Jakob Mjöbring

Vad är Content Marketing?

Av , , 1 kommentar 0

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

 

CONTENT MARKETING – MER ÄN BARA INNEHÅLLSSKAPANDE
Det absolut vanligaste är att man tror att Content Marketing handlar om att skapa bra innehåll för sin webbplats och sina sociala medier. Och bra innehåll är förstås en grundförutsättning, men för att det ska bli mer än ”bara” bra content/innehåll krävs någon form av systematisering för att det ska bli Content Marketing. Om vi översätter Content Marketing till Innehållsmarknadsföring blir det tydligare, tror jag. Då förstår vi att det räcker inte att skapa innehåll, vi måste också arbeta med det där innehållet på något systematiskt sätt för att det ska bli någon slags marknadsföring av det. Men, med det sagt, det är naturligtvis oerhört viktigt att skapa bra innehåll även om du inte systematiserar marknadsföringen av det, det är ju idag ofta det absolut första intrycket dina kunder får av ditt företag. Möts de då av bra innehåll som hjälper dem på något sätt på din webbplats eller på dina sociala kanaler blir besökaren förstås mycket enklare att konvertera till kunder än om de möts av ett trist ”kom och köp”-innehåll som fota tillför noll värde till mottagaren. Ha gärna det i minnet när du fortsätter läsa – alltså att bra innehåll är extremt viktigt för alla – men alla kanske inte mäktar med att sätta upp en apparat för att systematisera säljcykeln, som Content Marketing bygger på.

Content Marketing-byrån Kntnt definierar det ganska enkelt tycker jag, nämligen så här:
– Content marketing är marknadsföring med innehåll som en målgrupp vill ha

– Content marketing syftar till förändrat beteende

– Content marketing kräver löpande arbete som utförs systematiskt

– Content marketing sker på egen plattform

FÖR VEM?
Hur vet jag då om Content Marketing är något för mitt företag? Ja, i princip kan nästan alla arbeta med Content Marketing, men för vissa företag är det tydligare än för andra. Men eftersom vi alla brottas med en reklamtrötthet tycker jag vi har massor att lära av tankarna bakom Content Marketing. Men ska vi generalisera för vem det passar allra bäst bör du sälja något som dina kunder hittar via sök och ju enklare du har att skapa Call To Action (CTA) på din sajt – alltså få till ett avslut – desto bättre är det. Det tydligaste är kanske produkter som löser problem eller som kräver en del förklaringar och fördjupningar. T ex finns ett berömt exempel i USA om ett företag som säljer pooler som började besvara sina kunders alla funderingar i bloggform och på det viset fick massor av trafik och sålde massor av pooler, kika på riverpoolsandspas.com och se dumpen nedan.

riverpools

 

SÅ HÄR FUNGERAR DET
I skärmdumpen ovan från RiverPools ser du en klassisk uppfångare (det är därmed också en första CTA kan man säga) hos företag som arbetar med content marketing, nämligen ”Our Free Ebook”. Anledningen till att de lockar dig med en gratis e-bok är att de vill ha din e-postadress, ja, de vill förstås bjuda på bra innehåll också. Men din e-postadress, som du måste dela med dig av för att få denna ”Free Ebook”, blir sedan avgörande för din fortsatta relation med RiverPools. De kan börja bearbeta dig med e-post och de har förstås även lagt en cookie (en spåningspixel) i din webbläsare så att de kan se när du besöker sajten nästa gång, och nästa gång.

RiverPools kan förhoppningsvis koppla ihop e-posten mot din cookies och på så sätt kan de systematisera din relation med webbsidan. Man kan se det som ett poängsystem där du tjänar mer poäng för varje åtgärd du gör på sajten eller hur du reagerar på deras e-postutskick. När du har nått en viss poängnivå kanske du anses mogen att bli uppringd av RiverPools säljare, de vet att du har laddat ner deras e-bok, öppnat deras e-postutskick och tillbringat en del tid på sajten, till exempel. De vet helt enkelt att du snart ska köpa en pool och då sitter de inte och ringer ett ”kallt samtal” som bara irriterar kunden. RiverPools vet att du är riktigt intresserad och har så varit en tid, du är med andra ord säkert ganska nära ett avslut.

I branschen pratar man om att mellan 70-90% av säljresan ska vara gjord innan man tar en mer säljinriktad kontakt. Samtalet (det kan givetvis fortfarande vara även en digital kontakt i form av e-post) från säljaren blir då inte besvärande utan snarare en räddare i nöden som hjälper dig att lösa ditt problem, du vill ju få en pool i trädgården. Ungefär så kan man förklara hela Jag brukar försöka förenkla och illustrera det med de två slides du ser nedan.

content_slide1

content_slide2

 

Det finns givetvis massor av bra info på webben om content marketing eftersom många som arbetar med att sälja content marketing arbetar just med content marketing. En lokal och duktig aktör är Contentbyrån där det finns en massa fritt material att hämta och flera nationella att kika runt på är nämnda Kntnt eller Pontus Staunstrup samt jätten Spoon Agency, du kan även gå med i gruppen Content Marketing Sverige på Facebook.

Är du mer intresserad föreslår jag att du läser på och försöker förstå vad det innebär och funderar genom om ditt företag är berett att satsa på hela content maskineriet eller kanske börjar ni med att ”bara” skapa bra innehåll. Bra innehåll för din webb och dina sociala kanaler är en grundförutsättning för att överhuvudtaget börja hantera det digitala kundmötet, som idag för de allra flesta är minst lika viktigt som det fysiska kundmötet. Men det är en liten annan historia som jag får återkomma till. I vilket fall tycker jag att du alltid ska börja med att prata med din nuvarande marknadsföringspartner så att denne får en chans att ge sin syn på hur du ska gå vidare.

Lycka till och hör som sagt gärna av dig för vidare diskussion eller om du har något buzzword du tycker att jag bör ta upp.

/ @jmjobringPunkt PR som idag lyssnar på Bastilles album Wild World.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar

Välkommen tillbaka – detta hände när du var borta

Av , , 1 kommentar 0

Visst är det härligt att allt drar igång igen? Och denna sommar var kanske den mest händelserika vi har skådat för oss som arbetar med att utveckla företags kommunikationslösningar. Jag tänkte beta av de tre viktigaste och hinta lite om hur jag tror vi ska ta oss an de utmaningar som de för med sig:

Vad innebär Instagrams kopierade Snapchats Stories? – Den största fördelen som jag ser det är att Instagram helt enkelt blev mycket mer användbart för företag som vill arbeta med plattformen. Du kan på ett helt nytt sätt skapa och berätta en pågående historia, dessutom med lite mindre krav på kvaliteten eftersom allt blir mycket flyktigare som Stories. Du hamnar dessutom på första parkett längst upp i appen. Jag tror också attStories kommer att hindra att fler av Instagrams äldre/mer konservativa användare överger plattformen för konkurrenten Snapchat. Men, jag tror trots allt att det är ett misstag att helt stängda dörren till Snapchat om du arbetar med marknadsföring idag, plattformen har hunnit växa sig enormt stor och den publiken kommer knappast att välja Instagram oavsett vad de hittar på. Som vanligt kokar allt ner till vem du vill nå och med vilka budskap.

Insta_stories

Facebook skruvar vidare, påverkar det mig? – Facebook skruvade i algoritmen i början av sommaren. Räckvidd för företagssidor skruvades ner och den för familj och vänner prioriterades upp, läs gärna Facebooks eget inlägg här. Jag uttalade mig på branschsajten Resumé i juni, och jag tycker att det citatet kan få återupprepas: ”Vi måste sluta stirra på Facebooks skruvande i algoritmen. De kommer alltid att vilja gynna sina aktieägare, vi som arbetar med sidor på Facebook måste helt enkelt lägga all vår energi på att skapa relevant innehåll till de följare vi har. Inte stirra på statistiken och längta efter de vi inte har. Bygg relationer, glöm megafoner, säger han.” I samma artikel var Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar mer irriterad på Facebook medan Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, mer var inne på min linje; att vi måste inse Facebook hela tiden förändrar sina algoritmer och vi måste fokusera på det vi kan påverka – vårt eget innehåll.

IMG_3916

Pokémon Go:s enorma succé, hur ska jag förhålla mig till det? – Jag tror att vi som arbetar med kommunikation inte behöver göra så mycket mer av Pokémon-hysterin än att försöka förstå vilka krafter som fick den att få ett sådan genomslag. Visst var det PR-smart för de som hakade på, som MediaMarkt, men rent kommersiellt är det nog mest aktuellt för de riktigt stora annonsörerna. Jag skev lite om det på Resumé i somras och där betonar jag att det viktigaste kanske ändå är att Pokémon kommer att öppna för nya tjänster som bygger på Augmented reality (AR) eller ”förstärkt verklighet” och att vi kanske ska glädja oss åt den vitala viraliteten – det går fortfarande att överraska positivt i den här luttrade världen.

I övrigt tror jag att vi vi höst ännu tydligare kommer att se hur de traditionella medierna – lokaltidningarna – tappar ännu mer mark, och det ska bli oerhört intressant att se vad medieutredningen kan leda till. Positivt är i varje fall att DN.s ”avslöjande” runt Mittmedias framtidstankar fick igång en debatt, i varje fall i branschen. Jag hade själv äran att få vara med då medieutredningen gästade länet förra året, men dess arbete är nog tyvärr väldigt knivigt. Samtidigt vet vi alla att vår demokrati till rätt stor del bygger på att vi har oberoende medier som granskar makten. Vad händer när den granskningen minskar eller – Gud förbjude – inte längre existerar alls? Hur det än går måste vi som arbetar med kommunikation fortsätta bygga våra varumärken. Och det blir minsann inte enklare för var dag som går, däremot tycker jag att vi allt tydligare ser att kunskap är mer och mer värt för varje dag. Du kan till exempel inte hur enkelt som helst längre köpa dig kärlek på Facebook, du måste tänka riktat och göra bra innehåll. Du måste ha kunskap om din målgrupp och kunskap om hur du når den. Det är värt långt mer än stora marknadsinvesteringar i dagsläget.

Välkommen till en spännande höst!

Jakob Mjöbring på Punkt PR som idag lyssnar på You & I med Spada.

 

 

1 kommentar

Visit Umeå kliver in på Snapchat

Av , , Bli först att kommentera 0

Kul att se hur Visit Umeå tillsammans med den studentdrivna kommunikationsbyrån Enklast ska låta Umeåborna ta över ett Snapchat-konto och visa sin bild av Umeå för turisterna, här är pressmeddelandet. Kampanjen heter Agents of Umeå och du kan läsa mer om den här. Första agenten ut är Ingela Hjulfors Berg som är en kommunikationskonsult med förkärlek för sociala medier, och även Snapchat, läs mer på Ingelas blogg om vad hon ska hitta på som ”agent”.

agenst_umea

Med tanke på att Snapchat har gått om Twitter vad gäller dagliga användare, i varje fall i USA enligt t ex Bloomberg, är det naturligt att allt fler företag och organisationer försöker ge sig på plattformen. Och det är i sanning en utmanande plattform att kliva in på. Användargränssnittet är nästan gjort för att man inte riktigt ska fatta det på en gång, det känns ibland som att Snapchat avsiktligt har ansträngt sig för att stänga ute oss som är vana vid de andra plattformarna som Facebook och Instagram. Här är en lite guide till hur du kan ge dig på Snapchat som jag skrev inför Umeågalan där jag testkörde Snapchat en hel del.

Snabbt, kul och inte en megafon
Men den stora skillnaden är förstås att Snapchat inte är anpassat för oss professionella användare, det är helt utformat för snabb, enkel och lustfylld kommunikation mellan individer, inte som megafon för företag. Icke desto mindre måste förstås många av oss hålla ett öga på plattformen och säkerligen kommer alltfler företag att kliva in där och försöka hitta sin väg. Och samtidigt som Snapchat är gjort för kommunikation mellan individer är det ett verktyg som är bra för att berätta historier. Den där komplexiteten är en stor och kul utmaning och jag ser fram emot att få följa alltfler varumärken forma sin personlighet på plattformen.

tre_snaps

Disclaimer: Jag är inte på något vis inblandad i Agents of Umeå, men jag tycker det är ett kul försök att hitta en ny publik. Jag blev tipsad om detta initiativ av Ingela Hjulfors Berg på just Snapchat där vi båda umgås. Vill du också lära dig mer om hur ditt företag kan förstå och använda Snapchat som plattform är du mer än välkommen att höra av dig. 

/@jmjobring som lyssnar på Radiohead som nu har släppt hela skivan In Rainbows på Spotify, läs gärna mer om deras släpp som jag kallade för omvänd PR när jag skrev om det på min andra blogg.

 

 

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

Köper vi inte ”The Ad Bargain” längre?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag tror det är den amerikanske kommunikationstänkaren Tom Webster som har myntat begreppet ”The Ad Bargain”. Eller snarare slagit fast att ”The Ad Bargain” inte riktigt håller längre. Webster beskriver det ungefär så här: “I will give you my attention for X number of minutes of commercials in exchange for free content that I like.”, bland annat i denna artikel av Social Media Examiner. Översatt blir det ungefär; ”Ge mig lite av din tid så ger vi dig bra innehåll gratis”.

Men mycket tyder på att vi inte riktigt går med på den förhandlingen längre. Vi strömmar våra TV-program, vi blockar annonser eller skippar att besöka tidningens webbplats till förmån för att läsa artiklarna direkt på Facebook eller Google. En ny undersökning ger vid handen att mobilanvändarna också blockerar mycket mer än tidigare – 21 % av världens mobilanvändare blockerar annonserar enligt rapporten. Framförallt i de stora länderna i öster, som Kina, Indonesien och Pakistan enligt Poynter som har gått genom PageFairs rapport, se grafen nedan. Det ska sägas att PageFair säljer mjukvara till publicister som stör ut ad blockerarna, och har alltså eget intresse av att visa upp stora siffror.

adblocking_graf

 

Och det känns nästan som att de stora mediehusen kramar ut det absolut sista ur reklamen. Som om de straffar oss som fortfarande inte blockerar annonserna. Gå in på valfri ”kvällstidning” på webben eller mobilen och du förstår vad jag menar, se nedan annars om det var länge sedan du var inne och kikade. Du möts i princip alltid av en klassisk take over numera. Både på desktop och via mobilen.

aftonbladet_takeover

expressen_mobil_takeover

När alltfler blockerar och ingen längre köper the Ad Bargain så krämar man bara på och gör upplevelsen sju resor värre. Hur tänker de? Det känns rätt korkat. Snacka om att gräva sin egen grav.

/ @jmjobring som lyssnar på De La Soul och Snoop Doggs Pain.

 

 

 

Bli först att kommentera

Så funkar Facebook

Av , , Bli först att kommentera 0

På Facebooks utvecklarkonferens F8 för någon vecka sedan berättade Adam Mosseri, som är produktchefen över News Feeden på Facebook, kort om hur Facebooks News Feed, alltså nyhetsflödet, fungerar. Vill du inte lägga nio minuter på att se filmen kommer här det viktigaste, som faktiskt är sjukt viktigt att veta om du vill att dina inlägg ska nå någon på Facebook. För många är det nog inga stora nyheter, men jag vet av erfarenhet att det är bra att påminna sig om detta mellan varven, så, häng med nu:

vad_viktigt

Så fort du går in på Facebook börjar deras algoritm räkna på vad du ska få se. Det som avgör är då alltså:

Vem som har postat det
Om din bror postar något och du brukar interagera med hans postningar kommer det högst troligt att hamna mycket högre än om en sida vars inlägg du aldrig gillar eller delar.

När det postades
Ett äldre inlägg rankas lägre än ett nytt. Det innebär att det är bra att posta ofta, då har du alltså större chans att synas.

Hur många andra som har interagerat med inlägget
Ett inlägg som får många gilla, delningar och hjärtan eller andra reaktioner rankas upp eftersom Facebooks algoritm då tror att det är fler som är intresserade av det inlägget.

Vad det är för sorts innehåll
Slutligen avgör även vilken typ av innehåll det är som postas, rörligt rankas högre än en bild som rankas högre än en länk. Vi vet också att just nu rankar Facebook upp dig om du sänder live, eftersom de vill få folk att börja nyttja den nylanserade Live-funktionen, som nu finns på alla sidor via mobilen.

Det är i princip dessa fyra saker som avgör om dina inlägg kommer att synas eller ej. Varje inlägg får poäng i förhållande till den som besöker Facebook. Ju högre poäng just du får i förhållande till inlägget desto troligare är det alltså att du får se det, se nedan.

olika score

Och som i bilden nedan kan det alltså se ut när du postar ditt inlägg och någon kliver in på Facebook och ska kika i sitt nyhetsflöde. Då rankas förstås den med högst poäng/score upp och hamnar högst i nyhetsflödet.

vad_satter_score

score_i_ordning

Men hur ska du då göra för att alltid hamna högst upp? Ja, allting kokar förstås ner till att du ska posta bra innehåll ofta. Lättare sagt än gjort, det vet de flesta. Men Adam Mosseris slide nedan sammanfattar det ändå ganska enkelt och rakt, tycker jag.

tipsen

Ha bra rubriker och posta bra innehåll, undvik att vara reklamig, testa olika typer av innehåll och tilltal och använd de statistikverktyg som finns för att ständigt utvärdera vad du gör. Det sista är en punkt jag tror många inte riktigt mäktar med. Men utan att utvärdering eller mål att mäta mot kan du ju faktiskt aldrig heller bli bättre. Och din tid är ju bland de dyraste du har, så var hygglig mot dig själv och skapa en fungerande strategi med tydliga syften och mätbara och tydliga mål samt gärna några rader om hur och vem som ska skapa innehållet som ska publiceras, så att det inte blir liggande mellan några stolar.

Det är hög tid att ta din egen tid på allvar och det är verkligen hög tid att systematiskt börja bygga upp ditt arbete med din Facebooksida. Gårdagens kvartalsrapport talade sit tydliga språk, det går bra för plattformen och de kommer inte att stänga ner än på ett tag…

/ @jmjobring som lyssnar Mumford & Sons There Will be Time med gästartisten Baaba Maal. Vackert.

 

Bli först att kommentera

Facebook har en tioårsplan – och du är med i den

Av , , Bli först att kommentera 0

Igår pratade Facebooks VD Mark Zuckerberg på Facebooks teknikkonferens F8. I Marks inledningstal på konferensen la han upp en tioårsplan för sitt företag. I Marks tioårsplan hymlar han inte om att han vill skapa ett ekosystem, något jag har skrivit om tidigare, men jag uttryckte det som att han ville skapa ett eget internet, framförallt för företag och företagstjänster.

ecosystem

Det stora som är släppt på F8-konferensen hittills har sammanfattats bra av Venture Beats. Och ska jag ge mig på att koka ner det viktigaste för dig och mig skulle jag välja ut:

På Messenger ska du kunna chatta med företag och beställa produkter och ställa frågor, i princip vill Facebook att du istället för att bygga en app för ditt företag ska bygga in dina funktioner i Messenger, där alla ju redan är.

Live har blivit superpopulärt på Facebook och nu öppnar Facebook sitt API för utvecklare att bygga in live-sändningar i sina egna devices. T ex visade Mark upp en drönare som flög omkring och sände live.

Facebook ska bygga och sälja sin egen 360-kamera.

Instant Articles ska öppna för alla, som jag har skrivit om tidigare på min Resuméblogg.

Save to Facebook-knapp som ska göra det enklare att spara saker för att läsa senare på Facebook.

Vad innebär det här?
För dig som företagare innebär det här att det öppnas en helt ny möjlighet att komma närmare dina kunder inne i en fantastiskt populär chat-app, nämligen Messenger. Så istället för att bygga en app bygger du nu in dig i Messenger. Öppningen av Instant Articles för alla innebär också att det blir ännu enklare för företag med stort nyhetsflöde att bli sitt eget mediehus, t ex Björklöven eller Umeå universitet skulle kunna utnyttja möjligheten att publicera sig direkt på Facebook för att nå ut längre med sina nyheter.

tio_ars_roadmap

Det revolutionerande här är det nya ekosystemet
Men den riktigt stora nyheten är ändå ”gesten” som Facebook gör mot andra företag: att Facebook öppnar dörren för så många fler med öppet API för live och för Messenger och släpper in alla i Instant Articles är en signal om att de är så säkra på attraktionskraften i sitt eget ekosystem att de inte längre ser andra företag som konkurrenter utan som medspelare. Något som Apple gjorde när de skapade App Store som ekosystem för smarta telefoner. Och vad som hände med Apples ekosystem vet vi alla, det förändrade vår kommunikation (och ekonomi) i grunden och öppnade dörren för enormt många nya företag. Jag tror faktiskt vi får se något liknande efter Facebooks F8-konferens.

Vi lever i en fantastisk tid.

/ @jmjobring som lyssnar på pärlan Lost That Feeling med The Saint Johns.

 

 

Bli först att kommentera

Facebook står starkare än någonsin

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har skrivit mycket om Snapchat på senare tid, och det är verkligen en utmanande och spännande plattform. Inte minst utmanar den alla oss som arbetar med marknadsföring, mycket av det vi är vana vid att göra funkar helt enkelt inte på Snapchat – läs mitt senaste inlägg om just det på min Resumé-blogg. Men, samtidigt kan vi ganska tryggt se att Facebook är en superstark plattform, nästan hur man än mäter. Det senaste är en undersökning från comScore (här är länk till deras white paper som innehåller mängder av fakta från undersökningen) som Recode sammanfattar vettigt här.

Och något av det viktigaste vi kan ta med oss är nedanstående diagram. Den visar var amerikanska 18-34 åringar lägger sin uppkopplade tid. Och det är knappt man ser Facebook, de spelar helt enkelt på en helt egen planhalva längst upp till höger. I princip alla är där och de tillbringar överlägset mest tid på plattformen.

facebook_starkt_bland_unga

 

Kan vi glömma allt annat?
Det är lockande att göra det enkelt för sig och gå all in på ett ställe och köra på. Och ska du göra det är säkert Facebook smartaste stället att vara på idag. Men det är sällan en helt igenom god idé, i vilket fall ska du alltid ha något att hålla dig i. Kalla det strategi eller plan. Den bör i alla fall hjälpa dig att veta vad du ska göra – syfte, mål, hur du skapar innehåll och hur du ska hantera spridningen av det du skapar. Du har säkert känt känslan av att ”du borde uppdatera”. Det är just den känslan du måste lyfta dig över och det enda sättet, som jag vet i varje fall, är att skapa en strategi och klösa loss tid och budget för att hantera det på ett långsiktigt hållbart vis.

Jag talar givetvis i egen sak, men det lönar sig alltid att ta hjälp i uppstarten. Välj partner med omsorg och se till att partnern kan komma in med regelbundna mellanrum och hjälpa dig utvärdera och lyfta allt till nya nivåer. Högst troligt ska du även ha en partner att hålla i handen då allt ska introduceras och förankras – det är mycket enklare att ställa tvivlande frågor till en utomstående konsult än till sina egna medarbetare och en konsult har dessutom oftast mer på fötterna och kan ”försvara” satsningen på ett vettigt sätt.

/ @jmjobring som lyssnar på Skylar Greys senaste singel Moving Mountains.

 

Bli först att kommentera

Glöm allt utom rörligt

Av , , Bli först att kommentera 2

Det blir allt tydligare på Facebook. Rörligt är verkligen prio när de bestämmer vad som ska få bäst räckvidd. Gå in på din sida, klicka på ”Statistik” och sedan ”Inlägg”. I den övre raden kan du välja en flik som heter ”Inläggstyper”. Släng en blick på den och sedan förstår du vad du ska göra för sorts inlägg. Nedan ser du hur det ser ut för två av mina kunder.

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 18.29.49

 

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 18.29.19

Det ser inte exakt likadant ut för alla, men om du har publicerat ett par filmklipp på din Facebooksida är jag rätt övertygad om att du kommer att mötas av en liknande vy – filmklipp får större räckvidd och ofta även högre interaktionsgrad. Vad ska vi då göra med den kunskapen?

Gör lo fi-video
En av de tydligaste trenderna som syntes när alla skulle spå trender för 2016 var just vad vi kan kalla ”lo fi-video” – alltså enkla videoinlägg vi kan skapa på egen hand eller med hjälp av en byrå. Poängen är inte att lägga en massa pengar på en perfekt film som du sedan kör i några veckor och sedan känner att du inte kan använda igen. Poängen är att antingen gå till en byrå och be dem producera väldigt enkla filmer, eller ännu hellre – filma själv med din mobil och klipp det i iMovie eller liknande. Eller ännu råare, kör det rakt av från mobilen och publicera det som inlägg på din Facebooksida.

En annan variant är att göra en PowerPoint eller KeyNote som du animerar. Du kan också dra in stillbilder i iMovie och lägga på text och använda s k ”Ken Burns”-effekten och låta dem bli ”rörliga”. Kika t ex på hur Bonniers medieprojekt KIT gör. Dumpen nedan är tagen från en film om svensk föräldrarledighet, kika på den här. Det är egentligen bara text som är lagd på bilder, sedan rör sig bilderna sakta, en bit in i filmen fyller de på med ”riktigt” rörligt, men du kan även klara dig utan det.

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 18.40.06

Jag har själv gjort ett test till det här inlägget, du kan se det här. Det tog mig cirka tio minuter att skapa på min Mac (sittandes på Arlanda). Det är helt enkelt de två skärmdumpar du ser ovan samt en skärmdump från det här blogginlägget samt lite text och en färdig musikslinga som finns i iMovie som du kan använda utan kostnad. Ja, det är förstås väldigt långt ifrån ett mästerverk, men jag kan garantera att räckvidden på Facebook blir långt mycket bättre än om jag bara hade postat länken till detta blogginlägg på Punkt PRs sida.

Så, gå hem och snickra nu, så ses vi rörligt hädanefter ;)

/ @jmjobring som kör Haelos Separate Lives i lurarna.

 

Bli först att kommentera

Vad är native advertising?

Av , , 3 kommentarer 1

Det finns många konstiga uttryck i kommunikationsbranschen, men native advertising är nog en av de mer svåra att förstå. Kanske skulle man kunna översätta det till redaktionell annonsering, men det känns ju inte bra i journalistmagen direkt. Men det handlar om annonsering som är så bra att den tillför minst lika mycket värde som den redaktionella miljön den befinner sig i. Ofta skapas den av journalister, men utrymmet den får i den redaktionella miljön är alltså betald annonsplats.

Men just för att det råder sådan begreppsförvirring blev jag extra glad när jag hittade ett inlägg av strategen Pontus Staunstrup där han listar fyra riktigt bra svenska exempel på just native advertising. Då blev det så tydligt vad det är och vad man kan göra. Du hittar Pontus inlägg här, gå in och läs, så förstår du direkt vad det handlar om. Staunstrup har också listat de tre kriterier han tycker ska uppfyllas:

1) Värde för läsaren
2) Lika hög ambition som det redaktionella
3) Respekt för plattformen

Västerbottens Kuriren har sedan en tid tillbaka kunnat erbjuda native advertising här lokalt, jag skrev om det här, men vad jag har sett är de ännu inte igång, men det kan vara jag som har missat det.

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

/ @jmjobring som lyssnar på låten Winter av North Elements så här i sportlovstider.

 

 

3 kommentarer

Snapchat öppnar annonsering från $5

Av , , 2 kommentarer 0

Tidigare har Snapchat endast haft riktigt dyra annonser som endast de stora jättarna i Coca Cola-klass har haft råd med. Men idag annonserar Snapchat helt plötsligt att de börjar sälja annonsplats för så lite som 5 dollar. Det handlar om att man kan köpa ett eget så kallat ”Geofilter” – alltså en genomskinlig lins där man kan sätta dit sin egen logotyp i nederdelen av bilden. Det är också geografiskt avgränsat, så att t ex ett café köper ett filter så syns det endast runt det kaféet. Snapchats exempel är till och med en ung tjej som, köper ett eget filter till sitt kalas, se deras film här och dump nedan.

Skärmavbild 2016-02-26 kl. 08.36.57

Den lilla haken är att du inte kan köpa det här i Sverige. Ännu. Men, jag törs lova att det kommer ganska snart. I Sverige har väldigt många ungdomar tagit Snapchat till sina hjärtan, se grafiken nedan från undersökningen Internet och svenskarna hösten 2015. Har du några kunder som är mellan 16-25 år så är t ex hälften av dessa dagligen på Snapchat. Det kanske börjar bli läge att regga ditt företagsnamn och börja fundera på hur du ska inkludera Snapchat i din digitala strategi. Eller i varje fall lära dig förstå plattformen…

Skärmavbild 2016-02-26 kl. 08.55.44

/ @jmjobring som heter samma sak på Snacphat och idag lyssnar på Freddies nya singel.

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer