Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

De stora frågorna 2011-2014

Vilka är de stora frågorna kommande mandatperiod? Det finns det väldigt många och olika åsikter om.

Ur ett Norrlandsperspektiv finns bl.a. Norrbotniabanan, befolkningspyramiden, inlandets villkor och transporterna. Mycket av vår framtida utveckling kan hänga på om de rödgrönröda får möjligheten att att lägga på 14 kronor milen på alla lastbilstransporter. Det är 280 000 på en långtradare som går 20 000 mil, men till sist ska vi invånare i de långa transporternas land betala.

Nationellt har vi t.ex. skolan, de stora pensionärskullarna och de alltför få ersättarna, välfärdens personalförsörjning, ungdomsarbetslösheten, energi- och miljöfrågorna och nyföretagandet – där vi är nästan sämst i Europa. DET är en framtids-och ungdomsfråga som heter duga.

Internationellt har vi frågor som t.ex. Euron, Euroområdets ekonomi, Afghanistan och frågan om frihandel eller isolering och stängda gränser. Få har så mycket att förlora på hindrad handel som Sverige och våra unga.

Men, de största frågorna har vi kanske inte alls sett. Frågorna 2011-2014 och framöver skulle kunna bli sådana som vi hittills inte har ägnat en tanke. Frågor vi aldrig trodde skulle bli aktuella här eller möjligheter vi aldrig trodde vi skulle få.

Därför är valet i höst inte bara en fråga om program och formuleringar. Det behövs viljeinriktning och mål för det vi kan överblicka eller ana. Samtidigt röstar vi på personer som kommer att möta helt nya och obearbetade frågor när de ramlar ner i deras knän. När facit fattas blir vi till stor del beroende av människors omdöme.

Ingen sedel utan kryss! Använd din påverkansmöjlighet i valet!

Etiketter: , , , , ,

6 kommentarer

  1. Magnus Liljeström

    Jan!

    Du glömmer en viktig norrlandsfråga, nämligen regionfrågan!

    Starkare regioner och bättre samordning av myndigheterna på den regionala nivån är av stor betydelse om Norrland ska kunna hävda sig.

    Här har tyvärr moderaterna varit en stoppkloss, mest på grund av sitt gamla motstånd mot landstingen. Man jag utgår ju från att du kommer att verka för att den frågan får en lösning om du skulle hamna i rikspolitiken …

    /Magnus

  2. Andreas Jansson

    Mycket av det gods som körs på våra norrländska vägar skulle med lätthet kunna köras på järnväg. Det skulle även kunna köras mer om vi vågar investera mer i järnväg i inlandet, byggande av combiterminaler för att öka den intermodala transporten av gods. Där vi ökar framkomligheten med järnväg, lastar om till lastbil för att ta oss till de mindre orterna. Där har vi en viktig punkt, som med goda skattemöjligheter skulle kunna finasieras och miljön främjas.

  3. Jan Nilsson

    Svar till Magnus Liljeström (2010-07-16 11:36)
    Jag ser ytterligare en politisk nivå med en svällande och omättlig byråkrati som drar dryga kostnader. Du får jobba lite på att övertyga mig här. 😉

  4. Jan Nilsson

    Svar till Andreas Jansson (2010-07-16 13:12)
    Jag ser mycket positivt på järnvägen, är bl.a. en varm förespråkare för Norrbottniabanan. Tror det är rätt att bygga och bygga nu. Morgondagens råoljepriser är nog inte att leka med. Flyg- och lastbilstransporter kommer att bli dyrare, även utan Ohlyansens ”Norrlandshugg” i form av en drastisk kilometerskatt.
    Det måste bli ännu flexiblare och snabbare att frakta gods på järnvägen. Jag hör till de Moderater som inser att det är enklare att konkurrensutsätta i luften än efter givna spår, men vi måste hitta sätten att effektivisera hanteringen.
    Vad menar du med att investera i järnväg i inlandet?

  5. Magnus Liljeström

    Jan!

    För att Norrbotniabanan ska bli verklighet krävs det en kraftfull regional påtryckning – ett typexempel på när det behövs större och effektivare organ än dagens landsting, regionutvecklingsorgan inom länsstyrelser och länsvisa ”regionförbund”. Dessutom behövs det statliga myndigheter som förmår samverka med varandra på den regionala nivån.
    Det handlar inte om ytterligare en nivå, utan om att effektivisera den mellanliggande nivån för att främja regional utveckling. Läs ansvarsutredningen!

    /Magnus

  6. Jan Nilsson

    Svar till Magnus Liljeström (2010-07-16 16:27)
    Sen behövs det kanske en del mullvadsarbete. Vid Moderaternas kommunala rikskonferens i Göteborg hittade jag SJ:s ordförande Ulf Adelsohn i samspråk med bl.a. Anders Borg. Jag sa till Adelsohn att han skulle påverka vår Borg så att vi fick bygga Botniabanan. Jag ska inte upprepa svaret, men vi jobbar på saken. 😉

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.