Jan Nilssons blogg

Sysselsättning: Vik rektor och förskolechef i Bjurholm. Kommunpolitiker i Vännäs. Predikant.
Ålder: 59:a.
Självbeskrivning: Samhällsintresserad tidsoptimist med svaghet för "underdogs". Tror på Bibelns Gud och Jesus som världens frälsare.
Motto: Sök det lands bästa där ni bor.
Familj: Min fru Agneta samt vid och varierad släkt.
Bor: Nära Umeälven i trivsamma Vännäsby
Egenskaper: Människointresserad och kommunicerande. Humor och humör.
Intressen: Många. Sitter i Vännäs fullmäktige, kommunstyrelse och Barn- och utbildningsnämnd för (M).
Senast lästa bok: Läser just nu "Speeches that changed the world" av Simon Sebag Montefiore.
Förebilder: Petrus, impulsiv lärjunge som blev visare och ödmjukare med åren. Winston Churchill, "skolfloppen" som blev premiärminister och tog striden med Hitler medan andra önsketänkte, segade och fegade. Inspirerade engelsmännen med närvaro och tal.
Favoritplats: Primitiv avsidesstuga i Agnäs.
Betydelsefulla minnen: Berättande original från tider och förhållanden där man inte blev så strömlinjeformad och då många i djupaste mening hade framtidstro. Fick som liten möta många under resor med pappa Tore, då EFS-predikant.
Ett viktigt glädjeämne: När elever (särskilt de med mer uppförsbacke i livet) växer och utvecklas så de förvånar både sig själva och omgivningen.

Det bästa med Vännäsby:
Älvarna som ger landskapet liv och lugn, lågtempot och närheten till både landsbygd och stad.

 


Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

 

 

Skrivs av

Jag satsar på Riksdagen

...

Det kommit en förfrågan från mitt parti om att ställa upp i det interna provvalet till riksdagen. Jag har beslutat att tacka ja.

Det är inte på grund av Ola Nordebos ledare i dagens VK - "För ett färgstarkt Västerbotten i Riksdagen" - men visst var det lite speciellt att läsa den just idag. Den gav faktiskt ytterligare inspiration att som "oskolad" politiker ge sig in på en arena som ofta känns lite för krattad och där piruetterna ofta känns något för välregisserade och stramt hållna.

Jag är väl inte alldeles främmande för villkoren. Även om förändringarna är stora sedan 1986 då min pappa slutade, så tror jag att hans 21 år i riksdagen gett mig en liten aning om saken.

Jag brukar inte vara rädd för att försöka övertyga och engagera andra för en sak jag själv brinner för. Även om jag är en "samarbetsman" är det en lockelse att visa på sakerna som majoriteter och beslutande kan ha glömt, eller inte vet eller förstår. Skulle jag komma in vill jag  vara en lagom "röststark" representant för det Norrland alltför många tyvärr inte inser sitt beroende av. Det Norrland som jag älskar och som jag har en hyfsat bred kännedom om. Bred är också min kontaktyta bland människor och sammhällsdelar. Jag är intresserad av människor och deras villkor och skulle efter bästa förstånd vilja vara en västerbottensröst, även för dem som inte röstar på mig.

Jag har flera gånger fått frågan om jag inte hamnat i fel parti - ibland av människor som odlar fördomar om det fria och ansvarstagande samhällets parti. Nej, jag är Moderat. Både ny och gammal. Glad över vissa förändringar, besviken över andra. Ska man vänta med att vara med och ta ansvar tills man finner partiet som till alla tider i alla delar överensstämmer med ens egna åsikter, då kan man inte ens ha med frun i det partiet. I det blir man solo kvist.

En del menar att politiken idag inte passar för en kristen, andra att man ska hålla de kristna borta från politiken. Även om den ofta förknippas med det mest falska, vämjeliga och grundegoistiska behöver det politiska arbetet inte vara så. Människor av olika tro måste kunna arbeta för att livet ska fungera så bra som möjligt för stora och små, även om det skulle bli lika trasigt och skevt som det var i Rom vid kristendomens födelse. Och även om "panikateismens" mest profilerade förspråkare menar att kristna är hot emot demokratin så tror jag inte att majoriteten har den åsikten.

Jag skulle vilja arbeta för ett samhälle som är både barmhärtigare och friare än dagens. Ett samhälle som uppmuntrar och stimulerar till initiativ och företagande. Ett annat anliggande är återgången till det "rimliga samhället". Börjar vi inte förenkla och röja i de arbetskrävande kring- och sekundärfunktioner som håller på att ta arbetsglädje och liv av t.ex. lärarna så går vi emot sammanbrott på flera fronter. Man behöver inte införa alla kontrollmöjligheter som bara kan uppfinnas. Hellre elevkontakt än kringarbete. Lösningen på skolans problem är inte bara mer tvång, policys och utvärderingar.

För skolan måste vi också hitta den lämpliga mixen av saker som gedigen kunskap, individualism, föräldra- och elevansvar, inspiration, "disciplin" och barmhärtighet. Vi måste ta bättre vara på "görarna" och  måste också komma till insikt om att 2000-talets informations- och relationsstressade barn inte är 1960-talets. Moderaterna måste in på skolgården igen.

Nej, det var inte ett partiprogram som skulle skrivas. Jag skulle bara säga att jag satsar på riksdagen!


Uppdaterad: Friday 28 August 2009 klockan 23:49

79 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar

Markus Lidén säger:

Yepp vi ser vad som sker. Nej tack jag klarar mig utan den foldern. Valet är dessutom gjort och även om man kunde ändra sitt val så skulle jag hellre kryssa Krösus Sork!! Tror att han har en trevligare ton och kanske inte heller skriker så högt i micken :) hahahaha

Monday 20 September 2010 klockan 18:08

Markus Lidén säger:

NÄMEN OJ!!!!!!!! SD kom in som vågmästare!!
läste ett tidigare inlägg från dig: citerat här nedanför
"Gillar också tanken att SD kanske inte kommer in. *s*"
Hur gick det för dig? Lika bra som för Jimmie??
Såg för övrigt din valaffisch i umeå, var är din motivering att bli "kryssad"? Tänkte du gå lika långt som din far? Då kanske det behövs lite mer än bara "kryssa mig"... Däremot funderar jag om Reindfelt gör rätt i att söka stöd från mp, även om M inte gillar SD så måste dom sammarbeta. Det är regeln om man leker på hög nivå!!

Monday 20 September 2010 klockan 10:18

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Ja, Markus, vi får se vad som sker.
Du ser att jag skrev att jag gillar tanken på att SD "kanske inte kommer in". Nu gjorde man det.
Du såg min ena affisch, kan jag tänka. Den som var avsedd för att ses från bil. Om du vill kan jag sända dig den folder jag gått ut med.
Ha det så gott!

Monday 20 September 2010 klockan 15:13

FD Medlem säger:

"Du får lite svårt att få in mig i fållan "dalta och låt gå"" Behöver inte få in människor i en fålla där dom redan befinner sig i! Det finns oändligt många händelser inom dom sk kristna rörelserna som ÄR OCH VAR (Dåtid) klassat som Grov brottslighet! Att försöka dölja brott går möjligtvis under en tid, men sanningen kommer tillslut alltid fram..Jag har levt såpass länge för att känna igen varningsklockor och Dessutom höra när dom ringer!!

Monday 30 August 2010 klockan 21:42

kim säger:

Såg du debatten med Jimmie och Gudrun? oj oj oj va patetisk hon är, hon skriker och gapar.. Trevligt dock att Jimmie höll sig till fakta.. om du missade det så finns det på SVT:s hemsida under "Agenda"

Tuesday 24 August 2010 klockan 22:19

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Såg den inte. Nu är det högt tryck, får se om det blir tid.

Tuesday 24 August 2010 klockan 22:57

Funderaren säger:

En sak som jag tänkt på länge.. Tänk om Jesus hade ställt upp i riksdagen.. och Dessutom blivit invald, Denne Jesus skulle ha kunnat styra upp allt elände i hela världen.. Utan att tillhöra något speciellt parti, Han var väldigt duktig att dansa sägs det iaf. Han twistade med Fariseérna :) Det är nog inte så länge kvar innan han kommer, vem vet.. Valet kanske inte ens hinner äga rum.. Det jag ville säga var att: Tänk va människan planerar, liksom fullt ös Men tänker inte på att rätt va de är så har tiden runnit iväg, det har ju redan gått över 2000 år sen han For till Fadern..

Tuesday 10 August 2010 klockan 18:03

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Man försökte göra honom till kung en gång, men han ställde inte upp. Enligt Bibeln var det inte för att styra upp politiken ett tag som han kom den där första gången. Han hade ett mer långsiktigt ärende.

Tuesday 24 August 2010 klockan 22:59

Fd Medlem säger:

Ja nu är det valrörelse. Du va snabb att påtala det "Ler" Hur tror du det går för dom ledande partierna? dvs dom som sitter i riksdagen idag. Vilka blir kvar och vilka åker ut? M och S kommer nog att vara kvar, men hur har vi det med dom andra partierna?

Tuesday 10 August 2010 klockan 12:31

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Jag tror att alla blir kvar.
Det är så många som sagt att man ska kryssa mig, om det inte ser krattigt ut för ett par andra partier veckan innan. Kamrat fyra procent finns både till höger och vänster.: )

Tuesday 10 August 2010 klockan 13:32

Fd medlem säger:

Antar att det är helt okej att kalla dömna sexförbrytare att predika oxå eller? Har läst en del av denna "Debatt" ang SD och M och din egen inställning till förbrytare och brottslingar..

Skrämmande...... och ...... så ...... oförståeligt. Grymt mot de offer som skördas varje år i både samhället och på andra platser....

Tuesday 27 July 2010 klockan 00:59

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Aha, nu är det valrörelse.
Nej, det vore inte lämpligt att kalla dömda sexförbrytare att predika. Kanske inte ens om det senare skulle komma fram att man var oskyldigt dömd. Vilket också inträffar. Det brukar inte vara lätt att få bort rykten och resonemang typ "ingen rök utan eld".
Du får lite svårt att få in mig i fållan "dalta och låt gå", men det står dig fritt att försöka. Ibland blir man mycket förvånad över vilka som blir släppta av polisen. Just idag har jag hört om något helt otroligt i den vägen. Grova misstag begås ibland, vilket kan få svåra konsekvenser.

Tuesday 27 July 2010 klockan 13:21

Kim säger:

"Det som hände i Åmsele kan man gott säga var en ond handling, Den påverkar mig livet ut, men jag har haft tid här 18 år att bearbeta morden" Citerat Juha själv. Här ser du likheter, Flink visar inte heller mer än såhär. Det är bara livlösa ord. Båda har blivit klassade som Psykopater, grunden för en så´n diagnos är deras kyliga och rationella sätt att tänka samt deras oförmåga att känna empati och ånger. Martin Grahn (Psykiatriker), ulf Åsgård (expert vid rikskriminalen), Marianne kristiansson (Överläkare Rättpsyk) Och Sten Levander (Prof Rättpsykiatri). Psykopater är bäst på att manipulera..

Sunday 11 July 2010 klockan 23:26

Kim säger:

Ett tillägg. Flink mf skulle kunna säga "Jag har dödat andra människor, och jag vill sona mitt brott genom att ta mitt straff" Säger man det och tar sitt straff utan att säga saker som "Nu har jag sonat klart, jag har rätt till en ny chans" DÅ anser jag att man visar ånger. Problemet med dessa störningar är att dom är för små för att klassas tillräckliga för att man ska vårda dom, och problem två är att psykopati är Ej Botbart, man har testat gruppterapi men den har gjort psykopaten 10 ggr farligare än när han åkt in första gången.

Sunday 11 July 2010 klockan 17:09

Kim säger:

Jag är ingen allvetare, jag går på uppgifter som specialister som studerat denna personlighetsstörning. Som tex Ulf Åsgård mf. Hur visar han ånger Jan? Hur ska man visa ånger? Om han ångrar sig borde han inte säga "Jag har sonat mitt brott" Juha Valjakkala blev oxå utsläppt och menade exakt samma sak, men sa i en del intervjuer (Med ett leende) att han ångrade sig. Konstigt tecken på ånger. Vad anser du om Farlighetsbedömningen som Pelle Svensson skrivit om? Jag anser att det vore en bra idé eftersom andra människors liv kan stå på spel, dvs inte utgå ifrån "skött sig exemplariskt"

Sunday 11 July 2010 klockan 16:53

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Jag har inte följt någon av dem nära, men Juha har man fått ett helt annat intryck av. Där ser man inte mycket ånger, man har svårt att tänka sig att han tänker på vad han gjort varje dag. Som Flink säger att han gör.

söndag 11 juli 2010 klockan 17:38

Kim säger:

Flink visar inga tecken på ånger. Att man skött sig exemplariskt gör ju inte brotten mindre!En del dokument från olika sinnesundersökningar visar på en störning som heter Psykopati. En psykopat kan inte känna någon ånger och än mindre känna för sina offer. Han menar att han är lite "låg" för vad han har gjort men tecken på någon verklig ånger! Risken föreligger för att han ska spåra ur igen, även om den räknas lågt. Pelle Svensson skriver om en "Farlighetsbedömning" utöver att se på risker för återfall i brottslighet och våldsdåd. Han menade med det att det borde införas i prövning av frigång

Saturday 10 July 2010 klockan 19:51

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Visar Flink ingen ånger? Säker?

Saturday 10 July 2010 klockan 22:55

Kim säger:

JA! Då var det klart då, ett steg i rätt rikting vad kallat dårskap. Det har beslutats att Mattias flink blir släppt om fem år. Dvs att mörda 7 människor var inte mer hemskt än att låsa in honom i 21 år. Vad borde skärpas här Jan? Vad skulle ditt parti anse vara rimligt straff, dvs vad är ett liv värt i en straffskala? Tycker du att det känns okej att ha en sån här person i frihet? Känner du oro för andra människors liv, i samband med frigivningen?

Friday 09 July 2010 klockan 22:41

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Synen på brottsoffer och justering av vissa andra skevheter i rättsskipningen är inga nyheter i moderat politik.
Jag har svårt att uttala mig om Flink. Har bara hört att han skött sig exemplariskt under hela tiden i fängelset och under sina permissioner. Förstår dem som mist sina nära och upprörs över tanken på att han ska bli fri.
7 liv? Det är väl 8. Flinks liv måste också rimligen anses förstört. Plus anhörigas på offrens och även mördarens sida.

Friday 09 July 2010 klockan 23:57

Kim säger:

Det uppmärksammade våldsmålet av förre polischefen skrivs det en del om. Han står åtalad för flera sexköp, pedofili, och våldtäkt med sadistiska inslag i form av piskor och handbojor, det senaste offret som är 17 år är rädd för att vittna i rätten. Förundersökningen är på 2700 sidor, han tros kunna dömmas till 2 års fängelse. Ett annat fall i sundsvall där en man har drivit bordell och sålt sin egen hustru, han riskerar 10 års fängelse. Dessa personer ska enligt dig rehabiliteras tidigare citat "tanken på en rehabilitering" För skattepengar då alltså. Men OFFREN DÅ??

Thursday 01 July 2010 klockan 23:20

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Jag önskar inte generella livstidsstraff för sexbrottslingar, nej, och önskar rehabilitering av brottslingar, ja.
Håller med om att vi i Sverige ofta varit skandalöst dåliga på att ta hand om brottsoffer och upprörande flata mot dem som stått för brottet och skadan.
Moderaterna säger bl.a. så här: "Brottofferperspektivet ska finnas genom hela rättskedjan. Brottsoffer ska mötas med medkännande och professionalism. Varje polismyndighet ska kunna ge brottsoffer relevant information dygnet runt. Vi ökar kunskapen om brottsoffer hos bl.a. polis och domstolar."

Thursday 01 July 2010 klockan 23:56

Kim säger:

Tja!
Du skrev tidigare att du avser fortsätta prata om invandringsfrågan. Vad kan du säga i dom tidigare inläggen jag skrivit? Många anser att SD är ett rasistparti men det stämmer ju inte när man läser dom inlägg jag gjorde. Källan var från deras egen hemsida och jag har svårt att tänka att dom inte står för sina saker som dom skriver på sidan. Hur ska vi göra med mångkulturen och kristendomen? Kristna får backa ett steg hela tiden för muslimerna! Är det rätt? Ska vi inte få få ha våran kultur och religion utan att andra ska lägga sig i och komma och kräva saker som inte är rimliga?

Saturday 06 February 2010 klockan 15:42

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Hur det går med kristendomen avgörs inte av muslimerna utan av svenskarna. Blir det "tomt" på kristendom i Sverige så fylls tomrummet av något annat, lita på det. Kristendomen kan inte upprätthållas av partier, politiska aktivister eller beslut. Jag ser en större risk att det blir konflikter mellan det ateistiska samhället och islam än mellan kristna och islam. I många länder har de på olika sätt kunnat samexistera länge.
Jag ser med oro på att kristendomen är på utdöende i vårt land. Det kommer bl.a. att göra samhället än hårdare. Men utdöendet är som sagt inte muslimernas fel.

Wednesday 10 February 2010 klockan 19:48

Kim säger:

Jag för min del måste ändå säga att det finns en poäng med Sd:s inställning inför brottslighet. Sen kan vi ju vara överens om att vi har olika uppfattningar i olika frågor. Men vi kanske skulle gå vidare i dom andra ämnena? Vore trevligt att läsa mer ingående vad Moderaterna står i dom frågorna!

Jag återkommer.

/Kim

Tuesday 02 February 2010 klockan 20:48

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Moderaterna vill ha en skärpning av skalor och tillämpning, men överger inte som SD tanken på en rehabilitering och att man ska kunna ha en möjlighet att komma tillbaka ut ur kriminaliteten.
Återkom gärna med någon fråga framöver.

Tuesday 02 February 2010 klockan 23:53

Kim säger:

Har läst länken och samtidigt kollade jag om Sd uttalat sig i sakfrågan. och såhär stog det i ett pressmeddelande!

- Till skillnad från regeringen anser sverigedemokraterna att straffen för grova och upprepade brott är så låga att en radikal skärpning måste till. Andra för oss prioriterade frågor såsom slopandet av mängdrabatten på brott, införandet av obligatorisk utvisning av utländska medborgare som begår grövre brott i Sverige och införandet av verklig livstid utan möjlighet till tidsbestämning eller benådning, nämner regeringen inte överhuvudtaget. Det är uppenbart att de väljare som vill se en lagstiftning som är i samklang med den allmänna rättsuppfattningen bör välja andra alternativ än den borgerliga alliansen, säger Jimmie Åkesson.

Tuesday 02 February 2010 klockan 18:24

Kim säger:

Må så vara då. Du fick rätt denna gång. Men jag anser att i första hand så ska man hålla återfallsförbrytare inlåsta hela deras livstid. Men eg så finns det ingen större skillnad för brotten/Brottet i sig självt är så grovt att dom drabbade samt anhöriga och många av vi andra samhällsmedborgare inte vill ha såna individer vandrandes utanför skola och andra platser där både kvinnor och barn kan bli utsatta på nytt och igen och igen! Tyvärr så kan jag inte säga att vårat rättsamhälle fungerar. önskar jag kunde det. Tror ändå att Jimmie har en poäng i att skärpa straffen rejält på alla plan!

Sunday 31 January 2010 klockan 00:00

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Det är skärpningar på gång i Sverige. Alliansen är heller inte inne på att återgå till förra regeringens halvtidsfrigivningar.

Du kan t.ex. se vad svt.se skriver:
http://svt.se/2.22620/1.1865766/regeringen_vill_ha_hardare_straff?lid=senasteNytt_1765014

Trots de brister som kan finnas i vårt rättssystem är det mycket som fungerar och som man är tacksam för. En av sakerna jag skulle vilja lägga till är Norges oerhört mycket bättre uppklarandeprocent.

Sunday 31 January 2010 klockan 14:18

Kim säger:

Jan! Jag har inte krävt Generellt livstidstraff för Allt och Alla. Sd föreslår livstid för återfallsförbrytare. Sen måste jag säga att du är kärv i tonläget mot Eva. Hon är ett brottsoffer såvitt jag kan utläsa av hennes berättelse. och jag tycker det är beklagligt att inte även hon ska få komma till tals. Mina inlägg om straff för dialogen vidare till straffskalor. för det är ju där det brister i många fall, självfallet finns det falska anmälningar men dom är få förhållandevis till dom som är äkta men som polisen lägger ner i brist på bevis. Man tror inte kvinnan vilket är förödande

Saturday 30 January 2010 klockan 18:30

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Du krävde generellt livstidsstraff: "Sexualförbrytare och våldtäktsmän ska ALDRIG mer ut i samhället.".
Vill inte alls vara kärv mot "Eva". Många kvinnor har behandlats illa i rättsapparaten. Sexualförbrytare får ofta alldeles för korta straff, men jag har också sett oskyldiga dömas till fleråriga fängelsestraff och nästan krossas. Här krävs rättsäker hantering åt alla håll. Det är illa när man måste lägga ner fall i brist på bevis, man kan fördenskull inte tolerera "ett visst spill" åt andra hållet. Även kvinnor kan ibland fara med osanning. P.g.a. hat, psykisk sjukdom eller annat.

Saturday 30 January 2010 klockan 23:20

Eva säger:

Dagens rättsystem är ett hån mot oss som är offer för ondskan och skrämmer inte brottslingarna för i de flesta fall blir de inte dömda och blir de det så blir de fria efter halva tiden. Den förnedrande process man som offer går igenom är snarare avskräckande för att öht anmäla. Risken för falska anmälningar är så otroligt liten och är bara ett svepskäl för dem som inte bryr sig om människoliv utan bara om ekonomi. Bättre att fria för de blir billigare och så kan man hävda att offret säkert var med på det eller iaf klädde sig fel eller inte var tydlig nog... HUR TROR DU DET ÄR ATT LEVA MED DET?

Friday 29 January 2010 klockan 22:03

Eva säger:

Jag har följt den här dialogen ett tag för jag tycker ämnet är intressant och nu skulle jag vilja göra en egen kommentar. Jag skulle vilja ställa frågan: hur mycket värt är ett liv? Är det värt att riskera en kvinnas eller ett barns liv för att en brottsling kanske(!) inte kommer att återfalla? Det talas om barmhärtighet, men vem ska man vara barmhärtig mot? Jag är själv brottsoffer... Jag får leva med min ångest, skam och smärta resten av mitt liv. Mitt liv blir inte bättre av att han blir hårt dömd, men det skulle vara en stor lättnad att veta att andra inte behöver råka illa ut.

Friday 29 January 2010 klockan 21:46

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Eva, eller vad du egentligen heter, det går knappast för en icke drabbad att förstå hur ett våldtäktsoffer kan känna det. Särskilt om man blir orättvist och fördomsfullt ifrågasatt vid rättsprocessen. Man behöver inte vara brottsoffer för att många gånger känna att våra straffskalor ibland är skevt låga, eller tillämpas väldigt försiktigt. Överhuvudtaget har brottsoffrens situation alltför ofta beaktats alltför lite. Men att som Kim kräva generellt livstidsstraff är att gå för långt.
Nu handlade inte inlägget om straffskalor och jag kommer inte att fortsätta diskutera dessa här.

Saturday 30 January 2010 klockan 00:01

Kim säger:

hmm... Vars är den nya starten för dom offer som tvingas skördas för dessa sjuka individer? Är det rimligt att ett barn som utsatts för våldtäkter och övergrepp ska behöva möta förövaren redan efter ett par år? Jag anser att straffsatserna behöver ses över och skärpas rejält. Vi har tillräckligt med kostnader pga våldtäkterna och offren bör få mera hjälp helt utan kostnad. Tex så borde det vara rimligt att den som begått brotten ska betala offrets vård + skyhöga skadestånd! inte bara 200 000. En våldtäkt sätter GROVA spår i en människas liv, både kvinnor som barn

Thursday 28 January 2010 klockan 22:52

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Jag är inte emot att man ser över straffsatserna för våldtäkter. Inte minst när det gäller barn. Många offer repar sig aldrig riktigt. Det är dock en skillnad på en sån översyn och att utdöma ett automatiskt livstidsstraff för brottet.
Det är inte alldeles lätt det där med skadestånden. Det får inte heller bli så gigantiska summor att fler frestas att göra oriktiga anmälningar av ekonomiska orsaker. Falska anmälningar är knappast vanliga, men sker tyvärr. Av olika orsaker.

Friday 29 January 2010 klockan 00:22

Kim säger:

http://www.youtube.com/watch?v=-dC4VWVmCs0&NR=1

Här kommer en länk till angående brottsligheten i sverige. Jag håller med Jimmie. Sexualförbrytare och våldtäktsmän ska ALDRIG mer ut i samhället. Dom utgör en fara för både kvinnor och barn. Nu talas det endast om återfallsförbrytare men jag anser att ALLA som begår dessa hemska brott ska låsas in för tid och evighet. Pedofili är en skam för mänskligheten och Bibeln talar även om detta dock med hårdare straff än livstids fängelse

Thursday 28 January 2010 klockan 21:28

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Våra "borgerliga" straff måste följa ett rimlig skala och det måste finnas utrymme för rehabilitering och chans till en ny start, även vid sexualbrott. Det är skillnad på dem också.
De sjuka (och de rent onda?) som har ett bestialiskt beteende i sina övergrepp kan även idag i princip "behållas" i samhällets förvar och aldrig släppas ut om risken för återfall är tydlig.
Däremot får man ibland ta sig för pannan när man ser hur straffsatserna tillämpas. Både vid vålds- och sexualbrott och annat.

Thursday 28 January 2010 klockan 22:03

Kim säger:

Go´kväll
Jodå det var Scb:s mätning. Här kommer en länk som bevisar det! Det finns även en sk Januarimätning på Sd:s hemsida där man oxå talar om Goda resultat!
Tror inte att hela alliansen åker ut men delar av den. Därav V.. men dom skulle ju ingen sakna!

http://www.youtube.com/watch?v=WEICPQBwrjc

Thursday 28 January 2010 klockan 21:02

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Vi kan vara överens om att vi inte skulle sakna V. Däremot inte om påståendet att de tillhör Alliansen. *s*

Thursday 28 January 2010 klockan 21:51

Kim säger:

Jan!
Vad betyder meningen "en del svar så småningom"
En del svar? antar att du då utgår från vars Moderaterna har sin ståndpunkt i frågorna? eller har jag fattat fel? Sen då ordet småningom? om hur länge? en vecka eller mer?
Bara undra lite.. Och återigen, jag är INTE sänd från SD. Man kan ju faktiskt tycka bra om dom utan att vara varken medlem eller utsänd! Jag är som sagt en väljare precis som så många andra,kan medge att tonerna har gått lite höga ibland men ingen är felfri. Inte du eller jag! Har du läst scb:s mätning föressten? c, v och kd skulle kunna åka ut. Vad tycker du om det?

Monday 25 January 2010 klockan 18:19

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Nu börjar det likna nåt. Det har funnits "högt tonläge" eller hejdlösa överdrifter ibland hos någon jag brukat debattera med i kommentarsfältet. Då har jag låtit bli att svara ett tag.
Har läst mätningen, men tror väl inte det var scb:s?
Gillar tanken att V kan åka ut, inte att alliansbröderna skulle kunna göra det. Gillar också tanken att SD kanske inte kommer in. *s*
Återkommer.

Monday 25 January 2010 klockan 19:59

Kim säger:

"Se till att du har en attityd som gör att man överhuvud taget vill ha en dialog med dig" Du Jan! Nu tycker jag att det är Din tur att tagga ner! Jag bad om ett sakligt svar men du visar ju bara ignorans. Du säger till mig att bete mig som folk, tack detsamma. Jag är inte sänd från SD!! Jag är en vanlig väljare som vill ha svar, och som är trött på att vi "fotfolk" blir illa behandlade av dom som styr sverige! Jag ser fram emot svaren! Vore intressant och läsa vad du har att säga, du behöver ju inte ta allt på en gång. Lite åt gången.

Monday 25 January 2010 klockan 11:35

Kim säger:

Hur går det? Blir det några svar i år eller? Gick det inte att ladda batterierna... ELLER... Blev Moderaten svarslös och tom på argumenten?

kom igen nu, du kanske lyckas få över någon till moderaterna om du svarar på frågorna, det kan ju vara fler än jag som är intresserad om vad ditt parti anser om dessa frågor.

Sunday 24 January 2010 klockan 17:09

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Se till att du har en attityd som gör att man överhuvud taget vill ha en dialog med dig så ska det nog komma en del svar så småningom. Annars får SD skicka fram någon annan.

Sunday 24 January 2010 klockan 18:57

Kim säger:

HOPPAS då att inte ordet "Kanske" missbrukas och blir till ett "Ids inte svara". Om så är fallet så måste jag säga att moderaternas politik inte är speciellt seriös. När man inte ens kan bemöda sig att svara på sakfrågor. Men ladda batterierna och ta dig tid! Ser fram emot att läsa Riktiga svar och inte undanflykter som "Dom som proteströstar" Tack!

Monday 04 January 2010 klockan 21:26

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Jag avser att fortsätta ta debatten omkring SD och invandrarfrågorna.
Det var inte mina inre batterier jag hänvisade till nere i Indien. Datorn var nästan tom just då och sd-frågorna var inte prioriterade. Jag var inte heller där på semester.

Monday 25 January 2010 klockan 20:05

Kim säger:

Ett inlägg till här då som berör den sk "Rasismen" inom SD

- Det är inte sant att sd är fientligt mot invandrare i allmänhet. Vad partiet vänder sig emot är en viss politik beträffande invandring och integration - inte enskilda individer!

Sd tar bestämt avstånd ifrån rasism! Sd anser att alla människor har lika värde och att detta värde är och måste vara okränkbart.

Däremot kan inte varje människa på jorden ha rätt att bo i Sverige, och få tillgång till det svenska välfärdssystemet. Det är inte rasism att vilja reglera invandringen.

Källa Sverigedemokraterna.se

Sunday 03 January 2010 klockan 20:40

JPEN

Jan Nilsson svarar:

SD-frågor, Kim, de kan kanske bli besvarade om ett par veckor. Har varken tid eller batterikraft nu.

Monday 04 January 2010 klockan 05:53

Kim säger:

Dessa frågor som jag nu lagt ut här på din blogg är för att om möjligt få folk att se över "Raistribban" som alla lägger för dom egentliga frågor när det gäller SD. Många människor anser att SD är Odemokratiska.


Hur kan man påstå att ett parti, som:


Försvarar mänskliga fri- och rättigheter.

Respekterar gällande lagar.

Konsekvent tar avstånd ifrån våld.

Ovillkorligt sluter upp bakom demokratiska principer.

Förordar en politik som redan är praktik i våra grannländer, Finland och Danmark...
... är odemokratiskt? I sådant fall måste, i konsekvensens namn, också Finland och Danmark vara odemokratiska länder!

Sunday 03 January 2010 klockan 20:35

Kim säger:

Här kommer mera som är intressanta frågor!

Att plågsamma djurförsök i annat syfte än att minska mänskligt lidande skall vara förbjudna.

Kraftigt skärpa straffen för djurplågeri och kriminalisera sexuella övergrepp mot djur.

Att människor som vanvårdar och plågar sina djur dels skall fråntas sina djur och dels beläggas med ett särskilt djurförbud som förbjuder dem att någonsin skaffa sig djur igen.

Förbjuda långa och plågsamma djurtransporter.

Tillskjuta resurser till gränsbevakningen för att motverka den inhumana smugglingen av bland annat levande hundvalpar.

Att alla former av religiös ritualslakt skall vara förbjuden samt att import av produkter som framställts med metoder där djurplågeri förekommer skall förbjudas.

Sunday 03 January 2010 klockan 20:21

Kim säger:

Bäste Moderat. Läs detta och BESVARA hur ditt parti ser på det. Källa (Sverigedemokraternas åsikter)

Öka stödet och förbättra omhändertagandet av brottsoffer.

Stärka gränsskyddet och utöka antalet poliser samt deras resurser och befogenheter.

Kraftigt skärpa straffen för grova och upprepade brott.

Sänka straffrättsåldern.

Genomföra en ökad satsning på brottsförebyggande åtgärder.

Införa en särskild förortspolis i storstäderna med målsättningen att uppnå nolltolerans för brottsligheten.

Utvisa alla utlänningar som begår grova eller upprepade brott och låta dessa avtjäna sina straff i hemlandet.

Sunday 03 January 2010 klockan 20:18

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Läste dina första kommentarer och höll på att bestämma mig för att inte svara dig alls, men du får några svar.
De flesta av de här åsikterna ligger det en hel del i, några ligger helt i linje med det som länge varit moderat politik och mina åsikter.

Wednesday 27 January 2010 klockan 23:40

Kim säger:

Jag la in ett inlägg som VK tog bort.. Det låg en hel SANNING i det. Där påtalade jag KD:s och Folkpartiets inställning om kvinnoförnedring och Sexualbrott mot barn. Men det är klart, moderaterna kanske är för sånt också? eller? citerar Göran Hägglund "Det är bara kvinnor som exporteras" Lille jan.. istället för att vända på ord (En lek som dom flesta riksdagspartier gör) så se verkligheten som de den egentligen är. Då kommer du att förstå vart jag vill komma. Tips, läs om vad SD vill göra för att förbättra och inte fastna i invandringsfrågan. Om du är seriös nog som den du utger dig för!

Monday 28 December 2009 klockan 16:13

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Klippte VK bort inlägget kanske du fick med lite annat också? Eller misslyckades lite med "tonläget". Tagga ner lite och säg vad du menar i vanlig samtalston, då kommer budskapet fram istället för att råka ut för VK:s saxar.
Tack för tipset om SD:s program. Jag har ibland läst och begrundat vad de skrivit. Tyvärr kommer alltför många hederliga och sansade människor att "proteströsta" på partiet utan att tänka på partiets bakgrund och rötter. Krokade på olika beten utlagda för olika sorters missnöjda fiskar. Röda, blå, kristna och religiösa.

Monday 28 December 2009 klockan 18:46

Kim säger:

Nog kan man "hysa" såna idéer.. Som vanligt så kan du inte svara på enkla frågor utan gör som alla andra som är emot SD, kastar skit omkring sig.. Det är ju väldigt intressant att man ägnar sig åt att gå på Jimmie, kan det möjligt ha en liten betydelse om att han kanske har rätt tro? Avskaffa demokratin? hmm, nu tror jag att du pratar sån´t där Babyspråk igen. Vi vill ha demokrati de är därför SD ska in i riksdagen. Testa stoppa dom när dom väl är inne, dom ligger bättre till än Kd nu iaf. De du Lille Jan.. Tonläge? va menar du med det?

Monday 28 December 2009 klockan 16:07

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Ville du inte kasta ut alla andra ur beslutande organ, missförstod jag dig? Du skrev: "jag hoppas däremot att SD kommer in och slänger ut moderaterna och resten av alla inkompetenta partier från riksdagen och komunfullmäktige"
Vad jag menar med tonläge? Fundera på det. En ledtråd kan vara citatet av dig som jag kopierade in här ovanför. Sen brukar jag inte debattera med sådana som inte kan ordväxla utan försök till sänkningar som "Lille" o.s.v.
Jag känner mig annars lite upprymd av dina inlägg. Saker blir lite klarare. SD:s grundådra och ursprung kommer fram bättre hos dig än hos Jimmie.

Monday 28 December 2009 klockan 18:18

Kim säger:

Antar att du undrar om jag glömde kritiken kring ditt eget parti. Så här kommer det lite info om det också:
Kan man kan företräda moderaterna i riksdagen och samtidigt hysa islamistiska värderingar? som tex
sharialagar? lagar som innebär att män bör ha särskilda juridiska rättigheter i förhållande till kvinnor, att en man skall kunna ha fyra fruar, att kvinnor skall vara underordnade män och att en man bör ha rätt att slå en kvinna som varit otrogen. Lilla
Reinfeldt har uttalat sitt stöd för muslimsk ritualslakt! Ditt parti låter ju oerhört sunt eller hur?

Monday 28 December 2009 klockan 13:27

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Menar du muslimska värderingar eller rent islamistiska? Kan man förresten "hysa" sharialagar? Förstår inte riktigt hur du menar.
Sharialagar har i.a.f. absolut inget i den svenska lagstiftningen att göra. Det kan däremot hända att någon som skulle vilja ha delar av sharialagen röstar på moderaterna. Liksom att några som vill avskaffa demokratin röstar på SD. Jag är absolut emot allt vad sharialagar heter. Liksom partiet.
Intressant tonläge du har. Åkessons släta yta är lite mer försåtlig. *s*

Monday 28 December 2009 klockan 15:13

Kim säger:

Jag Hoppas INTE att du kommer in i riksdagen eller överhuvudtaget blir vald till någonting, jag hoppas däremot att SD kommer in och slänger ut moderaterna och resten av alla inkompetenta partier från riksdagen och komunfullmäktige

Monday 28 December 2009 klockan 11:28

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Tack SD-Kim! Med din inställning till politiken överhuvudtaget kan du i alla fall få en och annan att ana vad SD egentligen är för någonting. Många har tyvärr inte fattat det än.
Nu är det ett litet tag till dess att SD blir enda parti i riksdagen och i exempelvis Vännäs kommun.
Din intressanta önskan får en att tänka tillbaka litegrann i historien.

Monday 28 December 2009 klockan 12:06

Jan N säger:

Tack Kristoffer! Nu gjorde du mig glad ännu en gång. Fast det blir jag ju så fort jag ser dig. *s* Satsar du på Försvaret, eller?

Saturday 15 August 2009 klockan 18:37

kristoffer Johansson säger:

du har mitt stöd om du hamnar på en valsedel nära mig!!

Saturday 15 August 2009 klockan 17:29

Erik säger:

Hur kan du stödja den FRA-älskande regeringen? Är det fel med ett privatliv? Att låsa dörren på toa.. Varför försöker du avskaffa demokratin?

Friday 14 August 2009 klockan 01:09

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Erik, förstår inte vad du menar med att jag vill avskaffa demokratin.
För övrigt hör jag nog till VK-bloggarna som oftast ifrågasatt generell avlyssning och uppgiftslagring. Kolla inläggen sommaren och hösten 2008. Jag känner stor oro över marschen in i "Bodströmsamhället".
Hur man kan stödja regeringen? Det här är inte platsen att räkna upp anledningarna, men ser du något annat dugligt alternativ?

Friday 14 August 2009 klockan 10:35

MIKAEL MANNBERG säger:

Friskt vågat hälften vunnet , det är bra att någon med norrlands förankring och förkärlek till de norra länen tar steget in i riksdagen .
Hoppas att du inte glömmer dina rötter i norr.

Thursday 13 August 2009 klockan 07:30

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Tack Mikael! Det hoppas jag verkligen att jag inte gör om det skulle bli så. Är det något jag bekymrar mig för i uppgiften så är det faran för att man blir förändrad och fartblind. Tappar förankringen, på mer och mindre allvarliga vis.

Thursday 13 August 2009 klockan 17:46

Isak säger:

Om det står mellan dig och Herr Riedl, så vinner du lätt. En samarbetsman är nog far-
ligare för oppositionen än en besservisser.
Lycka till!

Wednesday 12 August 2009 klockan 21:11

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Tack Isak! Jag värderar din lyckönskan och tackar verkligen för den. Men du missbedömer Edward, det är en hyvens karl med mycket kunskap. Sen står det mellan betydligt fler än oss två.

Thursday 13 August 2009 klockan 00:36

Gunnel säger:

Du blir en fin representant för ditt parti. Hur det blir på röstningsdagen får vara osagt jag brukar land lite här och där ;)

Wednesday 12 August 2009 klockan 20:06

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Tack Gunnel! Du hinner mogna och kloka till dig ytterligare innan det är dags. Så jag räknar med dig. *s*
Nu vet man inte om jag kommer in på listan och i så fall var. Det beror på hur många gamla eller nyblivna moderater som röstar på mig i provvalet. Plus en hel del andra saker. Allt kan hända i vår osäkra värld.

Thursday 13 August 2009 klockan 00:28

Wiggo

Ingemar Wincent säger:

Jag tillhör förvisso inte moderaternas väljarkrets, men det är alltid positivt med länsbor i Riksdagen. Även om jag alltså inte kommer att rösta på dig, så önskar jag dig lycka till!

Wednesday 12 August 2009 klockan 19:09

Kalle säger:

Jag stödjer dig i tanken till 100 %, om nu det betyder något för dig. Att gå så långt som att stödja din kanditatur också i handling på valdagen - om du finns på listan då - må vara osagt.

Wednesday 12 August 2009 klockan 18:13

JPEN

Jan Nilsson svarar:

Det betyder något för mig, Kalle, det ska du veta. Det gör mig mycket glad.
Om valet kommer och vi lever - och jag hamnar på listan - så har du i alla fall ett år på dig att fundera. *s*

onsdag 12 augusti 2009 klockan 19:32

Jan N säger:

Tackar, Andreas och Mikael!

onsdag 12 augusti 2009 klockan 18:01

Sunken säger:

Tummen upp Jan. Kanske man skulle ställa upp själv!

onsdag 12 augusti 2009 klockan 16:59

Andreas Johansson säger:

Kör hårt! Kommer bli ett intressant val 2010 med många intressanta kandidater:)
Hälsar Andreas

onsdag 12 augusti 2009 klockan 16:46

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS