Jakob Mjöbring

Vad är PR?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Idag tar jag hjälp av min chef Sofia Westerlund för att beskriva vad PR är. Häng med!

sofia_pr

”För nästan exakt 17 år sedan läste jag PR-fadern Edward Bernays bok Propaganda (från 1928). Strax därefter började jag arbeta som PR-konsult på en av Sveriges främsta PR-byråer i Stockholm. Sedan dess är PR-branschen en stor del av min värld och på dessa år har jag gjort allt från att stoppa tårtattacker på Carl XVI Gustaf till strategisk kommunikationsrådgivning till globala bolagsvd:ar som velat bli mer mänskliga.

Trots att yrket PR-konsult funnits i snart 100 år (ja, det finns såklart exempel tidigare än så) så finns det fortfarande en stor okunskap kring vad vi faktiskt gör och vad PR egentligen är. Varför det är så kan en ju spekulera länge kring men kanske kan det ha att göra med att vår bransch och våra begrepp fortfarande inte går att översätta till svenska i den mån vi kanske skulle vilja. Ja ”stakeholders” är ”intressenter” men ”publics” är inte detsamma som ”målgrupper”. Eller har det kanske att göra med att vår bransch, PR-branschen, har så enormt många olika typer av verksamhetsområden som ofta blir synonymt med själva PR-begreppet (till exempel medierelationer och publicitet).

Sen är det ju också så att vår bransch genomgått stora förändringar vad gäller vårt hantverk, inte minst pga….ja, internet. När jag började som PR-konsult fanns varken Facebook eller Twitter men hör och häpna: influencers fanns redan då! De fanns till och med 1928 då Edward Bernays skrev Propaganda. Det ni kids.

Hur som helst, vad är då PR och vad gör en PR-konsult?

PR handlar i stort om att skapa och vårda ett varumärkes relationer med omvärlden, och specifikt med sina intressenter. För att lyckas krävs strategisk kommunikation och påverkan som ofta syftar till att väcka intresse, skapa engagemang och bygga förtroende. Av den anledningen används därför ofta egna kanaler eller kommunikation via viktiga påverkare.”

FÖR VEM?
Tack Sofia, men vem kan då använda PR? Ja, det är väl ingen överdrift att säga att alla faktiskt har nytta av PR. Idag mer än någonsin i historien. I takt med att reklamtröttheten breder ut sig måste vi söka andra vägar att nå ut. PR är förmodligen det tydligaste exemplet på hur vi systematiskt kan bygga upp en varaktig relation med våra intressenter – kunder, ägare, påverkar o s v. Gör du detta rätt och jobbar konsekvent kan du ersätta många av dina andra marknadsföringsinsatser, och det är ju tur det eftersom en hel del av dem inte längre ger resultat.

Just resultat är väl också den största fördomen som omgärdar PR, att det inte är mätbart. Men idag gör vi ingenting på en PR-byrå utan att mäta det, och förmodligen är ofta just PR-byrån kanske till och med lite vassare än de andra byråerna att mäta eftersom resultaten generellt är mer långsiktiga och förstås därför ibland svårare att förklara för kunderna än t ex en banner eller en reklamfilm. Ska det finnas något att redovisa över tid är gäller det att mäta kommunikationens genomslag, som förstås säger mer än hur många som såg min banner eller reklamfilm. Kort sammanfattat – idag är PR till för alla företag oavsett storlek. Det gäller att hitta sin nivå och ambitionsnivå, men sedan är det ”bara” att börja jobba. Riktiga resultat utlovas. Men som vanligt tycker jag alltid att du ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner, så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

/ @jmjobringPunkt PR som lyssnar på Far Places med höstvackra Should’ve Known Better.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.