Jakob Mjöbring

Filmerna du borde se

Jag har beställt och arbetat med film av olika slag genom åren, och ganska ofta har jag tjatat på filmmakaren i andra änden att kämpa upp tempot. Men det är givetvis inte bara tempot som spelar roll, det är en hel massa parametrar som gör en reklamfilm framgångsrik. Inte minst spelar innehållet oerhört stor roll idag när vi möter en extremt reklamkritisk publik som ändå gärna delar något de tycker om. Dessutom är rörligt absolut nödvändigt om du ska nå ut med ett budskap på t ex Facebook eller Linkedin idag. Nu har Google – eftersom de äger YouTube där mängder av varumärken ständigt visar reklamfilmer – själva genomfört ett test där de har gjort samma film i en massa olika varianter. Se gärna hela testet här och AdAges summering här, men detta är kort sammanfattat slutsatserna de har dragit:

pacing

– Den snabbare filmerna gick bättre på alla plattformar

– Om du använder kreativ textning (supplemental Supers) – alltså nyttjar textning till mer än att bara berätta det som syns i filmen – får du bättre resultat på alla plattformar

– Inzoomat eller stående/liggande gjorde inte stor skillnad i Googles test, men de fortsätter ändå att rekommendera att man zoomar in på motiven när man gör filmer för att de ska funka mobilt

– Om de tryckte på med färgerna (saturated) gjorde det stor skillnad för filmer som visades på datorer, men inte alls för mobilerna, detta förbryllade Google så mycket att de ska fortsätta utforska det området.

Så, kort sammanfattat ska du göra dina filmer: Snabba, motivet ska vara nära kameran, du ska använda texter kreativt och trycka på mycket i färgerna och gärna filma stående för mobilen. Men glöm inte att innehållet egentligen är hela skillnaden, du kan ju rannsaka dig själv med hur många skakiga och gryniga filmer du har stirrat på bara för att det är en kompis som har filmat något eller för att du vill se ännu en katt bli rädd för en gurka.

/ @jmjobring som just för dig har valt ut de 16 bästa låtarna från 2016.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>