativet från Snapchat, och så är det nog. Men jag fick också fint mothugg om att Snapchat minsann också har sitt existensberättigande, vilket jag givetvis skriver under på. Framförallt för den lite yngre målgruppen, men som alltid kryper det snabbt upp i åldrarna och snart nog är din målgrupp också där inne.

snapcode

FÖR VEM?
För alla som har barnasinnet kvar. Mer allvarligt så är det som sagt en arbetsam plattform att befinna sig på som företag, men vill du nå en yngre publik bör du absolut bekanta dig med plattformen och börja jobba. Den största utmaningen är nästan att få följarna att hitta dig, det måste du göra via alla dina andra plattformar. Att t ex låta bolagets profilbilder på Facebook och Twitter vara små Snapchat-spöken är idag ett vanligt sätt att berätta för sina följare att man finns där. Börja uppdatera dina stories och följ upp vilka som går bäst och vilka tider du får mest reaktioner o s v. Men som vanligt ska du förstås inte bara kliva in därför att alla andra är där, utan för att det passar in i din kommunikationsstrategi.

Men för att överhuvudtaget förstå om den passar in eller ej måste du ju ha en hum om hur den fungerar och hur publiken ser ut. Lite går att utläsa i Internet och svenskarna från förra hösten, men jag ser verkligen fram emot att få se hur utvecklingen har varit när den undersökningen snart släpps igen. Jag tror vi ser en otrolig ökning och får se stora rubriker om att ”alla är på Snapchat”, vilket säkert kommer att stressa en hel del marknadsförare. Men sitt lugnt i båten, in och testa och utvärdera samt överväg om er målgrupp verkligen finns på plattformen idag. Som vanligt tycker jag också att du ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner, så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

/ @jmjobringPunkt PR som har ramlat baklänges rakt ner i den klassiska hip hopen igen och inte kan släppa hur magisk 2Pac var.

Läs även vad är Content MarketingNative Advertising och Facebooks algoritm?

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>