Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

En får tacke…

Ja, man bör kanske vara tacksam för den uppmärksamhet man får av sina medbloggare. Särskilt när de vill hjälpa till och förklara hur man tänker och vad man tycker.

K-G Sjöström bidrar en hel del i senaste bloggtexten. Först klämmer han till med att jag väl sätter likhetstecken mellan friskolor och bra skolverksamhet. Där högg han kanske lite i sten om han menar att jag sätter en absolut likhetstecken där. Först glömde han kanske att jag sitter i styrelsen både för en friskola och en kommunal skola. Den första miniliten och den andra jättestor. Mariaskolan och Liljaskolan.
Som medlem i kommunstyrelsen i Vännäs är jag heller inte alldeles utan ansvar för kommunal skolverksamhet.
Det har funnits och det finns nog än friskolor som borde lägga ner, liksom missförhållanden som satt sig ‘i väggarna’ på en del kommunala skolor kanske bäst löstes på samma vis.

Det finns många bra kommunala skolor. När jag gick rektorsutbildningen gjorde jag ett fördjupningsarbete om chefers (rektorers) betydelse för hälsosituationen på sina arbetsplatser (skolor). Jag besökte tre utmärkt ‘långtidsfriska’ kommunala skolor och lärde mig mycket. Jag har också besökt många av de skolor där mina kamrater från utbildningen varit rektorer. Lovar dig K-G, jag sätter inte likhetstecken mellan friskolor och ‘bra skolverksamhet’ åt något håll. Jag är inte lika enkelspårig som du verkar anse mig som.
Däremot har friskolornas tillkomst betytt mycket för skolutvecklingen i Sverige, inte minst genom konkurrensens positiva sidor. De måste förtjäna sina elever varje dag och många gör det.

Kanske uttryckte jag mig lite otydligt när jag skrev att jag inte kommer att tjäna pengar ‘på en bra skolverksamhet’. Jag trodde att vi talade om bolagsvinster och inte om arbetslön för sin möda. Det är klart att jag får lön för det jag gör. Inte lika hög som de flesta kommunala rektorers, men jag får en bra lön.
Många av de rabiataste friskolemotståndarna tror att friskolor uteslutande handlar om att göra affärer och generera vinster och det var det jag talade om i min text. Vår skola är en förening, vi har aldrig tagit ut en vinstkrona ur skolan och kommer inte att göra det heller. De som funderar på Mariaskolan ska veta att vi vill göra det bästa vi kan för deras barn och vårt samhälle. Vårt mål är inte att bli rika på dem.

Däremot har jag inget principiellt emot att man driver skolorna som bolag. Det är kanske den enklaste och bästa organisationsformen och behöver inte nödvändigtvis betyda att man tar ut vinster ur verksamheten. Äger man lokaler och hyr ut dem till skolverksamhet ser jag inget större fel i att man tar ut en vinst från verksamheten.
Även om jag kanske inte förstår allt som sker i den vägen. Och hur det sker.

K-G, när jag kommer hem från USA måste du komma och titta runt på Mariaskolan.
Jag tror du måste få bli av med en del fördomar. *s*

Intressant

8 kommentarer

  1. Karl-Gustav

    Ursäkta mitt misstag. Jag trodde faktiskt att du menade att friskolor ÄR bättre!

    Men var är kommentaren till det som jag valde att kalla ”braino”? Håller du med om att du gjorde en dålig jämförelse mellan skola som tjänar pengar på barn och frisören som också gör det?

    Och sedan… är det verkligen möjligt att bara genom ett studiebesök uppfatta det fina med Mariaskolan?

    Och till sist… du talar om hur kunnig du är inom skolans värld genom att nämna dina olika uppdrag, såväl inom friskolevärlden som inom den kommunala världen. Det uppfattar jag nästan som en vink till mig, som faktsikt ÄR okunnig, att hålla mig utanför den här diskussionen.

  2. Jan N

    Många friskolor är riktigt, riktigt bra och drivna av ett stort personalengagemang för eleverna. Men en skolas kvalitet ligger inte i driftsformen och man kan finna samma saker i en kommunal skola.
    Håller kanske inte med om brainoepitetet. I väldigt många länder, Danmark, Nederländerna och andra, finns det betydande andelar av olika driftsformer. Där de drivs som bolag har ju några satsat ganska mycket pengar som de rimligtvis bör ha en förräntning på. Som jag sa i Västerbottensnytt ikväll har dock inte Mariaskolan den inriktningen.

    Vad gäller det där med besöket på Mariaskolan har du ju inte så mycket att förlora, eller hur? *s* Du får väl se. Jag tänkte berätta en del medan vi går runt i verksamheterna.

    Nej, nej, jag sa inte det där om mina kommunala uppdrag för att trycka ner Dig! Inte för att blåsa upp mig heller. Det skrevs för att balansera din bild av mig som ett enögt friskolefreak.

  3. K-G Sjöström

    Tack för att du bryr dig om mina kommentarer! Det uppskattar jag, men…

    Jag begriperinte alls din hänvisning till andra länder med betydande andelar av olika driftsformer och det berättigade i att få avkastning på satsade penger.

    Ditt tankefel att jämföra vinsten på barn inom skolan med vinsten på barn inom t.ex. frisörverksamheten, undviker du att kommentera.

    Jag passerade järnvägsstationen just när du var där och fotograferade för att få en bild till den tredje av dina fina ideer för Vännäs bästa.

  4. K-G Sjöström

    Så här skriver du:

    ”Särskilt när de vill hjälpa till och förklara hur man tänker och vad man tycker.”

    Var snäll och läs om mitt inlägg. Jag GISSADE ju bara vad du menade. Alla, även du, torde tillåta sig ibland att försöka förstå det någon skrivit genom att tolka det på ditt sätt och kanske som jag gjorde ”gissa” vad skribenten menar.

    Det betyder ju inte att man därigenom ”hjälper eller förklarar vad skribenten tänker eller tycker”.

  5. Jan

    Det här med avkastning bara (svarar på fikarasten).

    Andra länder…ville bara belysa att även skolans verksamhetsformer kan lösas på olika sätt. Inte bara det traditionellt svenska.

    Mariaskolan startade med få elever, små omständigheter och med en del ”skyddsnät”.
    Den som startar en skola idag och räknar med att börja med t.ex. 120 elever har stora investeringar att göra. Kanske på ett antal miljoner. Jag ser inte hur det skulle kunna gå att starta en sådan skola utan att få en avkastning på insatt kapital.Det är nog lika vilken verksamhet man än ska starta.

    För vår del känns det skönt att inte ha något avkastningskrav. Ingen kan komma och säga att vi driver en skola av ekonomiska motiv. Att vi däremot behöver ”gå plus” varje år (vilket vi inte alltid har) är en annan sak. Kommunen täcker inte våra underskott som man ibland får göra med de egna skolorna. Vi måste bara gå ihop.

    Har läst om och förstår.

    På återhörande.

  6. Karl-Gustav

    En helt annan fråga…
    Jag skrev till din skola och hade hoppats på svar uinder dagen, men dagen är ju inte slut än..

  7. Jan

    Nej, dagen är lång ibland, särskilt om man är rektor på en friskola och ska resa bort på fredag. *s*
    Har just svarat dig. Jag fick inte heller upp filmen på hemsidan. Vi ska kolla problemet.
    En liten snutt fanns med på Västerbottensnytts inslag 1915 igår.

  8. Jan

    K-G, överskriften på förra inlägget kom sig av att jag började skriva innan jag hittat ditt mail. Trodde att jag inte fått det och tänkte först fråga dig vilken adress du sänt mailet till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>