Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Skarp debatt om kilometerskatt i Umeå Folkets…

Skarp debatt om kilometerskatt i Umeå Folkets hus. Ett av de tyngre argumenten mot skatten på avstånd levererade Moderaterna genom Ulf Grape. SVMPvill ha in 4 miljarder till byggandet av den Norrbotniabana jag tror alla i panelen vill ha. Resultatet av kilometerskatten skulle sannolikt bli att de som har längsta transportsträckorna, inlandets folk, ska bekosta en kustjärnväg. Norrbotniabanan måste bekostas på annat sätt än genom SVMP:s avståndsskatt.
Särskilt på grund av de gigantiska administrationskostnaderna. Förra gången vi hade kilometerskatt blev det totalt sett inga överskott.
Däremot måste vi komma åt orättvisorna mellan svenska åkare och de utländska som alltför ofta kör i Sverige med smutsigare drivmedel, andra skattevillkor, sämre bilar och förarvillkor.
Det kanske tyngsta argumentet mot skatten leverades av inlandsåkaren som på grund av konkurrenssituationen sannolikt får lägga igen om det blir kilometerskatt av rödgrönt snitt.

 

Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Lars Levinson

    När det gäller smutsig diesel kan man göra som Norge och begränsa mängden man har i tanken vid gränspassage. Många andra Europeiska länder har liknande system, vanligen är gränsen 200 liter i fast tank.
    Ett av de tyngsta argumenten för avvecklingen av km-skatten va just att den inte gav något överskott.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Lars Levinson (2010-08-31 12:31)
    Ingen dum idé. Nu kommer många utländska ekipage med stora mängder i diverse tankarrangemang. Varför inte göra som fransmännen med dem som kommer hit och kör utanför alla regler och lagar? Där blir det 100 000 Euro i böter och bogsering till gränsen.
    Tänker de rödgröna få 4 miljarder netto på kilometerskatten kommer det knappast att räcka med 14 kronor milen och ”undantag” och ”differentieringar” får det nog bli lite av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>