Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Nu prövas Sverige och svenskarna

En del har missat delar av historieundervisningen och nutidsrapporteringen och inte förstått att nazister, extremnationalister och vissa islamister står väldigt nära varann. I alla fall i hatet mot judarna.

dagens ledarsida i SvD kan man litegrann om det som händer och inte händer i Malmö just nu. Judarnas flykt från staden uppmärksammas i flera länder. Kanske inte så mycket i Sverige, än så länge.

Det är hög tid att problemen till att börja med erkänns av den politiska ledningen i Malmö. Nu ställs Ilmar Reepalu, Malmö, Sverige och vi svenskar på prov.

Ska vi blunda och försöka somna om?

 

Etiketter: , , , , ,

21 kommentarer

  1. Nic

    Sionismen är vare sig olaglig eller omoralisk, men den är provocerande. Jag tror det kan vara en stor och glömd del av problemet.

    Detta ovan givet, Ilmar Reepalu behöver, måste, göra en hel pudel och reservationslöst ställa sig upp mot antisemitismen och de hatbrott som kommer i dess kölvatten.

    Ilmars mailadress är: [email protected]

    Maila till honomo och ställ detta krav.

  2. petersanning

    Del 1. Det är redan för sent. Inom 20 år så finns det inga judar kvar i Norden. Anledningen är dels att det ursprungligen fanns en s¨pass liten grupp judar. Genom bland äktenskap och genom en allmän trend bort från religiositet och mot sekularisering – hos kristna såväl som judar – blir de troende judarna färre och färre. I en liten grupp är det svårt att finna en livskamrat och då blir det naturligt att man gifter sig med man/kvinna som inte är jude, barnens judiska identitet blir ”grumlig”, den nästföljande generationen gör samma sak – och så var det slut.

  3. Cabben

    Reepalu fortsätter bara den inställda ”politisk korrekta” linjen att problem med invandrare/muslimer inte får erkännas, diskuteras eller ifrågasättas i Sverige. De enda som gynnas av detta är Sverige demokraterna eftersom skattebetalarna och vi som röstar insett detta för flera år sedan. Försöker man väcka en dialog i en tidning så modereras man, kallas rasist och främlingsfientlig. Media bär ett stort ansvar och även jag, med en stark partipolitisk tillhörighet, överväger att lämna min övertygelse och lägga rösten på SD i höst för det verkar vara ENDA sättet att få fram en förändring.

  4. Utlandssvensk

    Ditt parti har utan tvekan varit ett av de mest drivande vad gäller att förvandla Sverige till ett ”mångkulturellt” samhälle.

    Om man är någolunda beläst är det inte direkt svårt att räkna ut vad konsekvenserna blir av att stora grupper av muslimer lever sida vid sida med små judiska grupper. Det finns minst sagt omfattande empiri på detta område.

    Således: Du och ditt parti har varit synnerligen delaktiga i att genomföra en massinvandring från muslimska länder till Sverige. En uppenbar och direkt konsekvens av detta är det som nu händer i Malmö. STÅ UPP, ERKÄNN OCH TA ANSVAR!

  5. Jan Nilsson

    Svar till Nic (2010-02-24 08:56)
    Håller med dig om att det är pudeldags.
    De judar i alla åldrar som trakasserats har, vad jag förstått, inte råkat ut för det efter högljudda sionistiska utspel utan för att de är judar. Då ska det talas klarspråk. När det inte görs kan man fundera på varför? Handlar det om att det är valår och att de som trakasserar är fler? Ska man tillåta att Malmös judar av en gatans domstol ”ställs till svars” för vad några andra judar kan ha gjort? Så kan man inte göra i ett rättssamhälle.

  6. Jan Nilsson

    Svar till petersanning (2010-02-24 09:37)
    Vi får väl se hur det går för judarna som folk i Norden. Att många av judarna i Malmö nu känner att Israel är säkrare än staden där deras familjer bott i några generationer bör väcka en del tankar i vårt samhälle.

  7. Jan Nilsson

    Svar till Cabben (2010-02-24 10:23)
    Nu kanske du redan har lämnat den tidigare övertygelsen, eller? Sverigedemokrat kommer jag aldrig någonsin att bli. Däremot håller jag med om att det är farligt om man inte får ta upp felaktiga saker som gjorts av människor som hör till gruppen invandrare eller muslimer. Man får kritisera ateister, kristna och västerbottningar som gör fel. Man får även kritisera muslimer och f.d. Mosulbor som gör fel. Det är varken islamofobi eller rasism.

  8. Jan Nilsson

    Svar till Utlandssvensk (2010-02-24 15:51)
    Jag brukar inte svara vid gapiga tonlägen, men gör ett undantag.
    Jag köper inte historieskrivningen. Du säger att jag har varit synnerligen delaktig i ”att genomföra en massinvandring från muslimska länder till Sverige”. Jag har gjort olika saker i livet, men massinvandring har jag inte organiserat.
    Man kan ha synpunkter på delar av Sveriges integrationspolitik och hur läget blivit i Malmö. Man kan däremot inte tolerera övergreppen där. De flesta tydligen utförda av unga islamister, andra av nazister.
    Det går inte att backa bandet, men rättssamhället ska upprätthållas, mot allt som hotar det.

  9. Utlandssvensk

    Tack för ditt svar!

    Du hävdar att du inte har varit delaktig i att ”att genomföra en massinvandring från muslimska länder till Sverige”. Några följdfrågor:

    1. Har det ägt rum en massinvandring till Sverige de senaste 20 åren? Antalet invandrare per capita ligger väldigt nära den nivå som USA hade under tidig 1900 tal och som av alla seriösa historiker benämner massinvandring.
    2. Har moderaterna varit drivade i denna process? Den största immigrationen har ägt rum under moderatledda regeringar.
    3. Har du under de senaste 20 åren varit en aktiv moderat politiker?

  10. Utlandssvensk

    Om du läser valfri bok av en internationellt erkänd historiker kommer du att finna att de alla kallar immigrationen till USA i slutet av 1800 talet och början av 1900 talet för något i stil med ”one of the largest massimmigrations ever”. När denna immigration var som störst, 1900-1910 invandrade 1.15% av befolkningen per år (med 1900 som basår). Detta motsvarar ganska exakt den immigration Sverige hade under 2008 per capita. Under regeringen Bildt på 90 talet var det snarlika siffror.

    Du får så klart tycka vad du vill men det är direkt ohederligt att rätt upp och ner förneka verkligheten.

  11. Jan Nilsson

    Svar till Utlandssvensk (2010-02-24 23:41)
    Du skrev genomförd massinvandring från ”muslimska länder” som om man skulle ha hämtat så många man hittat och tagit hit dem. Så har det inte direkt gått till. Det finns lagar och förordningar som reglerar migration och asylhantering.
    Det sista åren har det kommit många, knappt 100 000. Då har det också utvandrat 40-50 000. Av de ca 99 000 som kom 2007 var ca 26 000 återinvandrande svenskar eller nordbor. Irakierna, muslimer och kristna, var en stor grupp, men gruppen från övriga EU-länder var ungefär lika stor.
    Moderaterna är inte emot invandring och jag har varit aktiv drygt 4 år.

  12. Jan Nilsson

    Svar till Utlandssvensk (2010-02-25 08:17)
    Jag förnekar inte verkligheten.
    Det står knappast om immigrationen till USA i valfri bok av erkända historiker.
    Apropå invandringen till USA. 1890 antas ca 800 000 svenskar ha bott i USA. Många andra kom flyttande från värre nöd. Var det rätt av USA att ta emot?
    Jag anser inte den situation som uppkommit i Malmö vara lyckad och inser många problem i svensk integrationspolitik. Jag anser dock att vi behöver invandrad arbetskraft och att vi främst måste gå vidare härifrån. Vi kan inte backa bandet. Vissa vill göra rasism av de problem som finns och kan komma. Där är jag inte med.

  13. Utlandssvensk

    ” Det finns lagar och förordningar som reglerar migration och asylhantering” Just det! Saken är dock att de lagar och regler som Sverige har implementerat på detta område skiljer sig dramatiskt får övriga EU. De flesta västländer har en asyllagstiftning som strikt utgår från gällande FN konventioner. I Sverige har man vidgat asylbegreppet på ett fullständigt unikt sätt med påföljd att mindre än 10% av de som har asylinvandrat till Sverige är flyktingar enligt vedertagna internationella begrepp. De som har infört dessa regler är uppenbarligen direkt ansvariga för massinvandringen.

  14. Jan Nilsson

    Svar till Utlandssvensk (2010-02-25 18:01)
    Ville få fram detta med lagarna, eftersom du framställde det som om regeringen åkte kring och hämtade alla de fann. Jag menar att det måste finnas en politisk styrning, tror inte på fri invandring.
    Vi ska komma ihåg att många av dem som kan trakasseras på gatorna är immigranter, inte flyktingar eller asylsökande. Det kan vara både affärsmän och andra som valt att flytta hit. Ungefär som du antagligen flyttat till landet där du nu uppehåller dig.
    Du svarade inte på om USA gjorde rätt som tog emot svenskarna på 18- och tidigt 1900-tal? Gjorde ditt nuvarande hemland rätt som ”släppte in” dig?

  15. Utlandssvensk

    Regeringen, via riksdagen, stiftar lagar. Man är ansvarig för effekterna av dessa lagar. Den lagstiftning som Moderaterna har drivt igenom vad gäller immigration från tredje världen är fullständigt unik i Europa och ligger mycket nära ”fri invandring”.
    Min uppfattning är att de som i störst utsträckning utsätts för trakasserier på gatorna i Sverige är etniskt svenska ungdomar.

    Ja, USA gjorde enligt mig rätt. Man hade en lagstifning som klart prioriterade immigration från närstående kulturer och alla fick försörja sig själv. På samma sätt gjorde Schweiz rätt när de släppte in mig.

  16. B-O Gavne, Västerås

    JAG FÖRSTÅR INTE! -Vad är det som ni förvånas över? -Att malmöbor angriper judarna. Men detta är ju helt i linje med Reepalus beteende att benämna Malmö kommun för Malmö STAD. Ni vet som vi svenska folk har kommit överens om, stadgat i lag, att alla våra kommuner Sverige runt benämns just KOMMUN.
    Att Reepalu hävdar, att Malmö stadsinvånare är nått finare än andra; landsbygdsboende. Med att man ju inte kan benämna landsbyggd för stad. Att Reepalu jobbar på att skilja på oss människor, ni vet som det gick till i förra seklets början.

  17. Jan Nilsson

    Svar till Utlandssvensk (2010-02-25 23:07)
    Får börja med att tacka för den dominerande roll du tilldelar Moderaterna i vår moderna historia. Det är också roligt med folk som har historiskt intresse. Hur är din mening att vi ska göra ”härifrån och framåt”? Med de människor som kommit från andra kulturer och bor här? Med de asylsökande som knackar på?Att Sverige varit närmast sämst i klassen på att få invandrare i arbete är riktigt illa, det medges.

  18. Utlandssvensk

    Vad gäller immigration från tredje världen har M (drivna av FP) spelat en avgörande roll. De sätt man förändrade lagstiftningen i början av 90 talet är den direkta orsaken till den extrema asylinvandringen. Läs ”Exit folkhemssverige”. Under innevarande mandatpertiod är det samma historia igen.

    Vad göra med de som bor här? Rimligen det enda som har varit historiskt framgångsrikt: Kräv assimilering och självförsörning. De som inte vill ställa upp på detta bör uppmuntras att återvända.
    De som knackar på? Inför samma asylregler som övriga EU, dvs. strikt tillämpning av gällande FN konventioner

  19. B-O Gavne, Västerås

    VI TALAR OM socialdemokraten Illmar Reepalu, som onskan i att mamöbor nervärderar judarna i Malmö. -Men faktiskt använder liberala tidningen Sydsvenskan i Malmö, också detta malöitiska att hävda att Malmö stadsboende människor är nått finare än andra; än landsbygdsboende. Med att benämna Malmö kommun för Malmö STAD. Som jag också skriver om här ovan 06:31.
    Och inte minst liberalerna i Stockholm, och här i Västerås, kör också stads snack.
    -Visst finns också våra städer, med sina gator, höga hus och dålig luft. Där samhället av invånarna benämns KOMMUN. Som Jan Nilsson här inte riktigt fattar.

  20. B-O Gavne, Västerås

    -AJ AJ! Jan Nilsson här, bor ju i Vännäs. En liten ..väl? håla i de norrländska skogarna där man alls inte ser människor som har en trottoar utanför sitt hem, som annorlunda dem som bara har en stig. –Men alltså för människor som bor inne i en smet av gator, höga hus, tunnelbana, ser vi en viss skillnad med att bo på landsbyggd med kor och höns nästgårds. Och för mina nämnda här ovan stads snackare, som benämner sin kommun för STAD, är det verkligen en skillnad.
    Å så att Jan Nilsson ju är religiös. Inte kan tänka sig att dessa stads snackarna, verkligen nervärderar landsbygdsboende människor.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.