Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Flytta fram förarna


Några av de problem samhället och särskilt kommunerna har är ”kommunicerande kärl”. Genom att lösa ett problem lättar man även trycket på ett annat område.

Många förstår ett par fundamentala saker. Vi har arbetskraftsbrist i viktiga samhällssektorer. De som ändå inte får arbete ska till slut leva på försörjningsstöd. Skulle vi vara lite mer lika Finland, t.ex. inte fullt lika mötes- och dokumentationsglada, skulle vi sannolikt eliminera en del arbetskraftsbrist genom ökad effektivitet. Det skulle ändå inte räcka och det finns områden där särskilt vi i Norrland behöver agera snabbt.

Jag tänker på fordonsförare. Hela avlånga Sverige och särskilt glesare delar behöver ett antal tusen människor som kan köra budbil, lastbil och buss. De finns! Jag har mött några dussin de senare åren. Människor som kört tunga fordon i några årtionden. Särskilt de som kommit från Syrien har ofta kört moderna fordon. Några har reparerat dem. Knappast någon av dessa kommer att studera på högskola och universitet och varför skulle de? Vi behöver verkligen deras medhavda kunskaper och färdigheter. Oavsett hög- eller lågkonjunktur kommer vi att ha brist på förare.

Kommuner som har gymnasier med tunga fordonsutbildningar borde starta praktiska snabbspår där språk-, körkorts- och yrkesunderkunskaper prioriteras. Det kommer att behövas mycket jobbspråk. Ta särskilt upp de områden där erfarenheterna brister, halkkörning och kanske säkerhetstänk. Kom igång och flytta dessa erfarna människor från hotande försörjningsstöd till förvärvsarbete. Innan vi aktivt har passiviserat dem. AF borde också nyttja de fordonsutbildare man upphandlar mer uppfinningsrikt åt detta håll.

Enskilda, familjer, företag och samhälle har väldigt mycket att vinna på uppfinningsrikedom och handlingskraft på det här området.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Karl-Gustav Sjöström

    Så klokt du tänker, Jan! Tänk om fler insåg det gjorde allt för att nå de lösningar som pekar ut. Men som vanligt bidrar förstås behovet att nya pengar till att inte vad så många ändå inser borde göras.

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Tack!
      Finansieringen är förstås viktig, men mycket kan göras med relativt små medel och det mesta blir billigare för skattebetalarna än en framtid med försörjningsstöd. Att börja ”fiska upp” de många förarna bland nysvenskarna skulle vi ha gjort för länge sen. De hade kunnat gå specialinriktade kurser under sin etableringstid, kanske ihop med SFI och med körning på tider då gymnasierna inte kör när det blir aktuellt. I många fall hade man kunnat gå ut i arbetslivet ganska snart efter etableringstidens slut. Alla yrkesbanor och bristområden kräver inte gymnasium.

  2. Lars Appelfeldt

    När man läser din text undrar man till vem budskapet riktar sig till. Du är ju politiker och en skola finns ju i Vännäs .( Liljaskolan ) Nu efterskänktes ju 18 miljoner av oss skattebetalare till just denna skola. Frågan är kanske, är just förarutbildningen en av dom mer kostnadskrävande utbildningarna eller är den lönsam för kommunens skattebetalare. Är den lönsam är det väl bara att utöka utbildningen för förare behövs, om INTE kanske våra politiker bör lobba för utökat stöd för just denna typen av utbildningar.
    Du sitter kanske både på svaret och lösningen själv.

    Med vänlig hälsning

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Jag har ett nationellt, individuellt och näringsinriktat nyttoperspektiv och inte minst ett kommunalt kostnadsperspektiv. Nu dras det ner på fordonsutbildningarna på väldigt många ställen, trots stora behov. På sina håll är intresset av utbildningarna sjunkande bland de unga, medan många nysvenska förare inte tas tillvara. Utbildningen av utrikesfödda behöver också oftast ske i fler steg än vi erbjudit. En närmare och tidigare koppling till yrke och arbetsliv är ofta en framgångsfaktor i språkutvecklingen.
      Liljaskolan har haft flera tuffa år, men är nu på rätt väg ekonomiskt med fler sökande. Man kör både gymnasiala fordonskurser och vux med samma fordon. Samhällsekonomiskt är kurserna mycket bidragande och de som fullföljer är snabbt i arbete. Jag sitter inte i Liljas styrelse och jobbar inte där, men det vore mycket bra om man kan hitta vägar att ”förvärma” dem som kört lastbil och buss i andra länder och upprätta snabbspår att få dem i arbete i Sverige.

Lämna ett svar till Lars Appelfeldt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.