Jakob Mjöbring

Vad är räckvidd?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

Jag har märkt att jag pratar mycket om räckvidd idag, eller egentligen är det ett anglosaxiska uttrycket ”reach” som jag lite slarvigt översätter som räckvidd. För räckvidd är ett brett begrepp och kanske väldigt diffust, dessutom mäter man räckvidd olika beroende på vad man sysslar med. I Wikipedia har någon beskrivit det som ”ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet”. Och så mäter man fortfarande i t ex TV-branschen, men det tänker jag faktiskt inte ge mig in. Vill du veta mer om den typen av räckviddsmätningen kan du t ex prata med en mediebyrå eller en mer traditionell reklambyrå.

Men jag (och många med mig tror jag) använder det idag som en översättning av ”reach” – ett mått på hur många som har sett det du postar eller annonserar ut på de sociala plattformarna. Alltså inte en viss andel av en tänkt målgrupp, som var Wikipedias beskrivning. Om du plockar ut statistiken ur t ex Facebook står det på Daily Total ReachDaily: The number of people who have seen any content associated with your Page. (Unique Users)” – alltså det antal unika människor som har sett något på din sida (själva sidan eller ett inlägg eller en annons, allt räknas in i Daily Total Reach). Sedan skiljer Facebook på organisk räckvidd och köpt räckvidd. Den organiska är den du själv kan uppnå utan att betala, helt enkelt så långt ditt inlägg når på Facebook, se dump nedan (från min författar-sida). Medan det det köpta är hur många du når med dina betalda annonser. Men på Facebook är räckvidd alltid det antal huvuden som har sett ditt inlägg eller din annons.

inlagg_rackvidd

 

I inlägget ovan ser du även att det står ”visningar”. Det är måttet på hur många som har tittat på själva filmen, eller tittat och tittat är att ta i, men som har kikat ett par sekunder på filmen i inlägget. Annonserar du ut en video kan du se att antalet ”visningar” kan vara långt större än ”räckvidden” när du kollar i Facebooks statstik, då ska du leta efter där det står ”frekvens” – din annons har då visats för samma unika individer flera gånger, vilket inte är ovanligt och heller inte helt fel om du verkligen vill nå ut med ett budskap kan ju repetition vara viktigt. Frekvensen är det antal gånger som din annons har visats för varje individ.

rackvidd_insta

Men åter till räckvidden. Du kan numera också se hur långt du når med dina Instagram-inlägg, se ovan där 268 har nåtts. Det är också räckvidd. Se till att starta upp annonsmätningen på Instagram, genom att klicka på det lilla kugghjulet uppe till höger på din profil, därefter letar du upp ”Växla till företagsprofil”, inringat nedan.

insta_vaxla

 

Viktigt att komma ihåg (även) när det gäller räckvidd är förstås att verkligen mäta och räkna. Mät, jämför över tid, utvärdera, skruva och bli bättre på att skapa innehåll som dina följare vill ha, och ökad räckvidd blir din belöning. En annan vinst med att ofta följa upp sin räckvidd är att ständigt påminna sig om att du måste vårda de följare du faktiskt har, det är egentligen långt viktigare än att ständigt längta efter nya och fler.

De följare du har är kanske exakt rätt och superbra kunder, men om du ständigt postar för att nå längre och fler kanske du glömmer dina ambassadörer – så se till att vårda de du har. Och kikar du in och njuter av dina räckviddssiffror dagligen blir du också påmind om att bakom varje siffra finns en potentiell kund – en som kikar in ditt skyltfönster eller är inne i din butik och klämmer och känner – då kanske du också börjar fundera lite mer över vad det är du erbjuder dina ambassadörer; vad är det för content du skapar, är det till glädje för dina ambassadörer, kan de engagera sig i det, ger du dem chansen att tycka om dig eller suktar du bara efter räckviddens sötma?

Det här är ett i en lång rad av inlägg där jag försöker förklara ett antal branschuttryck, här är de andra:
Vad är PR?
Vad är Snapchat?
Vad är Facebooks algoritm?
Vad är native advertising?
Vad är content marketing?

/ @jmjobringPunkt PR  som baxnar över Lykke Lis supergrupp Liv:s magiska låt Wings of Love och kan inte låta bli att tänka Fleetwood Mac, på ett bra sätt.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>