Om sjukförsäkringen
...
I den här DN-artikeln av Ulf Kristersson står det flera viktiga saker.
Den är mycket väl värd att läsas av vem det vara månde. Gärna två gånger och med eftertanke.
Sysselsättning: Vik rektor och förskolechef i Bjurholm. Kommunpolitiker i Vännäs. Predikant.
Ålder: 59:a.
Självbeskrivning: Samhällsintresserad tidsoptimist med svaghet för "underdogs". Tror på Bibelns Gud och Jesus som världens frälsare.
Motto: Sök det lands bästa där ni bor.
Familj: Min fru Agneta samt vid och varierad släkt.
Bor: Nära Umeälven i trivsamma Vännäsby
Egenskaper: Människointresserad och kommunicerande. Humor och humör.
Intressen: Många. Sitter i Vännäs fullmäktige, kommunstyrelse och Barn- och utbildningsnämnd för (M).
Senast lästa bok: Läser just nu "Speeches that changed the world" av Simon Sebag Montefiore.
Förebilder: Petrus, impulsiv lärjunge som blev visare och ödmjukare med åren. Winston Churchill, "skolfloppen" som blev premiärminister och tog striden med Hitler medan andra önsketänkte, segade och fegade. Inspirerade engelsmännen med närvaro och tal.
Favoritplats: Primitiv avsidesstuga i Agnäs.
Betydelsefulla minnen: Berättande original från tider och förhållanden där man inte blev så strömlinjeformad och då många i djupaste mening hade framtidstro. Fick som liten möta många under resor med pappa Tore, då EFS-predikant.
Ett viktigt glädjeämne: När elever (särskilt de med mer uppförsbacke i livet) växer och utvecklas så de förvånar både sig själva och omgivningen.
Det bästa med Vännäsby:
Älvarna som ger landskapet liv och lugn, lågtempot och närheten till både landsbygd och stad.
...
I den här DN-artikeln av Ulf Kristersson står det flera viktiga saker.
Den är mycket väl värd att läsas av vem det vara månde. Gärna två gånger och med eftertanke.
34 Kommentarer
+ Skriv kommentarFyll i fälten för att lämna en kommentar
Alla kommentarer som skrivs måste godkännas av ägaren till bloggen innan de publiceras.
Krister Klermalm säger:
Det är uppenbart att det aldrig får ur en ett erkännande att det borde lyssna på remissinstanserna först innan reformeringen. Så tydliga dessa instansers manar var och är fortfarande så kördes det över ändå. Allt för deras paroll med "Arbetslinjen".
Samtidigt som det inte står i artikeln att bland ungdomarna förtidspensioneras det flera mellan åren 2006-2010 än innan regeringsskiftet även om antalet förtidspensionärer är mindre så är dessa förflyttade till AF och vissa tillbaks i maskineriet med FK. Dessa ungdomar vill dem dölja i statistiken över förtidspensionärerna.
Varför går det itne få ett klokare svar angående varför inte samverka FK och AF tillsammans med läkaren om individen i bedömning av arbetsförmåga därvid får dem korrekta resurserna att rehabliteras, tillfriskna i lugn o ro, arbetsplats anspassa både av tiden, verktyg mm, miljön.
Friday 25 February 2011 klockan 17:10
alex säger:
Jag har suttit i vårdkön i 1.5 år, opererades nu med minst 6 månaders läkningstid.. har du koll på fs-kassans tidsgränser? De slänger ut dig ur hus hem och tvingar in dig sjuk till arbetslöshet efter mellan 3 månader och senast ett år. Tycker det är bedrövligt att ni kastar ut folk ur hus och hem och inte ger chans ens att behandlas , opereras och läka. Eller tycker du det är en bra ide jag ska kastas ut ur mitt hem, får säga upp mig och söka något annat jobb när vi inte ens vet hur operationen kommer gå. säg att igenom någon mirakel jag får ett jobb där jag kan trycka på en knapp liggandes och operationen gör att jag blir bra på annat sätt, men inte klarar göra det mer?? Allt handlar om råna mig på det lilla jag har kvar. ( säg inget om vård tiden och 3 månader, då ni startar om vårdkö räkningen varje gång man skickas vidare från till ex, magnet röntgen till specialist. Räkna detta med vård central+sjukhus+ magnetröngen+ sjukhus igen+ specialist+ kö för operation+ läkningtid. Fast visst blir det snyggt på pappret med att alla får vård inom 3 månader.
fredag 25 februari 2011 klockan 00:14
Jan Nilsson svarar:
Det är inte så mycket jag kan säga om din situation.
Jag tycker inte att det är en god idé att du ska "kastas ut ur ditt hem" eller förlora jobbet.
Hoppas verkligen att det ska gå bra och att du ska få en vettig bedömning i din svåra situation.
fredag 25 februari 2011 klockan 14:02
Arbetare säger:
Jag håller med JonasE.
Och skrivit samma sak ett otal ggr.
Men Jan N vill inte försöka förstå ens vad jag menar!
Ett sista försök:
Felet är att UTförsäkra sjuka.
Det AF nu gör -Jan kallar det genomlysning?- ska ske INOM
försäkringen!!!
INTE först utförsäkra-genomlysa-sen återförsäkra.
Kan du Jan förstå det? Hur mycket smidigare och humanare om man behåller försäkringen medan man genomlyses?
torsdag 18 november 2010 klockan 11:14
JonasE säger:
Så enligt de siffor du just angav, så har alltså 58%, blivit utförsäkrade i onödan alltså!.
Dessa har genomlidit en ovisshet inför framtiden...inte veta om man får en ersättning, eller om man kan leva på den ersättningen man får.
Sen under själva programmet på AF skall den sjuke oroa sig för om man får komma tillbaks till FK, för det är ingen garanti för att FK godkänner den nya ansökningen, även om AF anser att dom inte kan göra något för den sjuke!.
Hur har detta hjälpt de 58% i onödan utförsäkrade att bli friskare?.
Just utförsäkringen är problemet, och ett onödigt bekymmer för 58%!.
torsdag 18 november 2010 klockan 02:10
JonasE säger:
Vad har den Norska tidsgränsen med saken att göra? -
Problemet är att om man inte kan blir frisk fort nog så åker man ut!, oavsett hälsotillstånd!.
Ska vi verkligen jämföra det Svenska systemet med utländska?, eller ska man jämföra med det svenska systemet då och nu!, och även om det gamla systemet hade sina brister, så åkte i princip inte sjuka ut med annan motivering än att dom är friska, till skillnad från nu: "du är visserligen sjuk, men din tid är slut nu, gå till AF".
Vad du/ni (M) än säger så är det en brist när sjuka sparkas ut på grund av tidgräns och inte på grund av friskhet!
Wednesday 17 November 2010 klockan 02:15
Jan Nilsson svarar:
Jag menar bara att alla länder i Europa har en tidsgräns. De allra flesta en snävare än Sverige. I Norge debatteras den knappast alls.
Är man sjuk så att man inte kan arbeta ska man vara sjukskriven, ha sjukbidrag eller sjukersättning. Senaste siffrorna tror jag sa att 58 % återkom i sjukförsäkringen efter månaderna hos AF.
Några av kommentarerna här säger att det inte sker någon ny bedömning. Menar du att det är sanningsenligt och att genomlysningen hos AF med rätta kan beskrivas som att man "sparkas ut"?
onsdag 17 november 2010 klockan 12:15
JonasE säger:
Syftet med tidsgänserna borde vara att sätta press på systemet, men tyvärr har det blivit press på sjuka istället - blir du inte frisk snabbt nog så blir du utförsäkrad!.
Det är just där som problemet ligger, blir du inte frisk snabbt nog, så blir din ersättning minskad, eller som för en del: helt utan!!.
Det har blivit för mycket jakt på sjuka och för lite hjälp för sjuka i detta nya system!!.
Det är alltså i utförsäkringar bristen ligger, för en utförsäkring gör ingen frisk eller arbetsför i annat än på papperet, och det är väl verkligheten som gäller??, även för en (M) politiker!!.
söndag 14 november 2010 klockan 03:07
Jan Nilsson svarar:
Hur tänker du omkring detta att den norska tidsgränsen inte är ens hälften av den maximala svenska?
Jag ser i alla händelser fram emot översynen, även om andra kritiker än du är tveksamma till om det alls är bra att den görs.
tisdag 16 november 2010 klockan 00:38
Arbetare säger:
1 Du gav inget svar om själva grundproblemet -UTförsäkring istf ny bedömning!
2 Svar Ja. Med tanke på hur reglerna utformats, vet man inte om en översyn alls dealar med grundproblemen. Min misstanke är att ytan putsas,vet du annat? För då sitter vi alla ännu mer fast i ett sjukt system!
3 Ett av grundproblemen (tredje problemet)är att läkares intyg avfärdas.
Innan de avfärdas borde läkarna sitta med vid bedömningar!
Dvs INOM systemet före UTförsäkring!
lördag 13 november 2010 klockan 21:42
Jan Nilsson svarar:
Vill du påstå att man kan gå igenom hela systemet utan ny bedömning?
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/49/06/4e0dbe79.pdf
Problemet att läkares (så långt man förstår) korrekta bedömningar ibland inte beaktas av FK-handläggare är varken nytt eller tillfredställande.
tisdag 16 november 2010 klockan 00:34
Conny Forsström säger:
Jan, moderater drabbas också av sjukdom, självklart, men jag blir ytterligt förvånad om en majoritet av dessa tvingas lita till enbart den statliga sjukförsäkringen. Är det inte så att en majoritet moderater har råd med privata försäkringar och förutom det också har genomsnittligt sett större ekonomiska medel än de människor som enbart har råd med den statliga sjukförsäkringen?
lördag 13 november 2010 klockan 17:15
Jan Nilsson svarar:
Conny, du är delvis offer för en fördom. Visst vet du t.ex. att snittinkomsten bland alla de socialdemokratiska riksdagskanidaterna var högre än bland de moderata för andra valet i rad?
Själv känner jag många moderata låginkomsttagare.
Saturday 13 November 2010 klockan 18:10
Arbetare säger:
Det är nu knappt 23000 utförsäkrade sjuka som går på socbidrag.
Det finns fler absurditeter i nya reglerna, jag kan för mitt liv inte förstå hur ni tänker som försvarar rakt av, ev med viss beklagan.
Jag tror att av politiska skäl vill ni inte erkänna felen.
Och det är tragiskt, då de svagaste drabbas.
Sen vill jag se vad en översyn ger innan den går att bedöma alls.
Saturday 13 November 2010 klockan 15:31
Jan Nilsson svarar:
Menar du att man ska se resultatet innan man kan avgöra om det är positivt att det görs en översyn?
lördag 13 november 2010 klockan 21:28
Arbetare säger:
Det första stora felet m reglerna, som du varken kan eller vill förstå, är;
Att sjuka UTförsäkras. En tidsbestämd ny bedömning är INTE vad kritiken gäller. Den bör ske INOM försäkringen, så att de kroniskt sjuka utan arbetsförmåga aldrig UTföräkras!
Ser man då att viss arbetsförmåga finns, ska man kunna fortsätta vara försäkrad på DELtid, och på deltid flyttas till Af.
Det andra stora felet jag ser är;
De som nu har sitt gamla jobb kvar på deltid säg 25% får nu slut dagar och måste säga upp sig för att gå till Af.
De kan inte leva på 25%.
När akassedagar är slut blir det soc.
lördag 13 november 2010 klockan 15:24
Jan Nilsson svarar:
Deltidsreglerna hör till sakerna som i vissa lägen slår fel och då motverkar arbetslinjen och orsakar annat. De kan t.ex. göra det svårt för många mindre kommuner att behålla deltidsbrandmännen man har sådant behov av.
Deltidsreglerna har en god tanke bakom sig, med de är inte optimala. Det är min syn på saken.
lördag 13 november 2010 klockan 18:23
Conny Forsström säger:
Är det helt enkelt ett sätt att kapa kostnader, att låta sjuka övergå till soc? Jag och många andra misstänker detta sedan länge..ett sätt att finansierar skattelättnader åt friska och starka. "All mat åt den som kan jobba" eller? Den starkes rätt till överlevnad?
lördag 13 november 2010 klockan 13:46
Jan Nilsson svarar:
Jag har inte hört ett ljud om sådana tankar. Då hade jag reagerat, på ett eller annat sätt.
Som jag sagt förr så är inte människor i något parti förskonade från vanskligheter och osäkerheter vad gäller livets "bästföredatum". Jag tänkte särskilt på det när jag såg de rätt många rullstolarna och hjälpmedlen vid Moderaternas senaste rikskonferens. Jag vet inte om du hör till dem som tror att våra partimedlemmar är de konstant friska och handikappsbefriade och de som aldrig drabbas av arbetslöshet. Så är det inte.
lördag 13 november 2010 klockan 14:18
Conny Forsström säger:
Är man sjuk så man inte kan arbeta så ska man vara sjukförsäkrad hela sin återstående livstid. Håller du med om det? Ni inom högern säger att ni håller med om det..men ändå fortsätter ni kasta ut sjuka ur sjukförsäkringen utan någon som helst urskiljning.
lördag 13 november 2010 klockan 13:41
Jan Nilsson svarar:
Är man sjuk så att man inte kan arbeta så ska man ha en försörjning hela sitt liv. Där är vi överens.
Sen är det t.ex. inte rimligt att sjukförsäkringen ska ta hand om lägen när sjukdom inte är orsaken till att det inte finns arbete.
Tror du att det är rätt att göra en översyn?
Det var den saken Ulf Kristersson skrev om och som jag länkade till.
lördag 13 november 2010 klockan 13:50
Conny Forsström säger:
Jag har en vän som snart blir utförsäkrad. Vännen funderar på självmord.
lördag 13 november 2010 klockan 13:23
Jan Nilsson svarar:
Låter ytterligt tragiskt. Är huvudanledningen ersättningsnivåerna, känslan i att "hamna hos soc" eller annat?
I de livslägena är det väl att man ar vänner.
lördag 13 november 2010 klockan 13:44
JonasE säger:
Ett av problemerna är att man inte vill göra något åt tidsgränserna som innebär att om du inte blir frisk fort nog så blir du utförsäkrad, och får sitta på arbetsförmedlingen till ingen annan nytta än att de skall i sin tur konstatera att du just är sjuk, och sen efter 3 månader får det sjuke ansöka om att får komma tilbaks till sjukförsäkringen där den sjuke redan hörde hemma!!.
Tro mig, jag har personlig erfarenhet i att det just blir så här för en del!.
Dessutom så finns det ca 1500 prsoner hitintills, som blivit utförsäkrade utan SGI = kan alldrig bli sjukskriven igen = försörjningsstöd.
lördag 13 november 2010 klockan 13:10
Jan Nilsson svarar:
Jag känner dem som haft goda erfarenheter av månaderna med Arbetsförmedlingen och knappast håller med om din beskrivning. Menar du att tidsgränserna inte alls har något gott med sig?
Hur skulle du vilja se en fortsatt sjukförsäkringsreform? Du kan hoppa över att en förändring måste till och att det inte kunde fortsätta som förr, det har vi avhandlat och kommit överens om, vad jag minns.
lördag 13 november 2010 klockan 13:38
JonasE säger:
Självklart är det positivt att man gör en översyn, men det är för lite och för sent, för alldelens för många.....vilket hade kunnat undvikas med mer ödmjukhet inför remissinstansernas varningar, och mindre applåder i riksdagen från Allianspartierna!!.
lördag 13 november 2010 klockan 01:34
Jan Nilsson svarar:
Där har vi i alla fall en punkt där vi är tydligt överens. Det är positivt med en översyn.
lördag 13 november 2010 klockan 12:46
JonasE säger:
Sent skall syndaren vakna brukar det ju heta, men tänk om man prövat mer logik och mindre politik, och kanske lyssnat på remissinstanserna som varnade just för de problem som Ulf Kristersson nu erkänner finns + att det också varnades för en hel del andra uppenbara problem som Alliansen har svårare att erkänna.
NEJ!! stående ovationer, och strutspolitik var lösningen, och nu skall man lappa och laga i en från början bristfällig reform….logik och politik tycks ha svårt att samsas!!.
fredag 12 november 2010 klockan 02:42
Jan Nilsson svarar:
Ser du något positivt i att man gör en översyn?
fredag 12 november 2010 klockan 23:14
Jan Nilsson säger:
Leif och Arbetare. Har ni läst artikeln? Om inte, så gör det. Klicka på länken.
Leif, jag är mycket hedrad över den stora tilltro du har till en lokalpolitiker i Vännäs.
torsdag 11 november 2010 klockan 13:43
Arbetare säger:
Instämmer med Leif och BGW!
torsdag 11 november 2010 klockan 11:58
Bo-Gunnar Wikström säger:
Hej Jan ! Fina ord, lika fina som alltid men så har ju ingenting av verkligheten sett ut. Jag tror inte heller att det kommer att bli bättre. Jag undrar vilka "dolda direktiv" som finns till försäkringskassan. Hur många fler man har för avsikt att klämma åt. Jag tror verkligen att det är avsikten, för man tror nämligen inte att de flesta verkligen är sjuka, oavsett vad alla läkare säger. Jag har precis legat 14 dagar på lasarettet för jag har diskbråck i nacken. De törs inte operera för njurarna är för dåliga. Nu ligger jag mest i sängen och "myglar". Jag vet att du tror annorlunda om syftet !
torsdag 11 november 2010 klockan 09:07
Jan Nilsson svarar:
Hej B-G! Ursäkta sent svar. Tiden tog slut och sen har det gått "i ett" idag.
Avundas dig varken njurproblemen eller diskbråcket. Har provat det senare efter ett alpint äventyr, men det satt inte i nacken.
Nej, jag tror inte att syftet är att klämma åt sjuka. Alla människor, även de som sitter i riksdag och regering får sin del. Alla drabbas vi mer eller mindre av fysisk eller psykisk sjukdom, handikapp och cancerbesked. Personligen eller indirekt.
Vi kommer inte tillbaka till gamla systemet, det är inte heller önskvärt, men vi ska ha ett system som fungerar för enskilda och samhälle.
torsdag 11 november 2010 klockan 22:52
Leif säger:
Menar du att vi ska bli imponerade nu? Wow Alliansen gör något. Hade ni lyssnat på dom som faktiskt kan det här kunde detta påbörjats långt innan ni ens sjösatte katastrofförsäkringen. Som sagt, har två bekantas bekanta som tagit livet av sig pga denna försäkring, dom dog för att sådana som du, Jan Nilsson, inte gjorde något trots alla varningar från dom som faktiskt kan det här. Tyvärr glömmer du och dina hjärtlösa människor i alliansen sånt här ganska fort, vi som lever med konsekvenserna lär ha svårt att glömma.
torsdag 11 november 2010 klockan 08:19
Skriv kommentar