Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Transporter

Onsdagrens Uppdrag granskning handlade om transporter i Sverige. Om det ämnet kan sägas mycket.

Marknader behöver vara konkurrensutsatta för att utvecklas, vara kostnadseffektiva och fungera i längden. Men det måste vara samma regler som gäller och i Europas transportbransch är det inte alltid så trots att vi finns i samma EU. Programmet tar upp en del av de olika förutsättningarna, men berör också kriminalitet, anställningsförhållanden som driver fram dieselstölder och rent slavlika förhållanden för chaufförer som inte längre alltid kommer från EU-länder.

Problemet med företag som kommer in och kör utanför gällande regler tas inte upp. Där har andra länder en mer resolut hållning med bötesbelopp som heter duga.

I Sverige är vi skickliga på att ensidigt öka kostnadsdrivande krav och regelbördor för våra inhemska verksamheter, vare sig det nu gäller jordbruk, handel, industri, transportföretag eller annat. Sen köper vi glatt varor och tjänster från dem som inte omfattas eller låter bli att bry sig. Det är inte underligt att många seriösa, i detta fall åkerier, går under av osund konkurrens. Finns och följs gemensamma regler är det som det ska att svenskar kör i andra länder och andraa nationaliterer kör här.

Jag vill inte köpa varor av företag som använder speditörer som anlitar åkerier med förhållanden som visas i det här programmet. Vilket kan bli knepigt eftersom flera av våra stora affärskedjor tycks göra det. Samtidigt som man har finfina policydokument som talar om ansvaret man tar också för transporterna. Man bör som konsument fråga mer.

Även om Uppdrag granskning alltid ska tas med en nypa salt framgår det klart och tydligt att det behöver ageras inom transportsektorn. Både av myndigheter och politik på såväl EU- som Sverigenivå. Det finns regler som bör tillämpas för alla och andra som kanske måste ändras.

 

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Pär Andersson

    Nu när Uppdrag granskning öppnat lite på förlåten runt åkeribranschen visar de samtidigt varför internethandeln kan erbjuda fri eller nästan fri frakt på sina varor. Själv handlar jag kapitalvaror på nätet och blir lika förvånad varje gång över den utomordentliga service som erbjuds ”gratis”. Varorna anländer fraktfritt hit till Brattsbacka (som inte ligger intill landets allfarvägar precis), chauffören backar upp lastbilen till entrén och bär in den aktuella varan i hallen. Helt perfekt, om man ser det med mina ögon. Men någon betalar, och att det inte enbart är nätföretaget framgick helt tydligt i det utomordentliga programmet.
    P.S. Din floskel att Uppdrag granskning ALLTID ska tas med en nypa salt väljer jag att inte kommentera.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2013-03-21 08:04)
    Det är som du säger flera som är inne och betalar för de billiga frakterna. Samtidigt som de vanligtvis är en liten del av totalpriset hur som helst. De skulle inte skena även om avarterna skulle rensas ut.
    Med saltet menade jag att man får tänka på att UG till stor del appellerar till våra känslor och ibland är det lite bråttom. Det är inte alltid man hinner vända på alla stenarna och låta ljuset falla från olika håll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>